آیا می دانستید که هم مردان و هم زنان رنگ آبی را به عنوان رنگ مورد علاقه خود ذکر می کنند؟بر اساس مطالعه جو هالوک، رنگ آبی – حتی اگر به طور سنتی به عنوان رنگی مردانه تلقی می شد – توسط عموم مردم ترجیح داده می شود. آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا برخی از مشهورترین شرکت ها از رنگ آبی به عنوان رنگ غالب خود استفاده می کنند؟ به فیس بوک ، لینکدین و توییتر فکر کنید. و چرا بسیاری از شرکت های فست فود قرمز و زرد را در مارک تجاری خود قرار می دهند؟ مک دونالد، برگر کینگ، برگر In-N-Out-همه آنها این کار را انجام می دهند.
بر هیچ کس پوشیده نیست که رنگ نقش مهمی در ترجیحات و تصمیم گیری روزانه ما دارد. بنابراین، اگر دوست دارید بدانید چرا این طاق های طلایی بسیار جذاب هستند یا حتی چرا باید دوبار در مورد انتخاب رنگ خاکستری برای لوگوی خود فکر کنید، اجازه دهید شما را بیشتر به دنیای جذاب روانشناسی رنگ ها برسانم.
اگر وارد اتاقی می شوم که با رنگ قرمز تیره تزئین شده است ، فوراً احساس می کنم که احساساتم بالا می رود و به طور غریزی از آنچه در اطرافم می گذرد آگاه تر هستم. برعکس کاملاً در یک فضای سبز یا سفید اتفاق می افتد. احساس می کنم در حال آرامش هستم و احساس آرامش اطمینان بخشی وجود دارد. آنجلا رایت به عنوان بخشی از سیستم تأثیرات رنگی خود ، به ویژگی های روانی رنگ ها اشاره می کند و اینکه آیا آنها به بدن ، ذهن ، احساسات یا ترکیبی از این سه رنگ مربوط می شوند:
به گفته رایت، قرمز یک رنگ فیزیکی است و شجاعت، قدرت، گرما، انرژی و هیجان را افزایش می دهد. در جنبه منفی ، می توان آن را تهاجمی، جلب توجه و آتشین نیز دانست.
شما در حال رانندگی هستید و یک چراغ قرمز راهنمایی یا علامت توقف جلوی خود می بینید، چه می کنید؟ چند بار دیده اید که یک ماشین آتش نشانی گذشته و نبض شما شروع به کار کرده است؟ رنگ قرمز یک محرک است و در ایجاد واکنش سریع و واکنش سریع در شرایط اضطراری بسیار مثر است.
بهترین برای: ضرب و شتم رقابت مطالعه انجام شده در انگلستان پیدا شده است که تیم های فوتبال که بازی با رنگ قرمز موفق تر از کسانی که نمی کنند می باشد. کارشناسان معتقدند که رنگ قرمز اعتماد به نفس را بیشتر می کند. شخصی که آنها را مشاهده می کند، پوشنده را غالب می داند، بنابراین بر عملکرد تأثیر منفی می گذارد.
بدترین برای: خنک نگه داشتن خود
به عنوان یک رنگ تحریک کننده ، قرمز می تواند به تپش قلب و افزایش فشار خون کمک کند. اگر قبلاً در موقعیت استرس زایی مانند یک جلسه پر مخاطره قرار گرفته اید ، پوشیدن لباس قرمز ممکن است هرگونه تأثیر منفی از واکنش طبیعی شما در مبارزه یا گریز را تشدید کند.
آبی با عقل ما بازی می کند و با اعتماد، کارآمدی، آرامش، منطق و تأمل همراه است. محبوب ترین رنگ در جهان ، آبی آرامش روانی دارد و باعث تحریک فکر و تمرکز می شود. بر خلاف قرمز، آبی رنگ ذهن است ، اما آیا تا به حال وارد اتاقی شده اید که با رنگ آبی رنگ شده و از نظر جسمی احساس سرما کرده اید؟ با وجود محبوبیت، رنگ آبی را می توان غیر دوستانه، دور از ذهن و فاقد احساسات دانست.
بهترین برای: بهره وری
آبی آرامش بخش ، به بازکردن ذهن برای ایده های جدید کمک می کند و به حفظ تمرکز کمک می کند. شاید به همین دلیل است که بسیاری از دفاتر برای حفظ وظایف کارکنان خود، تن های آبی را برای فضاهای اداری خود انتخاب می کنند.
