یک صفحه 404 یا صفحه خطا ، محتوایی است که کاربر هنگام تلاش برای دستیابی به یک صفحه حذف شده یا غیر موجود در یک وب سایت آن را مشاهده می کند. این صفحه زمانی که یک url در دسترس نباشد توسط سرور نمایش داده می شود، مگر اینکه شما در طراحی قالب یک صفحه 404 اختصاصی را تعریف کرده باشید.
نظرات متفاوت زیادی در مورد تاثیر و اهمیت صفحه 404 در سئو وجود دارد. در هر صورت ایجاد خطاهای 404 در یک سایت اجتناب ناپذیر است. تغییر آدرس ها ، ثبت بک لینک با آدرس اشتباه، درج مستقیم url اشتباه توسط کاربران و بسیاری از عوامل دیگر می تواند موجب مواجهه کاربران با خطاهای 404 شود.
صفحه 404 سفارشی واقعا به کاربران شما در بازدید از صفحاتی که وجود ندارند یا حذف شده ، کمک می کند تا صفحات جایگزین و مرتبط را ببینند. آنها همچنین می توانند به خزنده های گوگل کمک کنند تا از طریق لینک های درج شده به صفحات دیگر سایت شما منتقل شوند.
البته گوگل صفحات 404 را ایندکس نمی کند. این یعنی ، لینک دادن به صفحات 404 یا لینک گرفتن از این صفحات هیچ تاثیری در انتقال لینک جویس ندارد.
ایجاد یک صفحه 404 سفارشی با لینک های مفید و یک نوار جستجو و طراحی گرافیکی جذاب مزایا و تاثیرات زیر را در سئو سایت به همراه دارد:
Bounce rate را کاهش داده و کاربران را در وب سایت شما نگه می دارد. مدت زمان بیشتر حضور کاربران روی سایت احتمال فروش و کسب درآمد شما را افزایش می دهد.
صفحه 404 سفارشی یکی از عوامل بهبود تجربه کاربری می باشد که با طراحی خلاقانه ، موجب جلب توجه و ارتقای برند سایت نیز شما می شود.
بسیاری از وبسایت ها ، صفحات 404 را به برگه اصلی ریدایرکت می کنند که این کار در صورت بالا رفتن تعداد این صفحات به مرور زمان به هیچ وجه پیشنهاد نمی شود. طبق اصول سئو ، حتما باید یک صفحه404 سفارشی ایجاد شود.
هدایت مجدد به صفحه اصلی می تواند تجربه کاربری ناخوشایندی را به همراه داشته باشد. زیرا اولا با کلیک روی یک لینک 404 و هدایت به صفحه اصلی کاربران در دستیابی به چیزی که به دنبال آن هستند گمراه می شوند و با محتوا و اطلاعات بی ربط روبرو می شوند. ثانیا برای موتورهای جستجو و کاربران این حس را به وجود می آورد که شما عمدا به دنبال افزایش بازدید صفحه اول بصورت غیرطبیعی هستید.
حتی استفاده از ریدایرکت 301 یا 302 جهت تغییر مسیر به صفحه اصلی خود نیز اقدام منفی در سئو محسوب می شود. البته بسیاری از صاحبین وب سایت و سئو کارها این عمل را برای حفظ اعتبار url قدیمی و دریافت link juice انجام می دهند. آیا می دانید!؟ link juice چیست؟
یکی از معایب استفاده از صفحه اصلی به جای صفحه 404 و ریدایرکت لینک های شکسته به آن ، می تواند در تصمیم گیری گوگل نسبت به سایت شما تاثیر منفی داشته باشد و گوگل صفحه اصلی وبسایت شما را به عنوان یک صفحه 404 در نظر بگیرد.
جان مولر ، به عنوان یکی از مدیران و متخصصین گوگل در این باره می گوید:
تغییر مسیر خطای 404 به صفحه اصلی ، برخلاف آنچه که گفته می شود ، نباید انجام شود.
با این وجود ، تحقیقاتوب سایت WooRank نشان داد که 11.4٪ خطاهای 404 به صفحه home page هدایت می شوند.
نحوه ایجاد صفحه 404 شما کاملاً به نحوه مدیریت و طراحی وب سایت شما بستگی دارد. برای کسانی که از وردپرس استفاده می کنند ، صفحه 404 معمولا توسط قالب های سئو شده وردپرس تعریف شده است.
همچنین می توانید با نصب افزونه های وردپرس، یک صفحه 404 اختصاصی و منحثر به فرد ایجاد نمایید.
برای کسانی که از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده نمی کنند، ایجاد این صفحه نیاز به تخصص برنامه نویسی و صرف زمان بیشتری دارد.
خطاهای 404 می تواند برای کاربران ناامید کننده باشد، بنابراین هدف اصلی یک صفحه 404 از بین بردن تجربه کاربری منفی در مواجهه با این خطا و تبدیل آن به تجربه خوشایند است.
لینکهایی که در 404 صفحه قرار می دهید ، از اهمیت بالایی برخوردار هستند زیرا می توانند راهی را برای خروج از صفحه خطا به کاربران ارائه دهند. به جای اینکه مرورگر را ببندند یا از سایت شما خارج شوند، منابع مفید و مرتبط را در صفحات دیگر به آنها پیشنهاد می دهید.
برخی از لینکهایی برای افزودن به صفحات 404 می توانید استفاده کنید: