میخواهید درباره دیجیتال مارکتینگ بیشتر بدانید؟
سایر مقالات دیجیتال مارکتینگ نیز، میتواند به شما کمک کند!
امروزه شبکه های اجتماعی بخش جدایی ناپذیر از زندگی روزمره ما شده اند. فرقی ندارد شما دنبال سرگرمی باشید یا محصول و خدمات. احتمالا آن را در شبکههای اجتماعی جستجو میکنید. به همین دلیل کسب و کارها باید در کنار داشتن انواع بازاریابی دیگر روی بازاریابی رسانه های اجتماعی (SMM) نیز کار کنند. داشتن رسانه های اجتماعی برای کسب و کارها و یا پرسونال برندینگ بسیار حائز اهمیت است و روی انتخاب و اعتماد مخاطب تاثیر بسیاری دارد. به همین دلیل در این مقاله به بررسی بازاریابی شبکههای اجتماعی میپردازم. مثل همیشه با من همراه باشید.
بازاریابی رسانههای اجتماعی استفاده از رسانههای اجتماعی برای برندینگ، افزایش فروش و افزایش ترافیک وبسایت و به اشتراک گذاری اطلاعات است. SMM علاوه بر ارائه راهی برای تعامل با مشتریان فعلی و دستیابی به مشتریان جدید به شرکتها، دارای تجزیه و تحلیل دادههای هدفمند است که به بازاریابان اجازه میدهد موفقیت تلاشهای خود را ردیابی کنند و راههای بیشتری را برای تعامل شناسایی کنند.
بازاریابی رسانههای اجتماعی (Social Media Marketing) فرآیندی است که در آن از پلتفرمهای اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین و یوتیوب برای رسیدن به اهداف بازاریابی استفاده میشود. این اهداف میتوانند شامل موارد زیر باشند:
در عرض 18 سال، از سال 2004 (زمانی که MySpace به اولین سایت رسانه اجتماعی تبدیل شد که به یک میلیون کاربر رسید) تا سال 2022، رشد چشمگیر شبکههای اجتماعی، به حدی رسید که حتی تلویزیون و رادیو را به چالش میکشد. در آغاز سال 2023، 4.76 میلیارد کاربر رسانه های اجتماعی در سراسر جهان وجود داشت که بیش از 59% از جمعیت جهان است.
سایر مقالات دیجیتال مارکتینگ نیز، میتواند به شما کمک کند!
قدرت SMM توسط ظرفیت بی نظیر رسانه های اجتماعی در سه حوزه اصلی بازاریابی هدایت می شود: ارتباط، تعامل و داده های مشتری.
نه تنها رسانههای اجتماعی به کسبوکارها اجازه میدهند تا با مشتریان به روشهایی که قبلا غیرممکن بود ارتباط برقرار کنند، بلکه طیف وسیعی از راهها برای ارتباط با مخاطبان هدف وجود دارد – از پلتفرمهای محتوا (مانند یوتیوب) و سایتهای اجتماعی (مانند فیسبوک) تا خدمات میکروبلاگینگ (مانند) ایکس).
ماهیت پویای تعامل در رسانه های اجتماعی – چه ارتباط مستقیم و چه پسند منفعلانه – به کسب و کارها این امکان را می دهد تا از فرصت های تبلیغاتی رایگان از توصیه های eWOM (شفاه به دهان الکترونیکی) بین مشتریان موجود و بالقوه استفاده کنند. نه تنها اثر سرایت مثبت از eWOM یک محرک ارزشمند در تصمیم گیری مصرف کننده است، بلکه این واقعیت که این تعاملات در شبکه اجتماعی اتفاق میافتد آنها را قابل اندازه گیری می کند. به عنوان مثال، کسب و کارها می توانند ارزش اجتماعی خود را اندازه گیری کنند – اصطلاحی برای بازگشت سرمایه (ROI) از کمپین های بازاریابی رسانه های اجتماعی آنها.
