تعریف اصلی مدیریت کیفیت جامع (TQM) یک رویکرد مدیریتی برای موفقیت بلند مدت از طریق رضایت مشتری را توصیف می کند. در تلاش برای TQM، همه اعضای یک سازمان در بهبود فرایندها، محصولات، خدمات و فرهنگی که در آن کار می کنند مشارکت می کنند.
- عناصر اصلی TQM
- مزایای TQM
- پیاده سازی TQM
- تاریخچه و تکامل TQM
- 14 امتیاز دمینگ برای TQM
- منابع TQM
عناصر اولیه tqm
TQM را می توان به عنوان یک سیستم مدیریتی برای سازمان متمرکز بر مشتری خلاصه کرد که همه کارکنان را در بهبود مستمر مشارکت می دهد. از استراتژی ، داده ها و ارتباطات موثر برای ادغام رشته کیفیت در فرهنگ و فعالیت های سازمان استفاده می کند. بسیاری از این مفاهیم در سیستم های مدیریت کیفیت مدرن، جانشین TQM وجود دارد. در اینجا 8 اصل مدیریت کیفیت جامع آورده شده است:
- مشتری مداری: مشتری در نهایت سطح کیفیت را تعیین می کند. صرف نظر از اینکه یک سازمان برای ارتقاء کیفیت – آموزش کارکنان، ادغام کیفیت در فرایند طراحی ، یا ارتقاء رایانه یا نرم افزار – چه کاری انجام می دهد ، مشتری تعیین می کند که آیا این تلاشها ارزشمند بوده است یا خیر.
- مشارکت کلی کارکنان: همه کارکنان در جهت دستیابی به اهداف مشترک مشارکت می کنند. کل تعهد کارکنان تنها پس از اخراج ترس از محل کار، هنگامی که توانمندسازی اتفاق افتاده و هنگامی که مدیریت محیط مناسبی را فراهم کرده است، حاصل می شود. سیستمهای کاری با عملکرد بالا تلاشهای بهبود مستمر را با عملیات تجاری عادی ادغام می کنند. تیم های کاری خودگردان یکی از انواع توانمندسازی هستند.
- فرآیند محور: بخش اساسی TQM تمرکز بر تفکر فرآیندی است. فرایند مجموعه ای از مراحل است که از تامین کنندگان (داخلی یا خارجی) ورودی گرفته و آنها را به خروجی هایی که به مشتریان (داخلی یا خارجی) تحویل داده می شود، تبدیل می کند. مراحل مورد نیاز برای انجام فرآیند تعریف شده است و اقدامات عملکرد به طور مداوم تحت نظارت قرار می گیرند تا تغییرات غیر منتظره را تشخیص دهند.
- سیستم یکپارچه: اگرچه ممکن است یک سازمان از تخصصهای مختلف عملکردی تشکیل شده باشد که اغلب در بخشهای عمودی سازماندهی شده اند، اما فرایندهای افقی متصل کننده این عملکردها هستند که تمرکز TQM هستند.
-
- فرآیندهای خرد به فرایندهای بزرگتری می افزایند و همه فرایندها در فرآیندهای تجاری مورد نیاز برای تعریف و اجرای استراتژی جمع می شوند. همه باید چشم انداز، مأموریت و اصول راهنما و همچنین سیاست های کیفیت ، اهداف و فرایندهای مهم سازمان را درک کنند. عملکرد کسب و کار باید به طور مداوم تحت نظارت و ارتباط قرار گیرد.
- یک سیستم تجاری یکپارچه ممکن است براساس معیارهای جایزه بالدریج مدل سازی شده و یا استانداردهای ISO 9000 را در خود جای دهد. هر سازمان دارای فرهنگ کاری منحصر به فردی است و دستیابی به برتری در محصولات و خدمات آن عملاً غیرممکن است مگر اینکه فرهنگ با کیفیت خوب پرورش داده شود. بنابراین، یک سیستم یکپارچه ، عناصر بهبود کسب و کار را در تلاش برای بهبود مستمر و فراتر از انتظارات مشتریان ، کارکنان و سایر ذینفعان به هم متصل می کند.
- رویکرد استراتژیک و سیستماتیک: بخش مهمی از مدیریت کیفیت، رویکرد استراتژیک و سیستماتیک برای دستیابی به چشم انداز، ماموریت و اهداف سازمان است. این فرایند، که برنامه ریزی استراتژیک یا مدیریت استراتژیک نامیده می شود، شامل تدوین یک برنامه استراتژیک است که کیفیت را به عنوان یک جزء اصلی ادغام می کند.
- بهبود مستمر: یک جنبه بزرگ TQM بهبود مستمر فرآیند است. بهبود مستمر باعث می شود که یک سازمان در یافتن راه هایی برای رقابت بیشتر و موثرتر در برآوردن انتظارات ذینفعان، هم تحلیلی و هم خلاق باشد.
- تصمیم گیری مبتنی بر واقعیت: به منظور آگاهی از عملکرد خوب یک سازمان، داده های مربوط به اندازه گیری عملکرد لازم است. TQM مستلزم آن است که یک سازمان به طور مداوم داده ها را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کند تا بتواند دقت تصمیم گیری را بهبود بخشد، به اجماع برسد و بر اساس سابقه گذشته امکان پیش بینی را داشته باشد.
- ارتباطات: در زمان تغییرات سازمانی و همچنین بخشی از عملکرد روزانه، ارتباطات موثر نقش مهمی در حفظ روحیه و ایجاد انگیزه در کارکنان در همه سطوح دارد. ارتباطات شامل استراتژی ها ، روش و به موقع است.
عناصر اصلی مدیریت کیفیت جامع (TQM)
این عناصر آنقدر برای TQM ضروری تلقی می شوند که بسیاری از سازمانها آنها را در برخی از قالبها به عنوان مجموعه ای از ارزشها و اصول اساسی که سازمان باید بر اساس آنها عمل کند ، تعریف می کنند. روش های پیاده سازی این رویکرد از آموزه های رهبران با کیفیتی مانند فیلیپ بی کروزبی ، دبلیو ادواردز دمینگ ، آرماند V. فایگنباوم ، کائورو ایشیکاوا و جوزف ام جوران نشأت می گیرد.
اطلاعات TQM بیشتر
- مزایای مدیریت کیفیت جامع
- پیاده سازی مدیریت کیفیت جامع
- تاریخچه و تحول مدیریت کیفیت جامع
- 14 امتیاز دمینگ برای مدیریت کیفیت کلی