Homa Radfar logoHoma Radfar logoHoma Radfar logoHoma Radfar logo
  • خانه
  • درباره من
  • وبلاگ
  • حمایت از من
  • تماس با من
language
  • فارسی
  • English
  • العربیه
کایزن: درک فلسفه تجارت ژاپنی
  • صفحه نخست
  • وبلاگ کارآفرینی
  • کایزن: درک فلسفه تجارت ژاپنی
تجربه مشتری (CX) چیست؟
برنامه تجربه مشتری (CX) چیست؟
11 مهر 1402
کارایی اقتصادی به زبان ساده همراه با مثال
کارایی اقتصادی به زبان ساده همراه با مثال
30 مهر 1402
منتشر شده توسط Homa Radfar در 26 مهر 1402
دسته ها
  • کارآفرینی
  • مدیریت
  • وبلاگ
برچسب ها
  • Kaizen
  • ابزارهای کایزن
  • عناصر کایزن
  • کایزن
  • کایزن چیست
  • کایزن: درک فلسفه تجارت ژاپنی
  • مزایای کایزن
کایزن: درک فلسفه تجارت ژاپنی

کایزن: درک فلسفه تجارت ژاپنی

کایزن: درک فلسفه تجارت ژاپنی

 

بنر دیزل سنسور

 

اگر به دنبال بهبود در کار، درس و یا هر بخش از زندگی خود هستید، کایزن به شما کمک می‌کند. در این مقاله به بررسی ریشه کایزن، نحوه کارکرد آن، و شیوه به کارگیری آن می پردازم.

 

کایزن چیست؟

کایزن یک اصطلاح ژاپنی به معنای تغییر برای بهبود بهتر یا مداوم است. این یک فلسفه تجاری ژاپنی است که به فرآیندهایی مربوط می‌شود که به طور مداوم عملیات را بهبود می بخشد و همه کارکنان را درگیر می کند. کایزن بهبود بهره‌وری را فرآیندی تدریجی و روشمند می داند.

مفهوم کایزن طیف وسیعی از ایده ها را در بر می گیرد. این شامل کارآمدتر و موثرتر کردن محیط کار با ایجاد یک جو تیمی، بهبود روش‌های روزمره، اطمینان از مشارکت کارکنان و ایجاد یک شغل رضایت بخش تر، کمتر خسته کننده تر و ایمن تر است.

 

نکات کلیدی

  • کایزن یک فلسفه تجاری ژاپنی است که بر بهبود تدریجی بهره‌وری و کارآمدتر کردن محیط کاری تمرکز دارد.
  • کایزن از تغییر هر کارمند در هر زمان پشتیبانی می کند.
  • کایزن به معنای تغییر برای بهبود بهتر یا مستمر است.
  • تغییرات کوچک کایزن می تواند شامل کنترل کیفیت، تحویل به موقع، کار استاندارد، استفاده از تجهیزات کارآمد و حذف ضایعات باشد.
  • روش کایزن تأکید می کند که تغییرات کوچک در حال حاضر می‌تواند تأثیرات بزرگی در آینده داشته باشد.

 

 

می‌خواهید درباره مدیریت بیشتر بدانید؟

سایر مقالات مدیریت نیز، می‌تواند به شما کمک کند!

مشاهده همه مقالات مدیریت

  • مهارت‌های نرم چیست؟ - همراه با مثال
    منتشر شده توسط Homa Radfar در 7 بهمن 1402 0

    مهارت‌های نرم چیست؟ – همراه با مثال

  • 14 نکته دمینگ برای مدیریت کیفیت جامع
    منتشر شده توسط Homa Radfar در 10 مرداد 1400 0

    14 نکته دمینگ برای مدیریت کیفیت جامع

  • کایزن: درک فلسفه تجارت ژاپنی
    منتشر شده توسط Homa Radfar در 26 مهر 1402 0

    کایزن: درک فلسفه تجارت ژاپنی

درک کایزن

برخی از اهداف کلیدی فلسفه کایزن شامل کنترل کیفیت، تحویل به موقع، کار استاندارد، استفاده از تجهیزات کارآمد و حذف ضایعات است.

هدف کلی کایزن ایجاد تغییرات کوچک در یک دوره زمانی برای ایجاد پیشرفت در یک شرکت است. این بدان معنا نیست که تغییرات به آرامی اتفاق می‌افتد. فرآیند کایزن به سادگی تشخیص می‌دهد که تغییرات کوچک در حال حاضر می تواند تأثیرات بزرگی در آینده داشته باشد.

پیشرفت ها می تواند از هر کارمندی در هر زمانی حاصل شود. ایده این است که همه در موفقیت شرکت سهم دارند و همه باید در هر زمان برای کمک به بهبود مدل کسب و کار تلاش کنند.