یک برنامه بازاریابی رسانه اجتماعی که به خوبی طراحی شده است، منبع ارزشمند دیگری را برای افزایش نتایج بازاریابی ارائه میدهد: دادههای مشتری. ابزارهای SMM به جای اینکه تحت تاثیر 3 ولت دادههای بزرگ (حجم، تنوع و سرعت) قرار بگیرند، این ظرفیت را دارند که نه تنها دادههای مشتری را استخراج کنند، بلکه این طلا را به تجزیه و تحلیل بازار عملی تبدیل کنند – یا حتی از داده ها برای جمع سپاری جدید استفاده کنند. استراتژیها.
در نظر بگیرید که چگونه جمعیتهای مختلف ممکن است دسترسی برابر به رسانههای اجتماعی نداشته باشند. تنها تکیه بر بازاریابی دیجیتال یا آنلاین ممکن است به طور ناخواسته گروه خاصی از افراد بدون دسترسی آنلاین را حذف کند.
بیشتر بخوانید: راهنمای کامل تجربه مشتری (CX)
رسانههای اجتماعی نحوه اتصال ما و نحوه تأثیرگذاری کسبوکارها بر رفتار مصرفکننده را تغییر دادند. از تبلیغ محتوایی که باعث ایجاد تعامل میشود تا استخراج اطلاعات جغرافیایی، جمعیتی و شخصی که باعث میشود پیامرسانی با کاربران طنینانداز شود. ( برخی قابلیتها در ایران فعال نیست، البته اگر امکان پرداخت دلاری داشته باشید میتوانید از داشبوردهای حرفه ای پلتفرم ها استفاده کنید.)
هرچه استراتژی SMM شما هدفمندتر باشد، موثرتر خواهد بود. Hootsuite، ارائهدهنده نرمافزار پیشرو در فضای مدیریت رسانههای اجتماعی، برنامه عملیاتی زیر را برای ایجاد یک کمپین SMM که دارای چارچوب اجرایی و همچنین معیارهای عملکرد است، توصیه میکند:
در مقایسه با بازاریابی سنتی، بازاریابی شبكههای اجتماعی چندین مزیت متمایز دارد؛ از جمله این واقعیت که SMM دارای دو نوع تعامل است که ابزارهای مدیریت ارتباط مشتری هدفمند (CRM) را فعال میکند: هم مشتری به مشتری و هم شرکت به مشتری. به عبارت دیگر، در حالی که بازاریابی سنتی ارزش مشتری را در درجه اول با گرفتن فعالیت خرید ردیابی میکند، SMM میتواند ارزش مشتری را به طور مستقیم (از طریق خرید) و غیر مستقیم (از طریق ارجاع محصول) ردیابی کند.
کسبوکارها میتوانند پیوندهای تقویتشده SMM را به ایجاد محتوای چسبنده تبدیل کنند، اصطلاح بازاریابی برای محتوای جذاب که در نگاه اول مشتریان را درگیر میکند. این باعث می شود آنها محصولات را خریداری کنند و محتوا را به اشتراک بگذارند. این نوع تبلیغات دهان به دهان نه تنها به مخاطبان غیرقابل دسترس می رسد، بلکه تأیید ضمنی فردی را نیز به همراه دارد که گیرنده میشناسد و به او اعتماد دارد – و ایجاد محتوای قابل اشتراک گذاری را به یکی از مهم ترین راه هایی تبدیل می کند که بازاریابی رسانه های اجتماعی باعث رشد میشود.
SMM همچنین کارآمدترین راه برای کسبوکار است تا از مزایای نوع دیگری از رسانههای بهدستآمده بهرهمند شود (اصطلاحی برای قرار گرفتن در معرض برند از هر روشی غیر از تبلیغات پولی): بررسیها و توصیههای محصول توسط مشتری.
