Homa Radfar logoHoma Radfar logoHoma Radfar logoHoma Radfar logo
  • خانه
  • درباره من
  • وبلاگ
  • حمایت از من
  • تماس با من
language
  • فارسی
  • English
  • العربیه
مدل SWOT و کاربردهای آن در دیجیتال مارکتینگ
  • صفحه نخست
  • وبلاگ دیجیتال مارکتینگ
  • مدل SWOT و کاربردهای آن در دیجیتال مارکتینگ
نحوه نوشتن بیانیه ماموریت با مثالهای الهام بخش
نحوه نوشتن بیانیه ماموریت با مثالهای الهام بخش
11 مرداد 1400
نیم نگاهی به الگوریتم های گوگل
نیم نگاهی به الگوریتم های گوگل
28 مرداد 1400
منتشر شده توسط Homa Radfar در 27 مرداد 1400
دسته ها
  • دیجیتال مارکتینگ
  • سئو
  • وبلاگ
برچسب ها
  • مدل SWOT و کاربردهای آن در دیجیتال مارکتینگ
مدل SWOT و کاربردهای آن در دیجیتال مارکتینگ

مدل SWOT و کاربردهای آن در دیجیتال مارکتینگ

مدل SWOT از مدلهای خوب و کاربردی در تیجیتال مارکتنیگ، سئو هست. و هر سئوکار و دیجتال مارکتری باید این مدل رو بلد باشد. و تو کسب و کارش از آن استفاده کند. تو این مقاله تجزیه و تحلیل SWOT رو بررسی میکنیم و یاد میگیریم چطور میشود از این مدل به درستی استفاده کرد(با مثال).

بنر دیزل سنسور

 

 

تجزیه و تحلیل SWOT یک ابزار فوق العاده ساده و در عین حال قدرتمند است که به شما کمک می کند استراتژی تجاری خود را توسعه دهید ، چه در حال راه اندازی یک استارتاپ هستید و چه در حال هدایت یک شرکت موجود.

 

تجزیه و تحلیل SWOT چیست؟

SWOT مخفف نقاط قوت، ضعف ، فرصت ها و تهدیدها است.

نقاط قوت و ضعف داخلی شرکت شماست – مواردی که شما تا حدودی بر آنها کنترل دارید و می توانید آنها را تغییر دهید. به عنوان مثال می توان به افرادی که در تیم شما هستند، ثبت اختراع و مالکیت معنوی و موقعیت مکانی شما اشاره کرد.

فرصت ها و تهدیدها خارجی هستند – مواردی که خارج از شرکت شما در بازار بزرگتر در حال رخ دادن است. شما می توانید از فرصت ها استفاده کرده و در برابر تهدیدها محافظت کنید، اما نمی توانید آنها را تغییر دهید. به عنوان مثال می توان به رقبا ، قیمت مواد اولیه و روند خرید مشتریان اشاره کرد.

تجزیه و تحلیل SWOT نقاط قوت، ضعف ها، فرصت ها و تهدیدهای شما را در یک لیست سازمان یافته سازماندهی می کند و معمولاً در یک شبکه ساده دو در دو ارائه می شود. برو جلو و قالب رایگان ما را دانلود کنید اگر شما فقط به شیرجه می خواهید در سمت راست و آغاز شده است.

 

نقاط قوت ، ضعف ها ، فرصت ها و تهدیدها در یک شبکه 2 در 2 تجزیه و تحلیل می شوند تا آنها را برای تجارت شما تعریف کنند.

چرا تجزیه و تحلیل SWOT انجام می شود؟

وقتی برای تجزیه و تحلیل SWOT وقت می گذارید، برای اولویت بندی کارهایی که باید برای توسعه کسب و کار خود انجام دهید، به یک استراتژی محکم مسلح خواهید شد.

ممکن است فکر کنید که از قبل همه چیزهایی را که باید برای موفقیت انجام دهید می دانید، اما تجزیه و تحلیل SWOT شما را مجبور می کند تا از راه های جدید و از جهات جدید به تجارت خود نگاه کنید. شما نقاط قوت و ضعف خود را بررسی خواهید کرد، و اینکه چگونه می توانید از آنها استفاده کنید تا از فرصت ها و تهدیدهای موجود در بازار شما استفاده کنند.

 

 

چه کسی باید تجزیه و تحلیل SWOT را انجام دهد؟

برای موثر بودن تجزیه و تحلیل SWOT ، موسسان و رهبران شرکت باید عمیقا درگیر شوند. این وظیفه ای نیست که بتوان آن را به دیگران واگذار کرد.

