تنوع: چرخه برنامه انجام، مطالعه-عمل (PDSA)، چرخه دمینگ، چرخه شوارت. تکامل این تغییرات را درک کنید.
چرخه برنامه انجام، بررسی کنید (شکل 1) یک مدل چهار مرحله ای برای انجام تغییرات است. همانطور که یک دایره پایان ندارد، چرخه PDCA باید بارها و بارها برای بهبود مستمر تکرار شود. چرخه PDCA یک ابزار برنامه ریزی پروژه محسوب می شود.
شکل 1: چرخه برنامه ریزی ، بررسی و عمل کنید
از چرخه PDCA در موارد زیر استفاده کنید:
رودخانه مروارید، مدرسه مدرسه نیویورک، 2001 دریافت کننده جایزه ملی کیفیت مالکوم بالدریج، از چرخه PDCA به عنوان الگویی برای تعریف بیشتر فرایندهای کاری خود، از اتاق هیئت مدیره تا کلاس درس استفاده کرد.
مدل PDCA ساختار اصلی برای منطقه بود:
شکل 2 “رویکرد A+ به موفقیت در کلاس درس” آنها را نشان می دهد. این یک چرخه پیوسته از طراحی برنامه درسی و ارائه آموزش در کلاس درس است. بهبود یک فعالیت جداگانه نیست – در فرایند کار تعبیه شده است.
شکل 2: مثال برنامه ریزی ، بررسی ، عمل کنید
رویکرد A+ با یک مرحله “برنامه ریزی” آغاز می شود ، که منطقه مدرسه آن را “تجزیه و تحلیل” می نامد. در این مرحله، نیازهای دانش آموزان با بررسی طیف وسیعی از داده های موجود در “انبار” داده های الکترونیکی Pearl River تجزیه و تحلیل می شود. داده های مورد بررسی شامل همه چیز از نمرات تا عملکرد در آزمون های استاندارد است. داده ها را می توان برای دانش آموزان جداگانه تجزیه و تحلیل کرد یا بر اساس درجه، جنسیت یا هر زیرگروه دیگر طبقه بندی شد. از آنجا که PDCA نحوه تجزیه و تحلیل داده ها را مشخص نمی کند، از فرایند تجزیه و تحلیل داده های جداگانه (شکل 3) در اینجا و همچنین در سایر فرایندهای سراسر سازمان استفاده می شود.
شکل 3: فرایند تجزیه و تحلیل رودخانه مروارید
رویکرد A+ با دو مرحله “انجام” ادامه می یابد:
ارزیابی های رسمی و غیر رسمی به طور مداوم انجام می شود، از ارزیابی روزانه معلمان گرفته تا گزارش پیشرفت شش هفته ای تا آزمون های استاندارد سالانه. معلمان همچنین می توانند برای شناسایی روندها به داده های مقایسه ای پایگاه داده الکترونیکی دسترسی پیدا کنند. دانش آموزان با نیازهای شدید توسط یک تیم مطالعه ویژه کودکان نظارت می شوند.
در طول سال تحصیلی، اگر ارزیابی ها نشان دهند که دانش آموزان آنطور که انتظار می رود یاد نمی گیرند ، اصلاحات در اواسط دوره انجام می شود (مانند آموزش مجدد، تغییر روشهای تدریس و راهنمایی بیشتر معلمان). داده های ارزیابی برای مرحله بعدی چرخه ورودی می شوند.
در این مثال ، مرحله “عمل” “استانداردسازی” است. هنگامی که اهداف برآورده می شوند، طراحی برنامه درسی و روش های تدریس استاندارد تلقی می شوند. معلمان بهترین شیوه ها را در محیط های رسمی و غیر رسمی به اشتراک می گذارند. نتایج حاصل از این چرخه به مرحله “تجزیه و تحلیل” چرخه بعدی A+ Approach تبدیل می شود.