چگونه بازار هدف محصولم را تعریف کنم؟
بخشی از ایجاد یک محصول جدید، تصور مصرف کنندگانی است که آن را می خواهند.
یک
محصول جدید باید یک نیاز را برآورده کند یا یک مشکل یا هر دو را حل کند.
این نیاز یا مشکل احتمالا جهانی نیست مگر اینکه به سطح لوله کشی داخلی
برسد. به احتمال زیاد، زیر مجموعهای از مصرفکنندگان، مانند گیاهخواران
آگاه به محیطزیست، یا علاقهمندان به فضای باز، به آن نیاز دارند. این
ممکن است برای یک نوجوان یا یک حرفه ای میانسال، یک شکارچی معاملهگر یا یک
اسنوب جذاب باشد.
تصور
بازار هدف احتمالی شما بخشی از فرآیند ایجاد و پالایش یک محصول است و
تصمیمات را در مورد بسته بندی، بازاریابی و قرار دادن آن مطلع میکند.
بیشتر بخوانید: مدیریت عملکرد: تعریف، هدف، مراحل و مزایا
4 بازار هدف کدامند؟
متخصصان بازاریابی مشتریان را به چهار بخش عمده تقسیم می کنند:
- جمعیت شناختی:
اینها ویژگی های اصلی هستند که بازار هدف شما را مشخص میکنند. هرکسی را
میتوان به عنوان متعلق به یک گروه سنی خاص، سطح درآمد، جنسیت، شغل و سطح
تحصیلات مشخص کرد.
- جغرافیایی: این بخش به طور فزاینده ای در عصر جهانی شدن مرتبط است. ترجیحات منطقه ای باید در نظر گرفته شود.
- روانشناختی: این بخش از اصول جمعیت شناسی فراتر می رود و سبک زندگی، نگرش ها، علایق و ارزش ها را در نظر میگیرد.
- رفتاری: این
بخشی است که به تحقیق در مورد تصمیمات مشتریان فعلی یک شرکت متکی است.
محصولات جدید ممکن است بر اساس تحقیقات در مورد جذابیت اثبات شده محصولات
گذشته معرفی شوند.
نمونه ای از بازار هدف چیست؟
هر
یک از چهار بازار هدف را میتوان برای در نظر گرفتن اینکه مشتری بالقوه و
بالفعل یک محصول جدید چه کسی است استفاده کرد. به عنوان مثال، تخمین زده
میشود که 100000 رستوران ایتالیایی در ایالات متحده وجود دارد، واضح است
که آنها جذابیت زیادی دارند.
اما
یک پیتزای با ظاهری خاص ممکن است بیشتر برای مصرفکنندههای جوانتر و با
بودجهای بیشتر جذاب باشد، اگرچه به هیچ وجه کاملا جذاب نیست، در حالی که
یک مکان سفره سفید قدیمی ممکن است تحت سلطه افراد مسنتر و خانوادههایی
باشد که در همسایگی زندگی میکنند. در همین حال، یک مکان جدیدتر در پایین
خیابان ممکن است برای جمعیتی مجلل و آگاه به روند که مسافت خوبی را برای
منوی نوآورانه رستوران و لیست شراب های فانتزی طی کنند، آماده کند.
در
هر مورد موفق، یک تاجر باهوش آگاهانه بازار هدف ایده آل رستوران را در نظر
گرفته است و منو، دکور و استراتژی تبلیغات را برای جذب آن بازار تغییر
داده است.
چرا بازارهای هدف مهم هستند؟
امروزه
تعداد کمی از محصولات طراحی شده اند که برای همه جذابیت داشته باشند. بار
حمام نعناع رزماری Aveda، که با قیمت 26 دلار در هر بار در فروشگاههای
زیبایی Aveda موجود است، برای خانمهای مجلل و دوستدار محیطزیست عرضه
میشود که برای کیفیت هزینه بیشتری میپردازند. صابون Cle de Peau Beaute
Synactif با قیمت 110 دلار در هر بار فروخته می شود و برای زنان ثروتمند و
شیک پوشی عرضه می شود که مایل به پرداخت حق بیمه برای یک محصول لوکس هستند.
یک بسته هشت عددی صابون Dial در CVS 12 دلار قیمت دارد و مشخص است که کار
را انجام میدهد.
بخشی
از موفقیت فروش یک کالا یا خدمات این است که بدانیم برای چه کسی جذاب
خواهد بود و در نهایت چه کسی آن را خریداری خواهد کرد. پایگاه کاربر آن می
تواند در طول زمان از طریق بازاریابی، تبلیغات و تبلیغات شفاهی بیشتر رشد
کند.
به
همین دلیل است که کسب و کارها زمان و هزینه زیادی را صرف تعریف بازارهای
هدف اولیه خود میکنند و به همین دلیل پیشنهادات ویژه، کمپینهای رسانههای
اجتماعی و تبلیغات تخصصی را دنبال میکنند.
بیشتر بخوانید: مدیریت بر مبنای هدف چیست و چه کاربردی دارد؟
بخش های بازار چیست؟
تقسیم
بازار هدف به بخشها به معنای گروهبندی جمعیت بر اساس ویژگیهای کلیدی
است که تصمیمات مربوط به هزینههای آنها را هدایت میکند. برخی از این
موارد عبارتند از جنسیت، سن، سطح درآمد، نژاد، سطح تحصیلات، مذهب، وضعیت
تأهل و موقعیت جغرافیایی.