اما ، رهبری شرکت نیز نباید کار را به تنهایی انجام دهد . برای دستیابی به بهترین نتیجه، شما می خواهید گروهی از افراد را که دیدگاه های متفاوتی نسبت به شرکت دارند جمع آوری کنید. افرادی را انتخاب کنید که می توانند جنبه های مختلف شرکت شما را نشان دهند، از فروش و خدمات به مشتریان گرفته تا بازاریابی و توسعه محصول. همه باید پشت میز بنشینند.

شرکتهای نوآور حتی وقتی تجزیه و تحلیل SWOT را انجام می دهند و از مشتریان برای افزودن صدای منحصر به فرد خود به ترکیب استفاده می کنند، به خارج از رتبه داخلی خود نگاه می کنند.

اگر به تنهایی یک کسب و کار را راه اندازی یا اداره می کنید، می توانید تجزیه و تحلیل SWOT را انجام دهید. نظرات دیگری را از دوستانی که کمی از کسب و کار شما، حسابدار شما یا حتی فروشندگان و تأمین کنندگان مطلع هستند، جذب کنید. نکته اصلی این است که دیدگاه های متفاوتی داشته باشیم.

مشاغل موجود می توانند از تجزیه و تحلیل SWOT برای ارزیابی وضعیت فعلی خود و تعیین استراتژی برای حرکت رو به جلو استفاده کنند. اما، به یاد داشته باشید که همه چیز دائماً در حال تغییر است و شما می خواهید استراتژی خود را دوباره ارزیابی کنید، هر 6 تا 12 ماه یکبار با تجزیه و تحلیل SWOT جدید شروع کنید.

برای استارتاپ ها، تجزیه و تحلیل SWOT بخشی از فرایند برنامه ریزی کسب و کار است. این به تدوین یک استراتژی کمک می کند تا بتوانید با پای راست شروع به کار کنید و مسیر مورد نظر خود را بدانید.

 

 

چگونه می توان تجزیه و تحلیل SWOT را به روش صحیح انجام داد

همانطور که در بالا اشاره کردم، شما می خواهید گروهی از افراد را جمع آوری کنید تا روی تجزیه و تحلیل SWOT کار کنند. برای انجام این کار، نیازی به یک روز عقب نشینی ندارید. یک یا دو ساعت باید بیشتر از مقدار کافی باشد.

1. افراد مناسب را جمع کنید

افرادی را از قسمت های مختلف شرکت خود جمع کنید و مطمئن شوید که از هر بخش و تیم نماینده دارید. متوجه خواهید شد که گروه های مختلف درون شرکت شما دیدگاه های کاملاً متفاوتی خواهند داشت که برای موفقیت در تجزیه و تحلیل SWOT شما بسیار مهم خواهد بود.

 

2. ایده های خود را به دیوار بیندازید

انجام تجزیه و تحلیل SWOT مشابه جلسات طوفان فکری است و راه های درست و غلطی برای اجرای آنها وجود دارد. من پیشنهاد می کنم به همه یک یادداشت چسبناک بدهید و از همه بخواهید بی سر و صدا ایده هایی برای شروع کار ایجاد کنند. این مانع از تفکر گروهی می شود و اطمینان می دهد که همه صداها شنیده می شوند.

پس از پنج تا 10 دقیقه طوفان فکری خصوصی، تمام یادداشت های چسبنده را روی دیوار بگذارید و ایده های مشابه را با هم گروه بندی کنید. در صورتی که ایده شخص دیگری باعث ایجاد یک فکر جدید شد، به هرکسی اجازه دهید در این مرحله یادداشت های اضافی اضافه کند.

 

3. ایده ها را رتبه بندی کنید

هنگامی که همه ایده ها سازماندهی می شوند ، وقت آن است که ایده ها را رتبه بندی کنیم. من دوست دارم از یک سیستم رای گیری استفاده کنم که در آن هر کس پنج یا ده “رأی” می گیرد که می تواند به هر شکلی که دوست دارد توزیع کند. نقاط چسبناک در رنگهای مختلف برای این بخش از تمرین مفید است.

بر اساس تمرین رای گیری، شما باید یک لیست ایده های اولویت بندی شده داشته باشید. البته، این لیست اکنون برای بحث و مناظره آماده است و شخص حاضر در اتاق باید بتواند آخرین تماس را با اولویت انجام دهد. این معمولاً مدیر عامل است، اما می تواند به شخص دیگری که مسئول استراتژی تجاری است واگذار شود.

 

 

سوالاتی که می تواند به تجزیه و تحلیل شما کمک کند

در اینجا چند سوال وجود دارد که می توانید هنگام ایجاد تجزیه و تحلیل SWOT از تیم خود بپرسید. این سوالات می تواند به توضیح هر بخش و ایجاد تفکر خلاق کمک کند.

