تضمین کیفیت (QA) و کنترل کیفیت (QC) دو واژه ای هستند که اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند. اگرچه مشابه هستند، اما تفاوت های متمایزی بین این دو مفهوم وجود دارد. در این صفحه تفاوت بین کنترل کیفیت و مدیریت کیفیت توضیح داده می شود و تعاریف و نمونه هایی از هر یک ارائه می شود.
تضمین کیفیت و کنترل کیفیت دو جنبه مدیریت کیفیت هستند. در حالی که برخی از فعالیتهای تضمین کیفیت و کنترل کیفیت به هم مرتبط هستند، این دو متفاوت متفاوت تعریف شده اند. به طور معمول، فعالیتها و مسئولیتهای QA تقریباً تمام سیستمهای کیفیت را به این ترتیب پوشش می دهد، در حالی که QC زیرمجموعه ای از فعالیتهای QA است. همچنین، عناصر سیستم کیفیت ممکن است به طور خاص تحت فعالیتها و مسئولیتهای QA/QC قرار نگیرند، اما ممکن است شامل QA و QC شوند. شکل 1 تعاریف ISO 9000 را از ISO 9000: 2015 نشان می دهد: سیستم های مدیریت کیفیت – مبانی و واژگان.
شکل 1: روابط کیفیت ، تضمین کیفیت و روابط کنترل کیفیت
تضمین کیفیت را می توان به عنوان “بخشی از مدیریت کیفیت متمرکز بر ارائه اطمینان از برآورده شدن الزامات کیفیت ” تعریف کرد. اطمینان حاصل از تضمین کیفیت دوگانه است – داخلی برای مدیریت و خارجی برای مشتریان، سازمان های دولتی، تنظیم کننده ها، گواهینامه ها و اشخاص ثالث. یک تعریف جایگزین “همه فعالیتهای برنامه ریزی شده و سیستماتیک اجرا شده در سیستم کیفیت است که می تواند برای اطمینان از اینکه یک محصول یا خدمات الزامات کیفیت را برآورده می کند ، نشان داده شود.”
کنترل کیفیت را می توان “بخشی از مدیریت کیفیت متمرکز بر تحقق الزامات کیفیت ” تعریف کرد. در حالی که تضمین کیفیت به نحوه انجام یک فرآیند یا نحوه تولید محصول مربوط می شود، کنترل کیفیت بیشتر جنبه بازرسی مدیریت کیفیت است. یک تعریف جایگزین “تکنیک ها و فعالیت های عملیاتی مورد استفاده برای برآوردن الزامات کیفیت” است.
برای برخی از سازمانهای خدماتی، مفهوم کنترل کیفیت ممکن است خارجی باشد زیرا هیچ محصول ملموسی برای بازرسی و کنترل وجود ندارد. عملکرد تضمین کیفیت در یک سازمان خدماتی ممکن است شامل کنترل کیفیت خدمات نباشد اما ممکن است شامل کنترل کیفیت هر محصول در ارائه خدمات باشد.
یک سرویس ممکن است شامل اسناد (مانند گزارش، قرارداد یا طرح) یا محصولات ملموس (مانند ماشین اجاره یا واحد خون) باشد. ممکن است برای اطمینان از مطابقت خدمات با نیازهای مشتری، کنترل کیفیت محصول در یک سازمان خدمات ضروری باشد.
بازرسی فرایند اندازه گیری، بررسی و آزمایش برای سنجش یک یا چند ویژگی یک محصول یا خدمات و مقایسه آنها با الزامات مشخص شده برای تعیین انطباق است. محصولات، فرآیندها و نتایج مختلف دیگر را می توان بررسی کرد تا مطمئن شویم که شیئی که از خط تولید خارج می شود یا خدمتی که ارائه می شود، صحیح است و با مشخصات مطابقت دارد.
حسابرسی بخشی از عملکرد تضمین کیفیت است. اطمینان از کیفیت بسیار مهم است زیرا از آن برای مقایسه شرایط واقعی با الزامات و گزارش این نتایج به مدیریت استفاده می شود.
در حسابرسی کیفیت: یک ابزار ارزیابی مدیریت (مک گراو هیل، 1988)، چارلز میل نوشت که حسابرسی و بازرسی قابل تعویض نیستند: «حسابرس ممکن است از تکنیک های بازرسی به عنوان یک ابزار ارزیابی استفاده کند ، اما حسابرسی نباید در انجام آن دخیل باشد. هرگونه فعالیت تأیید صحت که منجر به پذیرش یا رد واقعی یک محصول یا خدمات شود. حسابرسی باید با ارزیابی فرایند و کنترلهای مربوط به فعالیتهای تولید و تأیید همراه باشد. “
سیستمهای مدیریت رسمی به سازمانهای مستقیم و کنترل تبدیل شده اند. وجود دارد سیستم مدیریت کیفیت (QMSs) و همچنین زیست محیطی سیستم های دیگر و یا مدیریت، و هر یک از این سیستم ها ممکن است حسابرسی.
کیفیت به عنوان تناسب برای استفاده، مطابقت با الزامات و تلاش برای تعالی تعریف شده است. اگرچه مفهوم کیفیت از زمان های اولیه وجود داشته است، مطالعه و تعریف کیفیت تنها در قرن گذشته مورد توجه قرار گرفته است.
به دنبال انقلاب صنعتی و افزایش تولید انبوه ، تعریف و کنترل بهتر کیفیت محصولات اهمیت پیدا کرد. در ابتدا، هدف کیفیت اطمینان از رعایت الزامات مهندسی در محصولات نهایی بود. بعدها، با پیچیده تر شدن فرآیندهای تولید، کیفیت برای کنترل تنوع فرآیند به عنوان ابزاری برای تولید محصولات با کیفیت تبدیل به یک رشته شد.
حرفه کیفیت گسترش یافته و شامل عملکردهای تضمین کیفیت و حسابرسی کیفیت می شود. محرکهای تأیید مستقل کیفیت در درجه اول صنایعی بودند که سلامت و ایمنی عمومی در آنها از اهمیت بالایی برخوردار بود.