یکی دیگر از استراتژیهای SMM که برای تولید پیام به مخاطب متکی است، بازاریابی ویروسی است، یک تکنیک فروش که تلاش میکند انتشار سریع اطلاعات دهان به دهان محصول را تحریک کند. هنگامی که یک پیام بازاریابی با عموم مردم بسیار فراتر از مخاطبان هدف اصلی به اشتراک گذاشته میشود، ویروسی در نظر گرفته می شود – راهی بسیار ساده و ارزان برای ارتقای فروش.
از آنجایی که تقسیم بندی مشتریان در SMM بسیار بیشتر از کانال های بازاریابی سنتی است، شرکتها میتوانند اطمینان حاصل کنند که منابع بازاریابی خود را بر روی مخاطبان هدف خود متمرکز میکنند.
بیشتر بخوانید: وفاداری به برند چیست و چطور میتوان آن را ایجاد کرد؟
با توجه به Sprout Social، مهمترین معیارهای SMM برای ردیابی بر روی مشتری متمرکز است: تعامل (لایک، نظرات، اشتراک گذاری، کلیک). بازدیدها (چند بار یک پست نمایش داده می شود)؛ ارسالها/ ویروسی بودن (چند بازدید منحصربفرد یک پست SMM دارد)؛ سهم صدا (تا چه حد یک نام تجاری در حوزه آنلاین می رسد)؛ ارجاعات (چگونه کاربر در یک سایت قرار می گیرد)؛ و تبدیل (زمانی که کاربر از یک سایت خرید میکند). با این حال، یکی دیگر از معیارهای مهم دیگر بر کسب و کار متمرکز است: نرخ/زمان پاسخ (چند وقت یکبار و با چه سرعتی کسب و کار به پیام های مشتری پاسخ میدهد).
زمانی که یک کسبوکار سعی میکند تعیین کند که کدام معیارها را در دریای دادههایی که رسانههای اجتماعی تولید میکنند، ردیابی کند، قانون همیشه این است که هر هدف کسبوکار را با یک معیار مرتبط هماهنگ کند. اگر هدف کسبوکار شما افزایش 15% تبدیلها از یک کمپین SMM در عرض سه ماه است، از یک ابزار تجزیه و تحلیل رسانههای اجتماعی استفاده کنید که اثربخشی کمپین شما را در برابر آن هدف خاص اندازهگیری میکند.
حتی در عصر دیجیتال، مردم از لمس انسان قدردانی میکنند، بنابراین فقط به رسانههای اجتماعی تکیه نکنید تا حرفها را به گوش دیگران برسانید.
معرفی بازاریابی رسانههای اجتماعی مجموعه جدیدی از مزایا را معرفی کرده است. پلتفرمهای رسانههای اجتماعی کانالی قدرتمند برای دستیابی و تعامل با مخاطبان زیادی فراهم میکنند که میتواند به افزایش آگاهی و شناخت برند کمک کند.
تعامل با مشتریان از طریق کانال های رسانههای اجتماعی می تواند به ایجاد روابط قوی تر و تقویت وفاداری مشتری کمک کند. این اغلب گزینه ارزانتری نسبت به روشهای تبلیغاتی سنتی است که آن را برای کسبوکارهای کوچکتر یا تازهکار جذابتر میکند.
ماهیت بازاریابی رسانههای اجتماعی نیز مزایای زیادی دارد. به اشتراک گذاری لینک سایت یا وبلاگ خود در رسانههای اجتماعی میتواند به جذب ترافیک بیشتر به سایت شما و افزایش احتمال تبدیل کمک کند. علاوه بر این، رسانههای اجتماعی راهی برای جمعآوری بازخورد از مشتریان فراهم میکنند که امکان تعامل فوری و ساده در ارتباطات را فراهم میکند.