نقاط قوت

نقاط قوت ویژگیهای داخلی و مثبت شرکت شما هستند. اینها مواردی هستند که تحت کنترل شما هستند.

  • چه فرایندهای تجاری موفق هستند؟
  • چه ویژگی هایی در تیم های خود دارید؟ (یعنی دانش ، آموزش ، شبکه، مهارتها و شهرت)
  • چه دارایی های فیزیکی مانند مشتریان، تجهیزات ، فناوری، پول نقد و ثبت اختراع دارید؟
  • چه مزیت های رقابتی نسبت به رقابت خود دارید؟

نقاط ضعف

ضعف ها عوامل منفی هستند که از نقاط قوت شما می کاهند. اینها مواردی هستند که ممکن است برای رقابتی شدن نیاز به بهبود آنها داشته باشید.

  • آیا مواردی وجود دارد که کسب و کار شما برای رقابت پذیری به آن نیاز داشته باشد؟
  • چه فرایندهای تجاری نیاز به بهبود دارند؟
  • آیا دارایی های ملموس مورد نیاز شرکت شما مانند پول یا تجهیزات وجود دارد؟
  • آیا شکافی در تیم شما وجود دارد؟
  • آیا مکان شما برای موفقیت شما ایده آل است؟

فرصت ها

فرصت ها عوامل بیرونی در محیط کسب و کار شما هستند که به احتمال زیاد در موفقیت شما نقش دارند.

  • آیا بازار شما در حال رشد است و آیا روندهایی وجود دارد که مردم را ترغیب به خرید بیشتر از آنچه شما می فروشید ، کنند؟
  • آیا رویدادهای آینده ای وجود دارد که شرکت شما بتواند از آن برای توسعه تجارت استفاده کند؟
  • آیا تغییراتی در مقررات وجود دارد که ممکن است بر شرکت شما تأثیر مثبت بگذارد؟
  • اگر کسب و کار شما راه اندازی شده است ، آیا مشتریان به شما بسیار فکر می کنند؟

تهدیدها

تهدیدها عوامل بیرونی هستند که شما هیچ کنترلی بر آنها ندارید. ممکن است بخواهید برنامه های احتمالی را برای مقابله با آنها در صورت وقوع در نظر بگیرید.

  • آیا رقبای بالقوه ای دارید که ممکن است وارد بازار شما شوند؟
  • آیا تأمین کنندگان همیشه قادر خواهند بود مواد اولیه مورد نیاز خود را با قیمت مورد نیاز تأمین کنند؟
  • آیا پیشرفت های آینده در فناوری می تواند نحوه انجام کسب و کار شما را تغییر دهد؟
  • آیا رفتار مصرف کننده به گونه ای تغییر می کند که می تواند بر تجارت شما تأثیر منفی بگذارد؟
  • آیا روندهای بازار وجود دارد که می تواند تهدید کننده باشد؟

 

مثال تجزیه و تحلیل SWOT

برای درک بهتر آنچه در مثال SWOT به نظر می رسد ، ما قصد داریم به UPer Crust Pies، یک کافه مخصوص پای گوشت و میوه در شبه جزیره فوقانی میشیگان نگاهی بیندازیم. آنها پایهای داغ و آماده و گزینه های منجمد برای خانه و همچنین مجموعه ای از سالاد ها و نوشیدنی های تازه می فروشند.

این شرکت در نظر دارد اولین مکان خود را در مرکز شهر Yubetchatown باز کند و تمرکز زیادی بر توسعه یک مدل تجاری دارد که گسترش سریع آن را آسان کرده و امکان حق رای دادن را نیز باز می کند. در اینجا تجزیه و تحلیل SWOT آنها ممکن است شبیه باشد:

تجزیه و تحلیل SWOT یک روش برنامه‌ریزی استراتژیک است که ابزار ارزیابی را ارائه میدهد و کارایی بالایی در دیجیتال مارکتینگ دارد.

 

تجزیه و تحلیل SWOT برای پایهای پوسته UPer

مثال تجزیه و تحلیل SWOT UPer Crust Pies

نحوه استفاده از تجزیه و تحلیل SWOT

با تکمیل تجزیه و تحلیل SWOT ، آماده هستید که آن را به یک استراتژی واقعی تبدیل کنید. به هر حال، تمرین در مورد ایجاد یک استراتژی است که می توانید طی چند ماه آینده روی آن کار کنید.

اولین قدم این است که نقاط قوت خود را بررسی کرده و دریابید که چگونه می توانید از این نقاط قوت برای استفاده از فرصت های خود استفاده کنید. سپس، ببینید چگونه نقاط قوت شما می توانند با تهدیدهای موجود در بازار مبارزه کنند . از این تجزیه و تحلیل برای تهیه لیستی از اقداماتی که می توانید انجام دهید استفاده کنید.