مصرف
کنندگان با جمعیت یکسان تمایل به ارزش گذاری محصولات و خدمات مشابه دارند،
به همین دلیل است که محدود کردن بخش ها یکی از مهمترین عوامل در تعیین
بازارهای هدف است.
به
عنوان مثال، افرادی که در گروه درآمد بالاتری قرار میگیرند، ممکن است
بهجای Dunkin’ Donuts، قهوه تخصصی از استارباکس بخرند. شرکتهای مادر هر
دوی این برندها باید بدانند تا تصمیم بگیرند کجا فروشگاههای خود را قرار
دهند، محصولات خود را کجا ذخیره کنند و برند خود را کجا تبلیغ کنند.
یک کسب و کار ممکن است بیش از یک بازار
هدف داشته باشد – یک بازار هدف اولیه، که تمرکز اصلی است، و یک بازار هدف
ثانویه، که کوچکتر است اما پتانسیل رشد دارد. تبلیغات اسباب بازی به طور
مستقیم برای کودکان هدف قرار می گیرد. والدین آنها بازار ثانویه هستند.
بازار هدف و فروش محصول
شناسایی
بازار هدف، بخشی ضروری از برنامه توسعه محصول، همراه با برنامه ریزی
تولید، توزیع، قیمت و ارتقاء است. بازار هدف عوامل مهمی را در مورد خود
محصول تعیین می کند. یک شرکت ممکن است جنبههای خاصی از یک محصول، مانند
میزان شکر موجود در یک نوشابه یا سبک بسته بندی را تغییر دهد تا برای مصرف
کنندگان در گروه هدف خود جذابیت بیشتری داشته باشد.
با
رشد فروش محصولات یک شرکت، ممکن است بازار هدف خود را در سطح بین المللی
گسترش دهد. گسترش بین المللی به شرکت اجازه میدهد تا به زیر مجموعه وسیع
تری از بازار هدف خود در سایر مناطق جهان دست یابد.
علاوه
بر گسترش بین المللی، یک شرکت ممکن است بازار هدف داخلی خود را در حالی که
محصولاتش در بازار جذابیت بیشتری پیدا می کنند، گسترش میدهد. گسترش بازار
هدف محصول یک فرصت درآمدی است که ارزش آن را دارد.
یک بازار هدف چقدر باید دقیق باشد؟
بستگی دارد. به طور کلی، یک محصول ممکن
است برای یک بازار انبوه یا یک بازار خاص طراحی شده باشد، و یک بازار خاص
میتواند در واقع یک گروه بسیار کوچک باشد، به خصوص در مرحله اولیه معرفی
یک محصول.
هدف برخی از نوشابه های گازدار یک بازار
عملا جهانی است. کوکاکولا مجبور شد برای ادامه رشد مشتریان خود به 200
بازار خارج از کشور منشعب شود. Gatorade متعلق به پپسی کولا است، اما این
برند به عنوان نوشیدنی برای ورزشکاران قرار دارد. نام تجاری Poppi، که به
عنوان یک نوشابه سالم، درخشان، پرو بیوتیک با آب میوه واقعی، سلامت روده و
مزایای ایمنی شناخته میشود، به وضوح بازار هدف جوان تر، سالم تر و آگاهانه
تر را هدف قرار داده است.
نمونه ای از بازار هدف چیست؟
یک شرکت پوشاک معمولی را در نظر بگیرید که
در تلاش است کانالهای توزیع خود را در خارج از کشور ایجاد کند. به منظور
تعیین اینکه پوشاکش در کجا بیشترین موفقیت را خواهد داشت، تحقیقاتی را برای
شناسایی بازار هدف اولیه خود انجام میدهد. این کشف میکند که افرادی که
بیشتر محصولاتشان را میخرند، زنان طبقه متوسط بین ۳۵ تا ۵۵ سال هستند که
در آب و هوای سرد زندگی میکنند.
منطقی است که این شرکت تلاش های تبلیغاتی خود را بر روی وب سایتهای اروپای شمالی که مخاطبان زن قوی دارند متمرکز کند.
اما ابتدا، این شرکت ممکن است در نظر
بگیرد که چگونه پوشاکش می تواند برای آن بازار هدف جذاب ترین باشد. ممکن
است سبکها و رنگهای خود را اصلاح کند و استراتژی تبلیغاتی خود را تغییر
دهد تا جذابیت خود را برای این بازار آیندهنگر جدید بهینه کند.
بیشتر بخوانید: مدیریت عملکرد: تعریف، هدف، مراحل و مزایا
هدف بازار هدف چیست؟
بازار هدف یک محصول را تعریف میکند و
بالعکس. هنگامی که یک بازار هدف شناسایی می شود، می تواند بر طراحی، بسته
بندی، قیمت، تبلیغ و توزیع محصول تأثیر بگذارد.
محصولی که برای مردان طراحی شده است در
پلاستیک صورتی بسته بندی نمی شود. یک لوازم آرایشی لوکس در داروخانه فروخته
نمیشود. یک جفت کفش گران قیمت همراه با یک کیف بند کشی پارچه ای مارک دار
و همچنین یک جعبه کفش ارائه می شود. همه این عوامل به مخاطبان هدف نشان
میدهد که محصول مناسب را پیدا کرده اند.
جمع بندی
شناسایی
بازار هدف بخشی از فرآیند ایجاد و پالایش یک محصول جدید است. بازار هدف را
میتوان به نمایه مصرفکنندهای ترجمه کرد که محصول به احتمال زیاد برای
او جذابیت دارد. نمایه چهار ویژگی اصلی آن شخص را در نظر میگیرد: جمعیت
شناختی، جغرافیایی، روانشناختی و رفتاری.