یکی از ابزارهایی که نقش به سزایی در بهینه سازی موتورهای جستجو دارد، خزنده وب است. که بدون آن سایت شما جایی در موتورهای جستجو نخواهد داشت. در این پست ، بررسی میکنیم که خزنده های وب چه هستند، چگونه کار می کنند و چرا باید سایت شما را بخزند.
خزنده وب – معروف به عنکبوت وب – رباتی است که محتوا را در اینترنت جستجو و نمایه می کند. در اصل ، خزنده های وب مسئول درک مطالب موجود در یک صفحه وب هستند تا بتوانند در صورت درخواست، آن را بازیابی کنند.
شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که “چه کسی این خزنده های وب را اجرا می کند؟” معمولاً خزنده های وب توسط موتورهای جستجو با الگوریتم های خاص خود اداره می شوند. این الگوریتم به خزنده وب می گوید که چگونه اطلاعات مربوطه را در پاسخ به یک جستجوی جستجو پیدا کند.
عنکبوت وب همه صفحات وب موجود در اینترنت را که می تواند پیدا کند و به آنها گفته می شود فهرست بندی کند، جستجو (یا همان خزیدن) و طبقه بندی می کند. بنابراین می توانید به یک خزنده وب بگویید که اگر نمی خواهید صفحه وب شما در موتورهای جستجو پیدا نشود ، آن را نبیند یا نخزد(اگر چنین لغتی وجود داشته باشد).
برای انجام این کار ، یک فایل robots.txt را بارگذاری کنید. در اصل ، یک فایل robots.txt به موتور جستجو می گوید که چگونه صفحات سایت شما را خزیده و فهرست بندی کند.
برای مثال ، بیایید نگاهی به Nike.com/robots.txt برای یادگیرندگان بصری بیندازیم.
برای نایک ، از فایل robot.txt خود برای تعیین پیوندهای وب سایت خود استفاده کرد و فهرست بندی شد.
در این بخش از پرونده ، مشخص شد که:
این برای سایت نایک مفید است زیرا برخی از صفحات شرکت برای جستجو قرار ندارند و پیوندهای ممنوع بر صفحات بهینه شده آن که به آنها در رتبه بندی در موتورهای جستجو کمک می کند ، تأثیر نمی گذارد. بنابراین حالا که فهمیدیم خزنده های وب چی هستند و چگونه کار میکنند؟ در ادامه عملکرد خزنده های وب را مرور میکنیم.
یک خزنده وب با کشف آدرس های اینترنتی یا همان URLها، بررسی و دسته بندی صفحات وب و سپس اضافه کردن پیوندها در هر صفحه وب به لیست سایتهایی که باید خزنده شود ، کار می کند. خزنده های وب هوشمند هستند و می توانند اهمیت هر صفحه وب را تعیین کنند.
خزنده وب موتورهای جستجو به احتمال زیاد کل اینترنت را بررسی نمی کند. بلکه اهمیت هر صفحه وب را بر اساس عواملی از جمله تعداد صفحات دیگر به آن صفح ، نمای صفحات و حتی اعتبار برند تعیین می کند. بنابراین ، یک خزنده وب تعیین می کند که در کدام صفحات باید خزید، در چه ترتیبی باید آنها را خزید و چند بار باید برای به روزرسانی ها خزید.
به عنوان مثال، اگر صفحه وب جدیدی دارید یا تغییراتی در صفحه موجود ایجاد شده است، خزنده وب توجه کرده و فهرست را به روز می کند. یا اگر صفحه وب جدیدی دارید ، می توانید از موتورهای جستجو بخواهید که سایت شما را خزند.
هنگامی که خزنده وب در صفحه شما قرار دارد، به برچسب های کپی و متا نگاه می کند ، این اطلاعات را ذخیره می کند و فهرست بندی می کند تا Google برای کلمات کلیدی آنها را مرتب کند.
قبل از شروع کل این فرآین ، خزنده وب به فایل robots.txt شما نگاه می کند تا ببیند چه صفحاتی را باید خزید، به همین دلیل برای SEO فنی بسیار مهم است.
در نهایت ، هنگامی که یک خزنده وب صفحه شما را می خزد، تصمیم می گیرد که آیا صفحه شما برای یک درخواست در صفحه نتایج جستجو نمایش داده می شود یا خیر. توجه به این نکته ضروری است که برخی از خزنده های وب ممکن است متفاوت از دیگران رفتار کنند. به عنوان مثال، برخی ممکن است هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه کدام صفحات وب برای خزیدن مهمتر هستند ، از عوامل مختلفی استفاده کنند.
اکنون که نحوه عملکرد خزنده های وب را بررسی کرده ایم ، در مورد اینکه چرا آنها باید وب سایت شما را خزنده کنند بحث خواهیم کرد.
اگر می خواهید وب سایت شما در موتورهای جستجو رتبه بندی شود، باید ایندکس شود. بدون خزنده وب، وب سایت شما پیدا نمی شود حتی اگر بیش از یک پاراگراف مستقیم از وب سایت خود جستجو کنید. به یک مفهوم ساده، وب سایت شما وجود ندارد مگر اینکه یک بار خزیده شود.
برای یافتن و کشف پیوندها در وب در موتورهای جستجو ، باید به سایت خود این امکان را بدهید که با خزیدن به مخاطبی که برای آن منظور شده است برسد – مخصوصاً اگر می خواهید ترافیک ارگانیک خود را افزایش دهید.
خزنده های وب مسئول جستجو و نمایه سازی محتوا به صورت آنلاین برای موتورهای جستجو هستند. آنها با مرتب سازی و فیلتر کردن صفحات وب کار می کنند تا موتورهای جستجو درک کنند که هر صفحه وب در مورد چیست. درک خزنده های وب تنها بخشی از SEO موثر فنی است که می تواند عملکرد وب سایت شما را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.