با در دست داشتن لیست اقدامات خود، به تقویم شرکت خود نگاه کنید و شروع به قرار دادن اهداف (یا نقاط عطف) در آن کنید. می خواهید در هر سه ماهه تقویم (یا ماه) به جلو پیشرفت کنید؟

شما همچنین می خواهید این کار را با تجزیه و تحلیل این که چگونه فرصت های خارجی ممکن است به شما در مبارزه با ضعف های داخلی و داخلی خود کمک کند ، انجام دهید. آیا می توانید این ضعف ها را به حداقل برسانید تا بتوانید از تهدیدهایی که شناسایی کرده اید دوری کنید؟

مجدداً ، لیستی از اقدامات را خواهید داشت که می خواهید اولویت بندی و برنامه ریزی کنید

 

پایهای پوسته UPer – استراتژی های بالقوه برای رشد

بازگشت به مثال UPer Crust Pies: بر اساس تجزیه و تحلیل SWOT آنها، در اینجا چند استراتژی بالقوه برای رشد وجود دارد که به شما کمک می کند چگونه SWOT خود را به اهداف عملی تبدیل کنید.

  1. از سرمایه گذاران تحقیق کنید. UPer Crust Pies ممکن است گزینه های آن را برای به دست آوردن سرمایه بررسی کند.
  2. یک برنامه بازاریابی ایجاد کنید. از آنجا که UPer Crust Pies می خواهد یک استراتژی بازاریابی خاص را اجرا کند – خانواده های کار را با تأکید بر این که گزینه شام ​​آنها سالم و راحت است، هدف قرار دهد – شرکت باید یک برنامه بازاریابی ایجاد کند.
  3. برای افتتاحیه بزرگ برنامه ریزی کنید. بخش مهمی از آن برنامه بازاریابی، افتتاحیه بزرگ فروشگاه و استراتژی های تبلیغاتی لازم برای به دست آوردن بازار هدف UPer Crust Pies است.

 

مراحل بعدی با تجزیه و تحلیل SWOT شما

با اهداف و اقدامات خود، راهی طولانی برای تکمیل یک برنامه استراتژیک برای کسب و کار خود خواهید بود. من دوست دارم از روش برنامه ریزی ناب برای برنامه های استراتژیک و همچنین برنامه ریزی منظم تجاری استفاده کنم. اقداماتی که از تجزیه و تحلیل SWOT خود ایجاد می کنید، دقیقاً در قسمت های مهم برنامه Lean شما قرار می گیرد و به شما پایه و اساس مشخصی می دهد که می توانید تجارت خود را از آن توسعه دهید. می توانید الگوی رایگان Lean Plan ما را بارگیری کنید تا به شما در شروع کار کمک کند.

اگر ایده های دیگری در مورد اینکه چگونه تجزیه و تحلیل SWOT می تواند به کسب و کار شما کمک کند و چگونه در برنامه ریزی تجاری منظم شما مطابقت دارد، دارید ، خوشحال می شوم از شما بشنوم. می توانید مرا در اینستاگرام، توییتر و لینکدین پیدا کنید.

اشتراک
0

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /home2/homaradf/public_html/wp-content/themes/betheme[www.20script.ir]/betheme/includes/content-single.php on line 286
Homa Radfar
Homa Radfar
متخصص دیجیتال مارکتر، طراح سایت، سئوکار هستم. روحیه ای مبتکرانه دارم، از کاری که انجام می دهم لذت می برم و دوست دارم چیزهای جدید یاد بگیرم و قصد دارم تجارب و اطلاعاتم را در این سایت به اشتراک بزارم.

مطالب مرتبط

هویت برند چیست و چگونه می‌توان آن را ساخت؟!

هویت برند چیست و چگونه می‌توان آن را ساخت؟!

1 مرداد 1403

هویت برند چیست و چگونه می‌توان آن را ساخت؟!


اطلاعات بیشتر
ارزش ویژه برند: تعریف، اهمیت، تأثیر بر حاشیه سود و مثال‌ها

ارزش ویژه برند: تعریف، اهمیت، تأثیر بر حاشیه سود و مثال‌ها

20 تیر 1403

ارزش ویژه برند: تعریف، اهمیت، تأثیر بر حاشیه سود و مثال‌ها


اطلاعات بیشتر
5 اردیبهشت 1403

تمام آهنگ های ترند اینستاگرام ( ایرانی و خارجی)


اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language
  • فارسی
  • English
  • العربیه