همارادفر, هما رادفر,لوگو همارادفر,Homa Radfar, HomaRadfarهمارادفر, هما رادفر,لوگو همارادفر,Homa Radfar, HomaRadfarهمارادفر, هما رادفر,لوگو همارادفر,Homa Radfar, HomaRadfarهمارادفر, هما رادفر,لوگو همارادفر,Homa Radfar, HomaRadfar
  • خانه
  • درباره من
  • وبلاگ
  • حمایت از من
  • تماس با من
آشنایی با بازاریابی سبز
  • صفحه نخست
  • وبلاگ مدیریت
  • آشنایی با بازاریابی سبز
دیجیتال مارکتینگ,سئو-SEO
حمایت از من
4 آذر 1400
آیا ریسک‌پذیران خوشحال‌تر هستند؟
آیا ریسک‌پذیران خوشحال‌تر هستند؟
9 آذر 1400
منتشر شده توسط Homa Radfar در 7 آذر 1400
دسته ها
  • مدیریت
  • وبلاگ
برچسب ها
  • green marketing
  • آشنایی با بازاریابی سبز
آشنایی با بازاریابی سبز, green marketing

آشنایی با بازاریابی سبز, green marketing

آشنایی با بازاریابی سبز

احتمالا این روزها اسم بازاریابی سبز یا همان green Marketing  را شنیده اید. اما بازاریابی سبز به چه معناست؟ چه کاربردی دارد؟ چرا استفاده میشود؟ در این مقاله به این سوالها و سوالات دیگر در این زمینه پاسخ میدهیم.

امروزه تمام جوامع بشری در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات زیست محیطی از جمله انواع آلودگی‌ها مثل آلودگی هوا، آلودگی آبها و مواد غذایی و موارد دیگری مثل افزایش حجم زبالههای پلاستیکی و غیرقابل تجزیه، افزایش گرمایش جهانی و همچنین مسائل متعدد و مشابه دیگری میباشند. مسئول بیش از سه چهارم از این آلودگیها، شرکتها و کمپانی‌های تجاری دنیا هستند که با تولید محصولات مضر برای طبیعت و محیط زیست، باعث گسترش هرچه بیشتر آلودگیها به نقاط مختلف می‌شوند.
اما در این میان خوشبختانه کمپانیهای دیگری نیز وجود دارند که برخلاف این افراد سودجو فکر میکنند. این کمپانی‌ها از بازاریابی جدیدی با عنوان “بازاریابی سبز” یا استفاده می‌کنند. در چنین تجارتی، تمرکز شرکت‌ها روی تولید و گسترش محصولات ارگانیک و محصولاتی است که به طبیعت و محیط زیست آسیب نمیرسانند.

تاریخچه Green Marketing

پس از توجه جدی عمومی به موضوعات زیست‌محیطی، تشکیل تشکل‌های مردمی، ایجاد کمپین‌های دوستدار محیط‌زیست و سوق داده شدن صنایع به سمت تولید محصولات دوستدار محیط‌زیست و پیشرو شدن این صنایع منجر به این شد تا سایر شرکت‌ها و صنایع نیز این نیاز مشتریان را جدی گرفته و در راستای تأمین خواسته‌های مشتریان خود محصولاتی را تولید و به بازار هدف خود ارائه دهند که با نیازهای زیست‌محیطی همخوانی داشته و در این رقابت ایجادشده عقب نمانند لذا در اواخر دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۱۹۹۰

اصطلاح Green Marketing یا بازاریابی سبز برای اولین بار مطرح گردید. و فعالان عرصه تولید و صنعت شروع به انعکاس نگرانی‌های خود در مورد محیط‌زیست جهت حفظ بازار مشتریان خود کردند.

بازاریابی سبز چگونه کار می کند؟

بازاریابی سبز یکی از اجزای یک حرکت گسترده تر به سمت شیوه های تجاری آگاهانه از نظر اجتماعی و محیط زیستی است. به طور فزاینده ای، مصرف کنندگان انتظار دارند که شرکت ها تعهد خود را به بهبود عملکرد خود در کنار معیارهای مختلف محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) نشان دهند. برای این منظور، بسیاری از شرکت‌ها بیانیه‌های تأثیر اجتماعی را به صورت مداوم توزیع می‌کنند، که در آن به‌طور دوره‌ای پیشرفت خود را به سمت این اهداف گزارش می‌دهند.

نمونه‌های معمولی از پیشرفت‌های مرتبط با ESG شامل کاهش انتشار کربن در عملیات یک شرکت، حفظ استانداردهای بالای کار در داخل و سراسر زنجیره‌های تامین بین‌المللی و برنامه‌های بشردوستانه طراحی شده برای حمایت از جوامعی است که شرکت در آن فعالیت می‌کند. اگرچه بازاریابی سبز به طور خاص به ابتکارات زیست محیطی اشاره دارد، این تلاش ها به طور فزاینده ای در کنار سیاست های حاکمیت اجتماعی و شرکتی نیز ارائه می شوند.

انگیزه های زیادی برای شرکت هایی وجود دارد که بازاریابی سبز را انتخاب می کنند. برای شروع، تعهد درک شده شرکت ها به دلایل محیطی یک عامل مهم و فزاینده است که بر عادات خرج کردن بسیاری از مصرف کنندگان تأثیر می گذارد. نیلسن بررسی جهانی 2014 در مسئولیت شرکت ، برای مثال، نشان داده است که تقریبا 55٪ از مصرف کنندگان حاضر به پذیرش قیمت های بالاتر بودند از شرکت تلقی به یک اجتماعی و زیست محیطی تاثیر مثبت افزایش 10٪ از بررسی های قبلی در سال 2011. در برخی در مناطقی مانند آسیا، آمریکای لاتین و خاورمیانه، این نگرش حتی رایج تر بود و تقریباً 65 درصد از پاسخ دهندگان در سال 2014 مشترک بودند.

 

 

مثال دنیای واقعی

استارباکس ( SBUX ) اغلب به عنوان یک رهبر در شیوه های بازاریابی سبز ذکر می شود. این شرکت در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری زیادی در طرح‌های مختلف اجتماعی و زیست‌محیطی کرده است. به عنوان مثال، استارباکس در گزارش تأثیر اجتماعی جهانی 2019 خود گزارش داد که بیش از صد میلیون دلار برای توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر متعهد شده است. این شرکت اکنون به اندازه کافی انرژی تجدیدپذیر برای تامین انرژی تمام فروشگاه های تحت مدیریت شرکت خود در سراسر آمریکای شمالی و بریتانیا خریداری می کند.

به طور مشابه، این شرکت از طریق طرح‌هایی مانند طرح دستاورد کالج استارباکس در پروژه‌های تأثیر اجتماعی سرمایه‌گذاری کرده است. از طریق این پروژه، بسیاری از کارمندان استارباکس مستقر در ایالات متحده که به طور متوسط ​​بیش از 20 ساعت در هفته کار می کنند، واجد شرایط دریافت شهریه با حقوق کامل برای برنامه مقطع کارشناسی آنلاین ارائه شده توسط دانشگاه ایالتی آریزونا هستند. این پروژه و همچنین تعهدات مشابه در زمینه های مربوط به اشتغال جانبازان، بخش مهمی از ابتکارات بازاریابی سبز استارباکس را تشکیل داده است.

از دیدگاه سرمایه گذار، این نوع ابتکارات بازاریابی سبز می تواند در ایجاد و حفظ یک برند ارزشمند، به ویژه برای شرکت های مصرف کننده مانند استارباکس، ضروری باشد. با این حال، برخی از منتقدان استدلال می‌کنند که بازاریابی سبز می‌تواند مزیت‌های موجود شرکت‌های بزرگ‌تر را به ضرر رقبای کوچک یا متوسط ​​آن‌ها تشدید کند. از این گذشته، اجرای برنامه های اجتماعی یا زیست محیطی قوی اغلب مستلزم هزینه های سربار اضافی است . برای شرکت های بزرگ، این هزینه ها به راحتی قابل تحمل است و حتی ممکن است بخشی از بودجه بازاریابی موجود شرکت باشد. با این حال، برای شرکت‌های کوچک‌تر، افزودن این هزینه‌ها ممکن است به میزان قابل توجهی سودآوری یا دوام کسب‌وکار را مختل کند.