بدترین برای خواب:
محققان دریافتند که نور آبی قوی ترین طول موج را برای سرکوب هورمون خواب ، ملاتونین دارد. نصیحت؟ از استفاده از دستگاه های مبتنی بر صفحه نزدیک به زمان خواب خودداری کنید، به ویژه اگر به سختی می توانید به خواب بروید.
رنگ زرد یک رنگ احساسی است و اثرات مثبت آن شامل افزایش خوش بینی، اعتماد به نفس، عزت نفس، قدرت احساسی و خلاقیت است. با این حال، رنگ زرد قوی ترین رنگ از نظر روانشناسی است و در صورت استفاده از لحن اشتباه می تواند باعث بی منطقی، ترس، شکنندگی احساسی و افسردگی شود.
مناسب برای: ورزش کردن
با انتخاب وسایل تمرین با رنگ زرد، به خود انرژی دهید. ممکن است فقط با انتخاب های روشن تر، بیشتر فشار بیاورید، سریعتر بدوید و احساس بهتری داشته باشید.
بدترین برای: اجتناب از فست فودها
اغلب با رنگ قرمز و زرد احساس شادی و شادی ایجاد می کند، بنابراین ترکیب این دو رنگ باعث می شود که بخواهیم غذای خوشمزه بخوریم ، هم اکنون! زرد نیز ساده ترین رنگی است که در نور روز دیده می شود. سلام مک دونالد.
سبز به عنوان یک رنگ متعادل در نظر گرفته می شود و هماهنگی، تعادل، استراحت، اطمینان و آرامش را ایجاد می کند. ترکیبی از زرد و آبی، سبز باعث ایجاد تعادل بین سر و قلب می شود. رنگ سبز برای چشم آسان است، بنابراین رنگ خوبی است که به عنوان پس زمینه روی صفحه کامپیوتر خود داشته باشید.
رنگ سبز ممکن است تجدید و بازسازی شود، اما این رنگ آرامش یک نقطه ضعف دارد: سبز را می توان خسته کننده و غیر الهام بخش دانست. همچنین این رنگ با پول، حرص و حسد همراه است. مراقب هیولای چشم سبز باشید!
بهترین برای: آرامش، سبز با متعادل ترین رنگ، انتخاب طبیعی برای جوانسازی و آرامش است. اگر یوگی تازه کار هستید، سعی کنید رنگ سبز را در تمرین خود وارد کنید. یک تشک سبز یوگا انتخاب کنید یا چیزی سبز بپوشید.
بدترین برای: خلاقیت
تصادفی نیست که برخی از افراد هنرمند از رنگ های پر زرق و برق و روشن استفاده می کنند. رنگهای تحریک کننده مانند قرمز، نارنجی و زرد فقط می توانند به روان شدن این آب میوه های خلاقانه کمک کنند.
نارنجی یک رنگ “سرگرم کننده” است و – ترکیبی از قرمز و زرد – محرک است. مشابه رنگ قرمز، استفاده از رنگ نارنجی قدرت رقابت و اعتماد به نفس را نشان می دهد، اما دارای یک رگه جوان است. به همین دلیل ، نارنجی در بسیاری از طرح ها که برای مخاطبان جوان تر طراحی شده است، از جمله Nickelodeon و Fanta گنجانده شده است.
بهترین برای: ایجاد سر و صدا
اگر محصول جدیدی دارید یا عموماً می خواهید در مشتریان خود احساس فوریت ایجاد کنید، رنگ نارنجی کمتر از قرمز است اما همچنان باعث تکانش می شود. به همین دلیل، نارنجی یک انتخاب بازاریابی محبوب است و ممکن است منجر به نرخ تبدیل بالاتر شود.
بدترین برای: انتقال پیام های جدی
که به عنوان یک رنگ روشن و عجیب و غریب تلقی می شود، احتمالاً به نفع شماست که در صورت نیاز به داشتن صدای جدی در مارک تجاری یا پیام رسانی خود، از نارنجی استفاده نکنید.
بله ، شما حدس زده اید – خاکستری . واقعاً همانطور که به نظر می رسد کسل کننده و خسته کننده است. از نظر روانشناسی خنثی است و استفاده از آن عدم اعتماد به نفس را نشان می دهد و می تواند کاملاً سرکوب کننده باشد. شاید زمان آن رسیده است که لباس کار خاکستری را کنار بگذارید و رنگ های قوی تری را انتخاب کنید. حتی رنگ مشکی نیز انتخاب بهتری است زیرا پیچیدگی، کارآیی و ماهیت را منتقل می کند.
برای اطلاعات بیشتر در مورد رنگ و ارتباطات آن، می توانید در مورد ویژگی های روانی یازده رنگ اصلی در وب سایت Color Affects مطالعه کنید.
ارتباطاتی که ما با رنگ ایجاد می کنیم اغلب بر اساس رفتارهای آموخته شده و آنچه در فرهنگ ما به طور کلی پذیرفته شده است. در دنیای غرب، رنگ سفید در درجه اول با شادی ، پاکی و زندگی جدید همراه است ، در حالی که رنگ سیاه تصویری از غم، شر و مرگ را به تصویر می کشد. لباس سفید جزء اصلی عروسی غربی است، اما در چین، سفید رنگ عزاداری و مرگ است – بنابراین انتخاب عروسی بسیار نامناسب خواهد بود!
هر کجا که میرویم تبلیغاتی وجود دارد که ما را ترغیب به خرید یک محصول یا خدمات می کند. مسلح به دانش انجمن های رنگ متداول، متخصصان بازاریابی به دقت در نظر می گیرند که چگونه یک رنگ خاص – یا ترکیبی از رنگ ها – با مشتریان مشتری شرکت مطابقت دارد.
طبق تحقیقی که توسط شرکت طراحی و بازاریابی وب WebPageFX گردآوری شده است، مردم در 90 ثانیه اول پس از مشاهده محصول، قضاوت ناخودآگاه در مورد آن انجام می دهند. در حقیقت، تقریبا 85 درصد از مصرف کنندگان دلیل اصلی خرید محصول خاص را رنگ می دانند و تبلیغات رنگی تا 42 درصد بیشتر از تبلیغات مشابه سیاه و سفید خوانده می شود.
شرکت Logo راهنمای Color Emotion Guide را تهیه کرد، اینفوگرافیکی که رنگ بندی های اصلی مورد استفاده طیف وسیعی از شرکت ها را نشان می دهد و احساساتی را که هر رنگ برمی انگیزد نشان می دهد. جای تعجب نیست که شرکت های مرتبط با طبیعت مانند جان دیر، Animal Planet و Whole Foods Market از رنگ سبز به عنوان رنگ غالب استفاده می کنند. بنفش که به طور سنتی یک رنگ سلطنتی است، همچنان در مارک تجاری شرکت ها برتری دارد. Cadbury ، Hallmark و Yahoo! همه بنفش را در مارک تجاری خود انتخاب کردند تا حس لوکس بودن، حس گرایی و رمز و راز را منتقل کنند.
تا به حال به این فکر کرده اید که چرا مردم به سمت برخی شرکت ها می روند اما از برخی دیگر اجتناب می کنند؟ ممکن است به سادگی طرح رنگ مورد استفاده باشد و اینکه آیا مصرف کنندگان احساس می کنند رنگ با آنچه از نظر احساسی به دنبال آن هستند، سازگار است یا نه.
برخی از مارک های معروف از رنگ بسیار هوشمندانه استفاده کرده اند، تا حدی که به راحتی با رنگ لوگوی خود قابل تشخیص هستند. به رنگ آبی تیفانی، قهوه ای UPS و قرمز کوکاکولا فکر کنید. این شرکتها دارای یک علامت تجاری رنگی هستند که دیگران را از استفاده از آن رنگهای خاص در صورتی که برای محصولات مشابه استفاده می شود منع می کند.
ممکن است کوکاکولا با رنگ نمادین خود نامی برای خود دست و پا کند، اما این شرکت از استراتژی های بازاریابی برای تمایز محصولات خود استفاده کرده است. کوکاکولا لایف رنگ سبز را در بسته بندی خود قرار داده و این تصور را ایجاد می کند که نوشیدنی سالم است و از مواد طبیعی تهیه شده است. (در واقع ، اینطور نیست-این نوشیدنی فقط 35 درصد قند کمتری نسبت به نوع کالری اش دارد و حاوی مواد افزودنی مصنوعی است.) این یک مثال برجسته است که در آن عدم استفاده از رنگ قابل تشخیص به نفع شرکت است.
اکنون که می دانید ارتباطات ما با رنگ های خاص و نحوه نقش آنها در مارک تجاری شرکت ها چگونه است، چرا سعی نکنید بر نحوه پاسخگویی مردم به نام تجاری شما با انتخاب رنگ هوشمند خود تأثیر بگذارید؟
نظرتون درباره تاثیر رنگها در تجارت را بنویسید، به نظر شما انتخاب های رنگی شما چه مثبت یا منفی چه تاثیری داشته اند؟!