بسیاری از شرکت ها مفهوم کایزن را پذیرفته اند. مهم‌تر از همه، تویوتا از مفهوم و فلسفه کایزن در سازمان خود استفاده می‌کند. کایزن را یکی از ارزش های اصلی خود می داند. تویوتا برای بهبود سیستم تولید خود، همه کارمندان را تشویق می‌کند و به آنها قدرت می‌دهد تا زمینه‌های بهبود بالقوه را شناسایی کرده و راه‌حل‌های عملی ایجاد کنند.

فرآیند شناسایی راه حل ها توسط تویوتا “کایزن بلیتز” نامیده می شود.

 

کایزن چگونه کار می کند؟

کایزن شامل پنج اصل کلیدی است: مشتری خود را بشناسید، بگذارید جریان پیدا کند، به گامبا (یا مکان واقعی) بروید، افراد را توانمند کنید و شفاف باشید.

این پنج اصل منجر به سه نتیجه عمده می شود: حذف ضایعات (که به عنوان کارایی اقتصادی نیز شناخته می شود )، خانه داری خوب و استانداردسازی. در حالت ایده آل، کایزن آنقدر در فرهنگ یک شرکت جا افتاده است که در نهایت برای کارمندان طبیعی می‌شود.

معنی کایزن بیان می کند که هیچ پایان کاملی وجود ندارد و همه چیز را می توان بهبود بخشید. مردم باید برای تکامل و نوآوری مداوم تلاش کنند.

ایده اصلی کایزن این است که افرادی که وظایف و فعالیت‌های خاصی را انجام می‌دهند، بیشترین اطلاعات را در مورد آنها دارند. توانمندسازی این افراد برای ایجاد تغییر بهترین استراتژی برای بهبود است.

کار تیمی هسته اصلی کایزن است، جایی که جلسات منظم تیمی شامل بحث در مورد بهبودها، تغییرات و پروژه‌ها برگزار می‌شود.

 

 

کایزن: درک فلسفه تجارت ژاپنی

کایزن: درک فلسفه تجارت ژاپنی

 

برخی از مزایای کایزن چیست؟

کایزن مزایای بسیار ارزشمندی را به شرکت ها ارائه می دهد. بعضی از آنها … هستند:

  • بهره وری بیشتر
  • ضایعات را کاهش داد
  • مدیریت بهتر منابع
  • کیفیت بهبود یافته
  • ایمنی بهتر
  • هزینه های پایین تر
  • رضایت مشتری بالاتر
  • همکاری و ارتباطات بهبود یافته است
  • رضایت و روحیه کارکنان بالاتر

 

 

کایزن و چرخه PDCA

بهبودها معمولا از قالب چرخه PDCA پیروی می کنند. PDCA مخفف عبارت Plan-Do-Check-Act است. بخش طرح شامل پیشنهاد و ترسیم تغییرات است تا همه بدانند وقتی تیم ها سعی می کنند مشکلی را حل کنند چه انتظاری داشته باشند.

مرحله Do بهترین راه حل را برای مشکل پیاده سازی می کند. مرحله بررسی شامل ارزیابی راه حل مشکل برای دیدن اینکه آیا کار می‌کند یا خیر.

هنگامی که یک شرکت عمل می کند، تعیین می کند که آیا راه حل باید به استاندارد شرکت تبدیل شود یا نیاز به تغییرات بیشتری دارد. اگر مدیران تصمیم به اعمال تغییرات بیشتری داشته باشند، کایزن به مرحله پلان باز می گردد و فرآیند از نو شروع می‌شود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با اخلاق تجاری و اصول آن

 

 

استراتژی موجودی به موقع

یکی از اهداف کلیدی فرآیند کایزن کاهش ضایعات و افزایش کارایی در چرخه تولید است. استراتژی موجودی به‌موقع (JIT) به مدیریت اجازه می‌دهد تا با تطبیق تحویل مواد خام از تامین‌کنندگان با برنامه‌های تولید، موجودی اضافی را به حداقل برساند.

استراتژی JIT بخشی از سیستم تولید تویوتا (TPS) است که به نام شرکتی است که آن را محبوب کرده است. JIT به شرکت ها کمک می کند تا هزینه ها را کاهش دهند زیرا تولید کنندگان مجبور نیستند هزینه های حمل موجودی را بپردازند. همچنین ضایعات را کاهش می دهد زیرا در صورت لغو یا به تعویق انداختن سفارش، شرکت ها با موجودی اضافی باقی نمی مانند.