 

 

چرا بازاریابی سبز مهم است؟

سیاره ما با تهدیدات زیادی مانند آلودگی هوا و آب، زباله های مواد غذایی، آلودگی پلاستیکی و جنگل زدایی مواجه است. مواد شیمیایی تولید شده توسط کارخانه ها را می توان در هر جایی یافت، و به همین دلیل است که بسیاری از شرکت ها به فکر تولید محصولات خود به شیوه ای سازگار با محیط زیست هستند. علاوه بر این، سطح آگاهی زیست محیطی در بین مصرف کنندگان در حال افزایش است و مردم مشتاق خرید محصولات سازگار با محیط زیست با وجود قیمت های بالاتر هستند.

بسیاری از برندها تمام تلاش خود را برای پاسخگویی به خواسته های مشتریان خود می کنند و با توجه به مسئولیت خود به عنوان ساکنان این کره خاکی اقدام به تولید چنین کالاهایی کرده اند. بازاریابی سبز تأثیر مثبتی بر سلامت افراد و وضعیت محیط دارد. این نوع بازاریابی شامل هر مرحله از یک تجارت، از بسته بندی تا روابط عمومی است .

اجازه دهید شما را از مزایای این رویکرد راهنمایی کنیم تا قبل از اجرای آن در کسب و کار خود، این موضوع را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.

 

 

مزایای بازاریابی سبز

با بازاریابی سبز، شرکت ها فرصتی عالی برای تغییر سیاره ما به سمت بهتر شدن و حمایت از افرادی که از وضعیت آگاه هستند برای کمک به محیط زیست دارند. با ایجاد محصولات پایدار، شرکت ها میتوانند تأثیر منفی مواد زائد بر طبیعت ما را کاهش دهند. سبز شدن شما را قادر می سازد تا اعتماد و وفاداری مشتریان خود را جلب کنید. به شما کمک می کند:

  • در محیط رقابتی فزاینده برجسته شوید.
  • کاهش اثرات منفی تولید بر محیط زیست؛
  • صرفه جویی در انرژی، کاهش استفاده از منابع طبیعی و ردپای کربن؛
  • تولید محصولات قابل بازیافت؛
  • اعتبار خود را بهبود بخشید؛
  • وارد بخش مخاطب جدید شوید؛
  • تضمین رشد طولانی مدت؛
  • اجرای نوآوری ها؛
  • کسب درآمد بالاتر

دانستن مزایای بازاریابی سبز ممکن است کافی نباشد زیرا باید از استراتژی ها نیز آگاه باشید. خوشبختانه راه های زیادی برای سبز شدن وجود دارد. بیایید فورا آنها را مرور کنیم.

 

 

چهار استراتژی بازاریابی سبز

شما می توانید استراتژی های زیادی در رابطه با بازاریابی سبز بیابید که می تواند به شما در ایجاد یک برند پایدار برای کمک به سیاره ما کمک کند. برخی از آنها را مرور می کنیم.

