یکی از قدرتمندترین ابزارهای استراتژی بازاریابی مشاغل کوچک، تعیین و پرداختن به بازار هدف شما – مخاطبانی است که فکر می کنید به احتمال زیاد محصول یا خدمات شما را خریداری می کنند. نکته کلیدی برای شناسایی این پایگاه مشتری، تقسیم بندی بازار یا تعیین اطلاعات جمعیتی بازار خاص شما است.
شما نمی توانید (و نباید) سعی کنید محصول خود را به همه مردم جهان بفروشید. چرا؟ چون خیلی زود پول و منابع زیادی را هدر می دهید. اما چگونه می توان فهمید که مخاطبان مورد نظر شما چه کسانی هستند؟ چه کسی یا چه چیزی باید باشد؟ از کجا بشناسیم؟ در این مقاله پنج نکته وجود دارد که به شما در فهمیدن آن کمک می کند.
استراتژی تمرکز است بگویید که قصد راه اندازی یک رستوران را دارید. کدام یک از این سه گزینه آسان تر است؟
واقعاً امیدوارم که شما یکی از دو مورد اول را انتخاب کرده باشید، نه سومی. این اصل بازاریابی هدف است – تقسیم کنید و فتح کنید. گروه های مختلف مردم نقاط درد و خواسته های متفاوتی دارند. بیشتر اوقات، تلاش برای جلب رضایت همه موجب عدم خشنودی هیچ کس می شود.
این مورد مربوط به بخشهایی است، مانند قطعات پای یا بخشهای نارنجی – با این تفاوت که در این مورد، بخشهایی از کل بازار یا TAM است. به عنوان مثال “تقسیم و تسخیر” من در بالا در اولین نکته، محدوده سنی خاص، ثروت و ترجیحات جو بخش های خاصی از بازار را توصیف می کند.
در تصویر زیر، داده های سرشماری ایالات متحده جمعیت را به بخش های جمعیتی تقسیم می کند. جمعیت شناسی استانداردهای قدیمی مانند سن، جنسیت و غیره است.
شما دیده اید که بخش های بازار اغلب در مقالات تجاری، مصاحبه ها و بحث ها به آنها اشاره می شود. مردم برای گروه های سنی خاص، جنسیت، سطح درآمد و غیره جذاب خواهند بود. تقسیم کنید و فتح کنید یک مفهوم ساده است. تقسیم بندی بازار این است که چگونه آن را برای تجارت خود عملی می کنید.
فرض کنید فکر می کنید بازار هدف شما 40 تا 75 سال سن دارد، ثروتمند است و به تغذیه سالم علاقه دارد. چگونه می توانید این فرض را تأیید کنید که جمعیت شناسی مشتریان هدف ایده آل شما خواهند بود؟ آنجاست که تحقیقات بازار به پایان می رسد. صحبت با مشتریان و مشتریان بالقوه یکی از بهترین روش ها برای انجام این نوع تحقیقات است، اما رویکردهای زیادی وجود دارد.
استراتژی بازار هدف خود را برای تقسیم بندی بازار بر اساس سن، جنسیت و سطح اقتصادی محدود نکنید. به عنوان مثال، هنگامی که من برای لپتاپ اپل مشاوره فروش میدادیم، بازار را به گروه های کاربری تقسیم کردیم:
من همچنین بخش بندی مراکز خرید را دوست داشتم که بازار آن را به اصطلاح تقسیم بندی بازار روانی تقسیم کرد:
من شغلی را می شناختم که مشتریان تجاری خود را نیز به انواع فرایند تصمیم گیری تقسیم می کرد:
و من این مثال نهایی را به دلیل عدم تعریف رسمی، تقاطع استراتژیک می نامم.
در نمودار اینجا، خدمات رسانه های اجتماعی که Have Presence ارائه می دهد برای صاحبان مشاغل کوچک است که:
هر یک از این تقسیم بندی های خلاقانه می تواند به شما در تعیین بازار هدف کمک کند و همچنین می تواند نقطه عطفی برای جمع آوری شخصیت کاربر یا خریدار باشد – یک ابزار مفید دیگر برای درک مخاطبان هدف و توسعه پیام های بازاریابی بهتر.
کسب و کار شما احتمالاً منعکس کننده این است که شما کی هستید و دوست دارید چه کاری انجام دهید و همچنین بهترین کاری را که انجام می دهید نشان می دهد. بازاریابی برای افرادی که به عنوان بازار هدف دوست دارید یک مزیت است. اگر احساس کسب و کارهای کوچک را بیشتر از غول های بزرگ دوست دارید، پس احتمالاً بهتر است کسب و کار کوچک را به عنوان بازار هدف تعیین کنید.
این کار را در اسرع وقت به خوبی انجام دهید و در ادامه راه مرور و طراوت خود را ادامه دهید. شما نباید بازار هدف خود را به عنوان سنگ تعیین کنید. با کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشتریان، احتمالاً نحوه تعیین بازار هدف تغییر خواهد کرد.
بازار هدف مناسب شانس موفقیت شما را افزایش می دهد زیرا می توانید ارتباط بهتری با یک گروه مشخص داشته باشید و این امر هزینه ها را کاهش داده و نتایج را بهتر می کند.
2 Comments
خیلی عالی بود
خوشحالم مفید بوده دوست عزیز