Kanban یک سیستم کنترل موجودی است که در ارتباط با استراتژی JIT استفاده می‌شود. به کارمندان نشانه‌های بصری ارائه می‌کند که به آنها می‌گوید وقتی قطعات و مواد تمام می‌شوند زمان سفارش فرا رسیده است.

این سیستم به کارت‌های رنگی متکی است که تولید را ردیابی می‌کنند و به کارکنان هشدار می‌دهند که زمان آن است که یک قطعه یا ماده مورد نیاز را دوباره پر کنند. کارمندان را قادر می سازد تا به سرعت تعداد صحیح قطعات را از تامین کننده سفارش دهند و آنها را به محل مورد نیاز کارخانه تحویل دهند.

هدف کانبان اطمینان از اجرای کارآمد خط مونتاژ کارخانه و جلوگیری از ایجاد گلوگاه است.

بیشتر بخوانید: استراتژی کسب و کار چیست-تعریف، اهمیت و سطوح

 

 

5 عنصر کایزن چیست؟

پنج عنصر یا اصل کایزن عبارتند از: مشتری خود را بشناسید، اجازه دهید جریان پیدا کند، به سمت گمبا بروید، افراد را توانمند کنید و شفاف باشید. مردم همچنین گاهی می پرسند کایزن 5S به چه چیزی اشاره دارد. این فرآیندی است که اغلب در تولید ناب استفاده می‌شود و به پنج مرحله بهبود مربوط می‌شود: مرتب‌سازی، تنظیم در نظم، درخشش، استانداردسازی و پایداری. یک رویداد 5S هر یک از این مراحل را یک روز در یک زمان دنبال می کند.

بیشتر بخوانید: مدیریت بر مبنای هدف چیست و چه کاربردی دارد؟

 

روش کایزن چیست؟

این یک فلسفه تجاری با اصول و ابزارهای راهنما است که به دنبال مشارکت همه کارکنان در بهبود تدریجی و مستمر حوزه های مختلف یک شرکت است. روش کایزن بر درگیر کردن کارکنان و استفاده از کار گروهی برای ایجاد یک محیط کاری موفق و لذت بخش تمرکز دارد.

 

نمونه ای از کایزن چیست؟

تویوتا نمونه معروف شرکتی است که از کایزن برای حفظ موفقیت خود استفاده می کند. یکی دیگر از نمونه‌های رایج شناخته شده کایزن در عمل، شرکت فورد موتور را شامل می‌شود، که کایزن را برای کاهش زمان لازم برای تکمیل فرآیندهای مختلف تولید، پذیرفت.

ابزارهای اصلی کایزن چیست؟

روش کایزن بسته به هدف از ابزارهای مختلفی استفاده می کند. به عنوان مثال، ابزار 5S اغلب در تولید ناب و برای اطمینان از کارآمد، سازنده و ایمن بودن محل کار استفاده می شود. JIT و Kanban برای کنترل موجودی استفاده می شود. پنج چرا (چه، کی، کجا، چرا و چه کسی) ابزاری است که برای آشکار کردن علت اصلی یک مشکل استفاده می‌شود. نقشه‌برداری جریان ارزش یک ابزار تحلیلی است که برای شناسایی مکان‌های حذف زباله استفاده می‌شود. رویدادهای پیگیری ابزارهایی هستند که برای حفظ بهبودها استفاده می شوند.

اشتراک
1

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /home2/homaradf/public_html/wp-content/themes/betheme[www.20script.ir]/betheme/includes/content-single.php on line 286
Homa Radfar
Homa Radfar
متخصص دیجیتال مارکتر، طراح سایت، سئوکار هستم. روحیه ای مبتکرانه دارم، از کاری که انجام می دهم لذت می برم و دوست دارم چیزهای جدید یاد بگیرم و قصد دارم تجارب و اطلاعاتم را در این سایت به اشتراک بزارم.

مطالب مرتبط

هویت برند چیست و چگونه می‌توان آن را ساخت؟!

هویت برند چیست و چگونه می‌توان آن را ساخت؟!

1 مرداد 1403

هویت برند چیست و چگونه می‌توان آن را ساخت؟!


اطلاعات بیشتر
ارزش ویژه برند: تعریف، اهمیت، تأثیر بر حاشیه سود و مثال‌ها

ارزش ویژه برند: تعریف، اهمیت، تأثیر بر حاشیه سود و مثال‌ها

20 تیر 1403

ارزش ویژه برند: تعریف، اهمیت، تأثیر بر حاشیه سود و مثال‌ها


اطلاعات بیشتر
5 اردیبهشت 1403

تمام آهنگ های ترند اینستاگرام ( ایرانی و خارجی)


اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language
  • فارسی
  • English
  • العربیه