بازاریابی رسانههای اجتماعی همچنین از مزایای گسترده بودن اما همچنین هدفمند بودن برخوردار است. رسانههای اجتماعی میتوانند به کسبوکارها کمک کنند مخاطبان بیشتری پیدا کنند. و تعامل را از طریق اشتراکگذاری، لایک، نظرات و سایر اشکال تعامل افزایش دهند. از سوی دیگر، شبکههای اجتماعی طیف وسیعی از گزینههای هدف را ارائه میدهند. به این معنی که شرکتها میتوانند جمعیتشناسی، علایق و رفتارهای خاصی را مشخص کنند و محتوای شخصیسازی شده را به آن مخاطبان ارائه دهند.
اگرچه با مزایا همراه است، اما برخی از جنبه های منفی و عوارض بازاریابی رسانههای اجتماعی وجود دارد. حضور قوی در رسانههای اجتماعی نیازمند زمان و تلاش است. و صاحبان کسب و کار اغلب باید به طور مداوم درگیر شوند و محتوا تولید کنند.
بازاریابی موثر شبکههای اجتماعی مستلزم درک عمیق پلتفرمهاو توانایی ایجاد محتوای جذاب، تجزیه و تحلیل دادهها و تصمیم گیریهای مبتنی بر داده است. پلتفرمهای رسانههای اجتماعی به طور مداوم در حال تغییر الگوریتمها و سیاستهای خود هستند که میتواند پیش بینی و حفظ موفقیت را دشوار کند.
اگرچه رسانههای اجتماعی ارتباط با مشتریان را آسان میکند، اما همچنین بستری را برای مشتریان فراهم میکند تا شکایات و شکایات خود را به صورت عمومی بیان کنند. این ممکن است پیامد ناخواسته ایجاد یک انجمن عمومی را داشته باشد که در صورت عدم مدیریت صحیح میتواند به اعتبار یک شرکت آسیب برساند.
در نهایت، ممکن است تعیین کمیت بازده بازاریابی رسانههای اجتماعی به وضوح دشوار باشد. اندازهگیری اثربخشی و بازگشت سرمایه بازاریابی رسانههای اجتماعی میتواند چالشبرانگیز باشد، زیرا اغلب شامل ردیابی معیارهای متعدد، تجزیه و تحلیل مجموعههای دادههای پیچیده، و ایجاد فرضیاتی در مورد اینکه چرا مصرفکنندگان ممکن است به روشهای مختلف عمل کرده باشند، میشود.
مزایا
معایب
بیشتر بخوانید: چرا استراتژی های بازاریابی آنلاین و آفلاین باید همگام باشند؟
محتوای چسبنده اصطلاح بازاریابی برای محتوای جذاب است که در نگاه اول مشتریان را درگیر میکند و سپس آنها را برای خرید محصولات و به اشتراک گذاری محتوا تحت تأثیر قرار میدهد.
بازاریابی ویروسی یک استراتژی SMM است که تلاش میکند انتشار سریع اطلاعات دهان به دهان محصول را تحریک کند – راهی بسیار ساده و ارزان برای ارتقای فروش. ( یکی از بهترین روشها)
رسانه کسب شده یک اصطلاح بازاریابی برای قرار گرفتن در معرض نام تجاری از هر روشی غیر از تبلیغات پولی است، به عنوان مثال، محتوای ایجاد شده توسط مشتری، از بررسی محصول و توصیهها گرفته تا اشتراکگذاری، ارسال مجدد، و اشاره.
بازاریابی شبکههای اجتماعی رشد کرده است تا شامل چندین تکنیک و استراتژی برای جذب کاربران و بازاریابی محصولات و خدمات باشد. اینها شامل تبلیغات هدفمند مخاطب، رباتهای گفتگوی تعاملی، ایجاد تجربیات شخصیسازی شده برای مشتریان آنلاین، تأثیرگذاران رسانههای اجتماعی و ایجاد مخاطب آنلاین است.
بازاریابی رسانه های اجتماعی (SMM) از پلتفرمهای شبکههای اجتماعی برای تعامل با مشتریان برای ایجاد برند، افزایش فروش و افزایش ترافیک وب سایت استفاده میکند.