  1. طراحی پایدار این فقط در مورد لوگوی بازیافت روی بسته بندی محصول شما نیست، بلکه در مورد چرخه عمر کامل محصول شما در ذهن است. شما باید به جزئیاتی مانند منابع مواد خود یا کارگرانی که در این فرآیند دخیل هستند توجه کنید. علاوه بر این، شرکت شما باید میزان ضایعات تولید شده و نحوه بسته بندی و تحویل محصولات شما را کنترل کند. هنگام طراحی برای پایداری باید موارد زیادی را در نظر بگیرید که بر محیط ما تأثیر می گذارد.
  2. مسئولیت. اگر به سبز شدن فکر می کنید، برند شما باید برای یک تغییر عمیق آماده باشد. بازاریابی سبز به معنای آگاه شدن از آلودگی است. اگر می خواهید صداقت نیت خود را ثابت کنید، شرکت خود را از نظر مسئولیت زیست محیطی و اجتماعی بازنگری کنید و به مشتریان نشان دهید که به سیاره ما اهمیت می دهید.
  3. قیمت سبز محصولات سازگار با محیط زیست معمولاً به دلیل افزایش هزینه طراحی پایدار ارزش بالایی دارند. با این حال، مشتریان با وجود هزینه های زیاد ، همچنان مایل به پرداخت هزینه برای آنها  هستند. بنابراین، اگر قیمت‌های بالایی را برای محصولات سازگار با محیط زیست خود در نظر می‌گیرید، اطمینان حاصل کنید که برای اثبات اینکه کالاهای شما ارزش قیمت خود را دارند، جزئیات را در اختیار شما قرار دهید. به خاطر داشته باشید که هر چه ماموریت شما بیشتر باشد، فرصت بیشتری برای به دست آوردن کالاهای برندتان خواهید داشت.
  4. بسته بندی پایدار   دلیل شماره یک آلودگی سیاره ما استفاده بیش از حد از پلاستیک است. طبق گزارش Greenpeace ، 8.3 میلیارد تن پلاستیک از دهه 1950 تولید شده است، در حالی که تنها حدود 9 درصد آن بازیافت شده است. امروزه مصرف کنندگان مسئولیت بیشتری دارند و سعی می کنند از بسته بندی های پلاستیکی اجتناب کنند. به همین دلیل است که توصیه می شود برای برند خود بسته بندی های بازیافتی یا بدون پلاستیک ایجاد کنید.

اکنون که برخی از استراتژی ها را می دانید، زمان آن رسیده است که نحوه اجرای آنها را یاد بگیرید.

 

 

شش ایده بازاریابی سبز

  1. از مواد بازیافتی استفاده کنید
  2. استفاده از سرویس ایمیل انبوه را در نظر بگیرید
  3. تجهیزات و وسایل نقلیه خود را ارتقا دهید
  4. تاکید کنید که شرکت شما دوستدار محیط زیست است
  5. در بازاریابی شبکه های اجتماعی سرمایه گذاری کنید
  6. حمایت از طرح های زیست محیطی

برندهای پایدار اذعان دارند که حفاظت از محیط زیست به شرکت‌هایشان قدرت می‌دهد تا حتی درآمد بیشتری و پایگاه مشتری گسترده‌تری کسب کنند. با این حال، تبدیل شدن به یک شرکت دوستدار محیط زیست به این آسانی نیست. شما باید آماده استفاده از ایده های بازاریابی سبز و سرمایه گذاری بیشتر از آنچه که انتظار دارید چنین سودی را داشته باشید، باشید. اگر هدف شما سبز شدن است، ایده‌های عالی را در زیر می‌بینید.

 

 

از مواد بازیافتی استفاده کنید!

سعی کنید از مواد بازیافتی استفاده کنید و مصرف محصولات بکر را کاهش دهید. بازیافت پالایش و فرآوری مواد خام را کاهش می دهد که به حذف آلودگی هوا و آب کمک می کند. همچنین به صرفه جویی در انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای کمک می کند.

برای مثال، آلگوری را در نظر بگیریم. این برند از پوست بازیافتی سیب و انبه برای تولید منسوجات از طریق فرآیندهای سازگار با محیط زیست استفاده می کند.

بازاریابی سبز

استفاده از سرویس ایمیل انبوه را در نظر بگیرید!

خبرنامه ها به شما فرصتی باورنکردنی می دهند تا بدون نیاز به چاپ بروشورهای تبلیغاتی به مخاطبان هدف خود دست یابید و به شما امکان می دهد درختان بیشتری را ذخیره کنید. علاوه بر این، بازاریابی ایمیلی در دریافت بازخورد از مشتریان در مورد کمپین های شما موثرتر است.

با SendPulse می توانید تعداد لازم  کمپین ایمیلی را به پایگاه مشتریان خود ارسال کنید. شما می توانید مخاطبان خود را در مورد تصمیم خود برای تولید کالاهای ایمن برای محیط زیست آگاه کنید. از ویرایشگر کشیدن و رها کردن ما برای ایجاد ایمیل های منحصر به فرد خود استفاده کنید.

