مدل SWOT از مدلهای خوب و کاربردی در تیجیتال مارکتنیگ، سئو هست. و هر سئوکار و دیجتال مارکتری باید این مدل رو بلد باشد. و تو کسب و کارش از آن استفاده کند. تو این مقاله تجزیه و تحلیل SWOT رو بررسی میکنیم و یاد میگیریم چطور میشود از این مدل به درستی استفاده کرد(با مثال).
تجزیه و تحلیل SWOT یک ابزار فوق العاده ساده و در عین حال قدرتمند است که به شما کمک می کند استراتژی تجاری خود را توسعه دهید ، چه در حال راه اندازی یک استارتاپ هستید و چه در حال هدایت یک شرکت موجود.
SWOT مخفف نقاط قوت، ضعف ، فرصت ها و تهدیدها است.
نقاط قوت و ضعف داخلی شرکت شماست – مواردی که شما تا حدودی بر آنها کنترل دارید و می توانید آنها را تغییر دهید. به عنوان مثال می توان به افرادی که در تیم شما هستند، ثبت اختراع و مالکیت معنوی و موقعیت مکانی شما اشاره کرد.
فرصت ها و تهدیدها خارجی هستند – مواردی که خارج از شرکت شما در بازار بزرگتر در حال رخ دادن است. شما می توانید از فرصت ها استفاده کرده و در برابر تهدیدها محافظت کنید، اما نمی توانید آنها را تغییر دهید. به عنوان مثال می توان به رقبا ، قیمت مواد اولیه و روند خرید مشتریان اشاره کرد.
تجزیه و تحلیل SWOT نقاط قوت، ضعف ها، فرصت ها و تهدیدهای شما را در یک لیست سازمان یافته سازماندهی می کند و معمولاً در یک شبکه ساده دو در دو ارائه می شود. برو جلو و قالب رایگان ما را دانلود کنید اگر شما فقط به شیرجه می خواهید در سمت راست و آغاز شده است.
وقتی برای تجزیه و تحلیل SWOT وقت می گذارید، برای اولویت بندی کارهایی که باید برای توسعه کسب و کار خود انجام دهید، به یک استراتژی محکم مسلح خواهید شد.
ممکن است فکر کنید که از قبل همه چیزهایی را که باید برای موفقیت انجام دهید می دانید، اما تجزیه و تحلیل SWOT شما را مجبور می کند تا از راه های جدید و از جهات جدید به تجارت خود نگاه کنید. شما نقاط قوت و ضعف خود را بررسی خواهید کرد، و اینکه چگونه می توانید از آنها استفاده کنید تا از فرصت ها و تهدیدهای موجود در بازار شما استفاده کنند.
برای موثر بودن تجزیه و تحلیل SWOT ، موسسان و رهبران شرکت باید عمیقا درگیر شوند. این وظیفه ای نیست که بتوان آن را به دیگران واگذار کرد.
اما ، رهبری شرکت نیز نباید کار را به تنهایی انجام دهد . برای دستیابی به بهترین نتیجه، شما می خواهید گروهی از افراد را که دیدگاه های متفاوتی نسبت به شرکت دارند جمع آوری کنید. افرادی را انتخاب کنید که می توانند جنبه های مختلف شرکت شما را نشان دهند، از فروش و خدمات به مشتریان گرفته تا بازاریابی و توسعه محصول. همه باید پشت میز بنشینند.
شرکتهای نوآور حتی وقتی تجزیه و تحلیل SWOT را انجام می دهند و از مشتریان برای افزودن صدای منحصر به فرد خود به ترکیب استفاده می کنند، به خارج از رتبه داخلی خود نگاه می کنند.
اگر به تنهایی یک کسب و کار را راه اندازی یا اداره می کنید، می توانید تجزیه و تحلیل SWOT را انجام دهید. نظرات دیگری را از دوستانی که کمی از کسب و کار شما، حسابدار شما یا حتی فروشندگان و تأمین کنندگان مطلع هستند، جذب کنید. نکته اصلی این است که دیدگاه های متفاوتی داشته باشیم.
مشاغل موجود می توانند از تجزیه و تحلیل SWOT برای ارزیابی وضعیت فعلی خود و تعیین استراتژی برای حرکت رو به جلو استفاده کنند. اما، به یاد داشته باشید که همه چیز دائماً در حال تغییر است و شما می خواهید استراتژی خود را دوباره ارزیابی کنید، هر 6 تا 12 ماه یکبار با تجزیه و تحلیل SWOT جدید شروع کنید.
برای استارتاپ ها، تجزیه و تحلیل SWOT بخشی از فرایند برنامه ریزی کسب و کار است. این به تدوین یک استراتژی کمک می کند تا بتوانید با پای راست شروع به کار کنید و مسیر مورد نظر خود را بدانید.
همانطور که در بالا اشاره کردم، شما می خواهید گروهی از افراد را جمع آوری کنید تا روی تجزیه و تحلیل SWOT کار کنند. برای انجام این کار، نیازی به یک روز عقب نشینی ندارید. یک یا دو ساعت باید بیشتر از مقدار کافی باشد.
افرادی را از قسمت های مختلف شرکت خود جمع کنید و مطمئن شوید که از هر بخش و تیم نماینده دارید. متوجه خواهید شد که گروه های مختلف درون شرکت شما دیدگاه های کاملاً متفاوتی خواهند داشت که برای موفقیت در تجزیه و تحلیل SWOT شما بسیار مهم خواهد بود.
انجام تجزیه و تحلیل SWOT مشابه جلسات طوفان فکری است و راه های درست و غلطی برای اجرای آنها وجود دارد. من پیشنهاد می کنم به همه یک یادداشت چسبناک بدهید و از همه بخواهید بی سر و صدا ایده هایی برای شروع کار ایجاد کنند. این مانع از تفکر گروهی می شود و اطمینان می دهد که همه صداها شنیده می شوند.
پس از پنج تا 10 دقیقه طوفان فکری خصوصی، تمام یادداشت های چسبنده را روی دیوار بگذارید و ایده های مشابه را با هم گروه بندی کنید. در صورتی که ایده شخص دیگری باعث ایجاد یک فکر جدید شد، به هرکسی اجازه دهید در این مرحله یادداشت های اضافی اضافه کند.
هنگامی که همه ایده ها سازماندهی می شوند ، وقت آن است که ایده ها را رتبه بندی کنیم. من دوست دارم از یک سیستم رای گیری استفاده کنم که در آن هر کس پنج یا ده “رأی” می گیرد که می تواند به هر شکلی که دوست دارد توزیع کند. نقاط چسبناک در رنگهای مختلف برای این بخش از تمرین مفید است.
بر اساس تمرین رای گیری، شما باید یک لیست ایده های اولویت بندی شده داشته باشید. البته، این لیست اکنون برای بحث و مناظره آماده است و شخص حاضر در اتاق باید بتواند آخرین تماس را با اولویت انجام دهد. این معمولاً مدیر عامل است، اما می تواند به شخص دیگری که مسئول استراتژی تجاری است واگذار شود.
در اینجا چند سوال وجود دارد که می توانید هنگام ایجاد تجزیه و تحلیل SWOT از تیم خود بپرسید. این سوالات می تواند به توضیح هر بخش و ایجاد تفکر خلاق کمک کند.
نقاط قوت ویژگیهای داخلی و مثبت شرکت شما هستند. اینها مواردی هستند که تحت کنترل شما هستند.
ضعف ها عوامل منفی هستند که از نقاط قوت شما می کاهند. اینها مواردی هستند که ممکن است برای رقابتی شدن نیاز به بهبود آنها داشته باشید.
فرصت ها عوامل بیرونی در محیط کسب و کار شما هستند که به احتمال زیاد در موفقیت شما نقش دارند.
تهدیدها عوامل بیرونی هستند که شما هیچ کنترلی بر آنها ندارید. ممکن است بخواهید برنامه های احتمالی را برای مقابله با آنها در صورت وقوع در نظر بگیرید.
برای درک بهتر آنچه در مثال SWOT به نظر می رسد ، ما قصد داریم به UPer Crust Pies، یک کافه مخصوص پای گوشت و میوه در شبه جزیره فوقانی میشیگان نگاهی بیندازیم. آنها پایهای داغ و آماده و گزینه های منجمد برای خانه و همچنین مجموعه ای از سالاد ها و نوشیدنی های تازه می فروشند.
این شرکت در نظر دارد اولین مکان خود را در مرکز شهر Yubetchatown باز کند و تمرکز زیادی بر توسعه یک مدل تجاری دارد که گسترش سریع آن را آسان کرده و امکان حق رای دادن را نیز باز می کند. در اینجا تجزیه و تحلیل SWOT آنها ممکن است شبیه باشد:
تجزیه و تحلیل SWOT یک روش برنامهریزی استراتژیک است که ابزار ارزیابی را ارائه میدهد و کارایی بالایی در دیجیتال مارکتینگ دارد.
با تکمیل تجزیه و تحلیل SWOT ، آماده هستید که آن را به یک استراتژی واقعی تبدیل کنید. به هر حال، تمرین در مورد ایجاد یک استراتژی است که می توانید طی چند ماه آینده روی آن کار کنید.
اولین قدم این است که نقاط قوت خود را بررسی کرده و دریابید که چگونه می توانید از این نقاط قوت برای استفاده از فرصت های خود استفاده کنید. سپس، ببینید چگونه نقاط قوت شما می توانند با تهدیدهای موجود در بازار مبارزه کنند . از این تجزیه و تحلیل برای تهیه لیستی از اقداماتی که می توانید انجام دهید استفاده کنید.
با در دست داشتن لیست اقدامات خود، به تقویم شرکت خود نگاه کنید و شروع به قرار دادن اهداف (یا نقاط عطف) در آن کنید. می خواهید در هر سه ماهه تقویم (یا ماه) به جلو پیشرفت کنید؟
شما همچنین می خواهید این کار را با تجزیه و تحلیل این که چگونه فرصت های خارجی ممکن است به شما در مبارزه با ضعف های داخلی و داخلی خود کمک کند ، انجام دهید. آیا می توانید این ضعف ها را به حداقل برسانید تا بتوانید از تهدیدهایی که شناسایی کرده اید دوری کنید؟
مجدداً ، لیستی از اقدامات را خواهید داشت که می خواهید اولویت بندی و برنامه ریزی کنید
بازگشت به مثال UPer Crust Pies: بر اساس تجزیه و تحلیل SWOT آنها، در اینجا چند استراتژی بالقوه برای رشد وجود دارد که به شما کمک می کند چگونه SWOT خود را به اهداف عملی تبدیل کنید.
با اهداف و اقدامات خود، راهی طولانی برای تکمیل یک برنامه استراتژیک برای کسب و کار خود خواهید بود. من دوست دارم از روش برنامه ریزی ناب برای برنامه های استراتژیک و همچنین برنامه ریزی منظم تجاری استفاده کنم. اقداماتی که از تجزیه و تحلیل SWOT خود ایجاد می کنید، دقیقاً در قسمت های مهم برنامه Lean شما قرار می گیرد و به شما پایه و اساس مشخصی می دهد که می توانید تجارت خود را از آن توسعه دهید. می توانید الگوی رایگان Lean Plan ما را بارگیری کنید تا به شما در شروع کار کمک کند.
اگر ایده های دیگری در مورد اینکه چگونه تجزیه و تحلیل SWOT می تواند به کسب و کار شما کمک کند و چگونه در برنامه ریزی تجاری منظم شما مطابقت دارد، دارید ، خوشحال می شوم از شما بشنوم. می توانید مرا در اینستاگرام، توییتر و لینکدین پیدا کنید.