همچنین نامیده می شود: فعالیت در نمودار پیکان، نمودار شبکه فعالیت، نمودار شبکه، نمودار فعالیت، نمودار گره ، نمودار CPM (روش مسیر بحرانی)
تنوع: نمودار PERT (تکنیک ارزیابی و مرور برنامه)
نمودار پیکان به عنوان ابزار نمودار فرآیند که برای تعیین توالی مطلوب رویدادها و ارتباط متقابل آنها استفاده می شود، تعریف می شود. برای برنامه ریزی و تعیین مسیر بحرانی از طریق گره ها استفاده می شود. روش نمودار پیکان ترتیب مورد نیاز وظایف را در یک پروژه یا فرایند، بهترین برنامه برای کل پروژه، و برنامه ریزی احتمالی و مشکلات منابع و راه حل های آنها را نشان می دهد. نمودار پیکان به شما امکان می دهد “مسیر بحرانی” پروژه را محاسبه کنید – جریان مراحل حیاتی که تأخیرها می تواند بر زمان کل پروژه تأثیر بگذارد و در آنجا افزودن منابع می تواند مدیریت پروژه را تسریع کند.
زمان استفاده از نمودار پیکان
- هنگام برنامه ریزی و نظارت بر وظایف در یک پروژه یا فرآیند پیچیده با وظایف و منابع مرتبط
- هنگامی که مراحل پروژه یا فرآیند، ترتیب آنها و مدت زمان هر مرحله را می دانید
- وقتی برنامه پروژه بسیار مهم است، با عواقب جدی برای اتمام دیرهنگام پروژه یا مزیت قابل توجه برای اتمام زودهنگام پروژه
روش نمودار پیکان
مواد مورد نیاز: یادداشت ها یا کارت های چسبناک ، قلم های علامت گذاری و سطح نوشتاری بزرگ (روزنامه یا صفحات ورق).
ترسیم شبکه
- تمام وظایف لازم در پروژه یا فرآیند را لیست کنید. یک روش این است که هر کار را در نیمه بالای یک کارت یا یک یادداشت چسبناک بنویسید. در وسط کارت، یک پیکان افقی بطرف راست بکشید.
- توالی صحیح کارها را تعیین کنید. این کار را با پرسیدن سه سوال برای هر کار انجام دهید:
- چه کارهایی باید قبل از شروع این کار انجام شود؟
- کدام کارها را می توان همزمان با این کار انجام داد؟
- کدام کارها باید بلافاصله بعد از این کار انجام شوند؟
نکته: یک جدول با چهار ستون ایجاد کنید: وظایف قبلی، این کار، وظایف همزمان، کارهای زیر برای سهولت استفاده.
- نمودار شبکه وظایف اگر از یادداشت ها یا کارت ها استفاده می کنید، آنها را به ترتیب روی یک تکه کاغذ مرتب کنید. زمان باید از چپ به راست جریان یابد و کارهای همزمان باید به صورت عمودی تراز شوند. بین کارت ها فاصله بگذارید.
- بین هر دو کار ، حلقه هایی برای “رویدادها” بکشید. یک رویداد شروع یا پایان یک کار را مشخص می کند و می تواند به طور بصری وظایف را از هم جدا کند.
- به دنبال سه مشکل رایج در زیر باشید و آنها را با استفاده از “ساختگی” (نه وظایف واقعی) یا رویدادهای اضافی ترسیم کنید. ساختگی یک پیکان است که با خطوط نقطه ای کشیده می شود و برای جدا کردن کارهایی استفاده می شود که در غیر این صورت با رویدادهای مشابه شروع یا متوقف می شوند یا دنباله منطقی نشان می دهند.
- دو کار همزمان در یک رویداد یکسان شروع و پایان می یابد.
- راه حل: از یک آدمک و یک رویداد اضافی برای جدا کردن آنها استفاده کنید. در شکل 1، رویداد 2 و ساختگی بین 2 و 3 به کارهای جداگانه A و B اضافه شده است.
- تا زمانی که هر دو وظیفه A و B کامل نباشند، کار C نمی تواند آغاز شود. چهارمین کار، D، نمی تواند تا زمان تکمیل A شروع شود، اما لازم نیست منتظر ب باشید (به شکل 2 مراجعه کنید.)
- راه حل: بین پایان کار A و ابتدای کار C از یک آدمک استفاده کنید.
- یک کار دوم را می توان قبل از انجام بخشی از اولین کار شروع کرد.
- راه حل: یک رویداد اضافی اضافه کنید که در آن کار دوم شروع شود و از چندین پیکان برای تقسیم کار اول به دو زیرکار استفاده کنید. در شکل 3 ، رویداد 2 اضافه شد و وظیفه A تقسیم شد. شکل 1: ساختن وظایف همزمان
شکل 3: استفاده از یک رویداد اضافی
- شکل 2: ترتیب دنباله سازی درست است
- وقتی شبکه درست است، همه رویدادها را به ترتیب با شماره رویداد در حلقه ها برچسب گذاری کنید. ممکن است برچسب گذاری همه کارها به ترتیب و با استفاده از حروف مفید باشد.
زمان بندی: روش مسیر بحرانی (CPM)
- زمانهای کار را تعیین کنید – بهترین برآورد زمانی که هر کار باید به آن نیاز داشته باشد. برای قوام از یک واحد اندازه گیری (ساعت، روز یا هفته) در طول مدت استفاده کنید. زمان را روی پیکان هر کار بنویسید.
- “مسیر بحرانی” ، طولانی ترین مسیر از ابتدا تا انتهای پروژه را تعیین کنید. مسیر بحرانی را با خط یا رنگ سنگین مشخص کنید. طول مسیر بحرانی (مجموع تمام زمانهای کار در مسیر) را محاسبه کنید.
- بر اساس مدت زمان انجام کارهای قبلی ، اولین زمان شروع و پایان هر کار را محاسبه کنید. اینها را اولین شروع (ES) و زودترین پایان (EF) می نامند. با اولین کار که ES = 0 است شروع کنید و به جلو حرکت کنید. مربعی را که به چهار ربع تقسیم شده است رسم کنید، مانند شکل 4. ES را در کادر بالا سمت چپ و EF را در بالا سمت راست بنویسید.برای هر کار:
- شروع اولیه (ES): بزرگترین EF از وظایف منتهی به این مرحله
- زودترین پایان (EF): زمان کار ES + برای این کار
شکل 4: جعبه زمان نمودار پیکان EF زودهنگام پایانLF آخرین پایان
- LS آخرین شروع
- ES اولین شروع
- آخرین زمانهایی را که هر کار می تواند شروع و پایان دهد بدون بر هم زدن برنامه پروژه ، بر اساس مدت زمان انجام کارهای بعدی محاسبه کنید. اینها آخرین شروع (LS) و آخرین پایان (LF) نامیده می شوند. از آخرین وظیفه شروع کنید، جایی که آخرین پایان کار مهلت پروژه است و برعکس کار کنید. LS را در کادر پایین سمت چپ و LF را در کادر پایین سمت راست بنویسید.
- آخرین پایان (LF): کوچکترین LS از همه وظایف بلافاصله پس از این کار
- آخرین شروع (LS): LF – زمان کار برای این کار
- زمان های کسل کننده را برای هر کار و برای کل پروژه محاسبه کنید.سستی کامل زمانی است که می توان بدون تأخیر برنامه پروژه ، کار را به تعویق انداخت.سستی رایگان زمانی است که می توان یک کار را بدون تأثیر بر شروع زودهنگام هر شغل پس از آن به تعویق انداخت.
- سستی رایگان: اولین ES از همه وظایف بلافاصله پس از این یکی – EF
- سستی کل: LS -ES = LF -EF