 

 

ایجاد یک کمپین ایمیلی

تجهیزات و وسایل نقلیه خود را ارتقا دهید!

وسایل نقلیه ای که معمولاً برای ارائه محصولات خود استفاده می کنید بر محیط زیست ما تأثیر می گذارد.  بسیار خوب است که بخشی از منابع خود را برای خرید تجهیزات و وسایل نقلیه جدید اختصاص دهید. توصیه می شود مدل های الکتریکی را تغییر دهید و سطح کربن تولیدی شرکت خود را کاهش دهید. با توجه به این واقعیت، بسیاری از برندها ترجیح می دهند از خودروهای کم مصرف استفاده کنند. فراموش نکنید که لوگوی خود را روی چنین خودرویی درج کنید.

 

 

تاکید کنید که شرکت شما دوستدار محیط زیست است!

اگر برند شما از شیوه های سازگار با محیط زیست استفاده می کند، مانند تجهیزات اداری کم مصرف، همکاری با فروشندگانی که پایداری را در اولویت قرار می دهند، یا توسعه یک برنامه بازیافت داخلی برای کاغذ و لوازم الکترونیکی، در مورد آن به مردم بگویید. برخی از مشتریان ترجیح می دهند محصولات سبز خریداری کنند، بنابراین لازم است آنها را در مورد شیوه های خود آگاه کنید. این به آنها انتخاب گسترده تری از محصولات و فرصتی برای انتخاب بهترین ها می دهد.

به عنوان مثال، در وب سایت کفش های دکتر شول، یک خریدار می تواند تمام اطلاعات لازم در مورد پایداری برند را بیابد.

 

 

بازاریابی سبز

در بازاریابی شبکه های اجتماعی سرمایه گذاری کنید!

از آنجایی که  بازاریابی رسانه های اجتماعی  سازگارتر با محیط زیست است و محبوبیت کمتری نسبت به بازاریابی آفلاین ندارد، سرمایه گذاری در آن برای دستیابی به مشتریان خود با ایده های نوآورانه و محصولات سازگار با محیط زیست قدم بسیار خوبی خواهد بود.

نگاهی به کمپین های The Body Shop علیه آزمایش حیوانات از طریق حساب اینستاگرام خود بیاندازید.

 

 

بازاریابی سبز

حمایت از طرح های زیست محیطی

برخی از برندها برای حمایت از سیاره ما کمک های مالی می کنند. برخی از آنها حتی بنیادها و خیریه های خاصی ایجاد می کنند. کمک مالی به شرکت شما امکان می دهد از طرح های زیست محیطی حمایت کند، سیاره ما را به مکانی بهتر تبدیل کند و اعتبار و اعتماد را به دست آورد.

People Tree، برندی که در سال 1991 تأسیس شد و به دلیل لباس هایش از مواد سازگار با محیط زیست شناخته می شود، از ابتکارات مختلفی حمایت می کند. این شرکت دارای بنیاد درخت مردم است، یک موسسه خیریه مستقل با هدف ترویج عدالت زیست محیطی. با کمک این بنیاد، مردم درخت تلاش می کند تا از سیاره ما محافظت کند و در مورد مسائلی که آن را تهدید می کند، آگاهی ایجاد کند.

حال بیایید ببینیم که برندهای معروف چگونه برخی از این ایده ها را اجرا می کنند.

 

 

شش مثال بازاریابی سبز

ما چندین نمونه از برندهای مسئولیت پذیر اجتماعی را آماده کرده ایم که از محیط زیست محافظت می کنند، با آزمایش حیوانات مخالف هستند، کالاهای قابل بازیافت تولید می کنند و از روش های تولید پایدار حمایت می کنند.

TOMS

TOMS، برندی که به دلیل کفش های راحت خود مشهور است، از تجارت خود برای بهبود زندگی و آسیب رساندن به محیط زیست استفاده می کند. اگر از سایت این شرکت بازدید کنید، می بینید که TOMS در پنج سال گذشته با استفاده از مواد سازگار با زمین مانند پنبه پایدار و کاهش ضایعات و مصرف انرژی، تلاش کرده است تا شیوه های پایدار را در زمینه های کلیدی کسب و کار خود گسترش دهد. علاوه بر این، تیم این برند بسته بندی های ساخته شده از مواد بازیافتی را در اختیار مشتریان خود قرار می دهد.

 

 

بازاریابی سبز

اسباب بازی های سبز

این شرکت فرض می‌کند که برای تربیت کودکی شاد و سالم، باید محیطی سالم فراهم کنید. این باعث می شود همه به زمین ما و نحوه مراقبت از آن فکر کنند. اسباب بازی های سبز برای کودکان و محیط زیست بی خطر هستند زیرا از مواد 100٪ قابل بازیافت ساخته شده اند.

بازاریابی سبز

بادی شاپ

برند معروف لوازم آرایشی با مبارزه با ظلم و ستم علیه آزمایش حیوانات و فروش محصولات 100% گیاهی. این برند اولین شرکت بین المللی لوازم آرایشی محسوب می شود که از یک سیاست بدون ظلم حمایت می کند.

 

 

بازاریابی سبز

بودن

برندهای جهانی مانند Boden باید به منبع و زنجیره تامین توجه کنند زیرا آنها به طور قابل توجهی بر محیط ما تأثیر می گذارند. به همین دلیل است که این شرکت در مورد پایداری دنبال می کند و از پنبه پایدار و ارگانیک برای تولید لباس استفاده می کند.

 

 

بازاریابی سبز

عاشق زیبایی و سیاره

یونیلیور یک شرکت کالاهای مصرفی چندملیتی است که برندهای زیادی دارد و Love Beauty and Planet یکی از آنهاست. این برند برای زیباتر کردن مشتریان و کره زمین ایجاد شده است. این شرکت فرض می‌کند که صنعت زیبایی و تأثیر آن بر محیط‌زیست جدایی‌ناپذیر است و بطری‌های خود را برای شامپو، کرم دست و سایر محصولات از پلاستیک بازیافتی طراحی می‌کند.

 

 

بازاریابی سبز

تشک آووکادو

آووکادو، یک برند تشک دوستدار محیط زیست، متعهد به استفاده از مواد ارگانیک برای تولید بالش، تشک و ملافه است. این تیم برای محافظت از سلامت مشتریان خود و محافظت از سیاره ما در برابر تأثیرات نامطلوب، چنین اقداماتی را انجام می دهد.

 

 

بازاریابی سبز

بازاریابی سبز شامل ایده های مترقی است که به دلیل آلودگی آب و هوا، ظلم به حیوانات و سایر مشکلات زیست محیطی برای سیاره ما ضروری است. با سبز شدن، برند شما مردم را قادر می‌سازد تا زندگی بهتر، آگاهانه و مسئولانه‌تری داشته باشند.

 

 

اشتراک
1
Homa Radfar
Homa Radfar
متخصص دیجیتال مارکتر، طراح سایت، سئوکار هستم. روحیه ای مبتکرانه دارم، از کاری که انجام می دهم لذت می برم و دوست دارم چیزهای جدید یاد بگیرم و قصد دارم تجارب و اطلاعاتم را در این سایت به اشتراک بزارم.

مطالب مرتبط

انیمیشن لاک پشت قرمز

انیمیشن لاک پشت قرمز

19 اردیبهشت 1402

انیمیشن لاک پشت قرمز


اطلاعات بیشتر
شاهکاری به نام قلعه متحرک هاول

شاهکاری به نام قلعه متحرک هاول

12 اردیبهشت 1402

شاهکاری به نام قلعه متحرک هاول


اطلاعات بیشتر
با آدم سمی در ارتباطید؟ رنفیلد را تماشا کنید!

با آدم سمی در ارتباطید؟ رنفیلد را تماشا کنید!

12 اردیبهشت 1402

با آدم سمی در ارتباطید؟ رنفیلد را تماشا کنید!


اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *