احتمالا این روزها اسم بازاریابی سبز یا همان green Marketing را شنیده اید. اما بازاریابی سبز به چه معناست؟ چه کاربردی دارد؟ چرا استفاده میشود؟ در این مقاله به این سوالها و سوالات دیگر در این زمینه پاسخ میدهیم.
امروزه تمام جوامع بشری در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات زیست محیطی از جمله انواع آلودگیها مثل آلودگی هوا، آلودگی آبها و مواد غذایی و موارد دیگری مثل افزایش حجم زبالههای پلاستیکی و غیرقابل تجزیه، افزایش گرمایش جهانی و همچنین مسائل متعدد و مشابه دیگری میباشند. مسئول بیش از سه چهارم از این آلودگیها، شرکتها و کمپانیهای تجاری دنیا هستند که با تولید محصولات مضر برای طبیعت و محیط زیست، باعث گسترش هرچه بیشتر آلودگیها به نقاط مختلف میشوند.
اما در این میان خوشبختانه کمپانیهای دیگری نیز وجود دارند که برخلاف این افراد سودجو فکر میکنند. این کمپانیها از بازاریابی جدیدی با عنوان “بازاریابی سبز” یا استفاده میکنند. در چنین تجارتی، تمرکز شرکتها روی تولید و گسترش محصولات ارگانیک و محصولاتی است که به طبیعت و محیط زیست آسیب نمیرسانند.
پس از توجه جدی عمومی به موضوعات زیستمحیطی، تشکیل تشکلهای مردمی، ایجاد کمپینهای دوستدار محیطزیست و سوق داده شدن صنایع به سمت تولید محصولات دوستدار محیطزیست و پیشرو شدن این صنایع منجر به این شد تا سایر شرکتها و صنایع نیز این نیاز مشتریان را جدی گرفته و در راستای تأمین خواستههای مشتریان خود محصولاتی را تولید و به بازار هدف خود ارائه دهند که با نیازهای زیستمحیطی همخوانی داشته و در این رقابت ایجادشده عقب نمانند لذا در اواخر دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۱۹۹۰
اصطلاح Green Marketing یا بازاریابی سبز برای اولین بار مطرح گردید. و فعالان عرصه تولید و صنعت شروع به انعکاس نگرانیهای خود در مورد محیطزیست جهت حفظ بازار مشتریان خود کردند.
بازاریابی سبز یکی از اجزای یک حرکت گسترده تر به سمت شیوه های تجاری آگاهانه از نظر اجتماعی و محیط زیستی است. به طور فزاینده ای، مصرف کنندگان انتظار دارند که شرکت ها تعهد خود را به بهبود عملکرد خود در کنار معیارهای مختلف محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) نشان دهند. برای این منظور، بسیاری از شرکتها بیانیههای تأثیر اجتماعی را به صورت مداوم توزیع میکنند، که در آن بهطور دورهای پیشرفت خود را به سمت این اهداف گزارش میدهند.
نمونههای معمولی از پیشرفتهای مرتبط با ESG شامل کاهش انتشار کربن در عملیات یک شرکت، حفظ استانداردهای بالای کار در داخل و سراسر زنجیرههای تامین بینالمللی و برنامههای بشردوستانه طراحی شده برای حمایت از جوامعی است که شرکت در آن فعالیت میکند. اگرچه بازاریابی سبز به طور خاص به ابتکارات زیست محیطی اشاره دارد، این تلاش ها به طور فزاینده ای در کنار سیاست های حاکمیت اجتماعی و شرکتی نیز ارائه می شوند.
انگیزه های زیادی برای شرکت هایی وجود دارد که بازاریابی سبز را انتخاب می کنند. برای شروع، تعهد درک شده شرکت ها به دلایل محیطی یک عامل مهم و فزاینده است که بر عادات خرج کردن بسیاری از مصرف کنندگان تأثیر می گذارد. نیلسن بررسی جهانی 2014 در مسئولیت شرکت ، برای مثال، نشان داده است که تقریبا 55٪ از مصرف کنندگان حاضر به پذیرش قیمت های بالاتر بودند از شرکت تلقی به یک اجتماعی و زیست محیطی تاثیر مثبت افزایش 10٪ از بررسی های قبلی در سال 2011. در برخی در مناطقی مانند آسیا، آمریکای لاتین و خاورمیانه، این نگرش حتی رایج تر بود و تقریباً 65 درصد از پاسخ دهندگان در سال 2014 مشترک بودند.
استارباکس ( SBUX ) اغلب به عنوان یک رهبر در شیوه های بازاریابی سبز ذکر می شود. این شرکت در سالهای اخیر سرمایهگذاری زیادی در طرحهای مختلف اجتماعی و زیستمحیطی کرده است. به عنوان مثال، استارباکس در گزارش تأثیر اجتماعی جهانی 2019 خود گزارش داد که بیش از صد میلیون دلار برای توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر متعهد شده است. این شرکت اکنون به اندازه کافی انرژی تجدیدپذیر برای تامین انرژی تمام فروشگاه های تحت مدیریت شرکت خود در سراسر آمریکای شمالی و بریتانیا خریداری می کند.
به طور مشابه، این شرکت از طریق طرحهایی مانند طرح دستاورد کالج استارباکس در پروژههای تأثیر اجتماعی سرمایهگذاری کرده است. از طریق این پروژه، بسیاری از کارمندان استارباکس مستقر در ایالات متحده که به طور متوسط بیش از 20 ساعت در هفته کار می کنند، واجد شرایط دریافت شهریه با حقوق کامل برای برنامه مقطع کارشناسی آنلاین ارائه شده توسط دانشگاه ایالتی آریزونا هستند. این پروژه و همچنین تعهدات مشابه در زمینه های مربوط به اشتغال جانبازان، بخش مهمی از ابتکارات بازاریابی سبز استارباکس را تشکیل داده است.
از دیدگاه سرمایه گذار، این نوع ابتکارات بازاریابی سبز می تواند در ایجاد و حفظ یک برند ارزشمند، به ویژه برای شرکت های مصرف کننده مانند استارباکس، ضروری باشد. با این حال، برخی از منتقدان استدلال میکنند که بازاریابی سبز میتواند مزیتهای موجود شرکتهای بزرگتر را به ضرر رقبای کوچک یا متوسط آنها تشدید کند. از این گذشته، اجرای برنامه های اجتماعی یا زیست محیطی قوی اغلب مستلزم هزینه های سربار اضافی است . برای شرکت های بزرگ، این هزینه ها به راحتی قابل تحمل است و حتی ممکن است بخشی از بودجه بازاریابی موجود شرکت باشد. با این حال، برای شرکتهای کوچکتر، افزودن این هزینهها ممکن است به میزان قابل توجهی سودآوری یا دوام کسبوکار را مختل کند.
سیاره ما با تهدیدات زیادی مانند آلودگی هوا و آب، زباله های مواد غذایی، آلودگی پلاستیکی و جنگل زدایی مواجه است. مواد شیمیایی تولید شده توسط کارخانه ها را می توان در هر جایی یافت، و به همین دلیل است که بسیاری از شرکت ها به فکر تولید محصولات خود به شیوه ای سازگار با محیط زیست هستند. علاوه بر این، سطح آگاهی زیست محیطی در بین مصرف کنندگان در حال افزایش است و مردم مشتاق خرید محصولات سازگار با محیط زیست با وجود قیمت های بالاتر هستند.
بسیاری از برندها تمام تلاش خود را برای پاسخگویی به خواسته های مشتریان خود می کنند و با توجه به مسئولیت خود به عنوان ساکنان این کره خاکی اقدام به تولید چنین کالاهایی کرده اند. بازاریابی سبز تأثیر مثبتی بر سلامت افراد و وضعیت محیط دارد. این نوع بازاریابی شامل هر مرحله از یک تجارت، از بسته بندی تا روابط عمومی است .
اجازه دهید شما را از مزایای این رویکرد راهنمایی کنیم تا قبل از اجرای آن در کسب و کار خود، این موضوع را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.
با بازاریابی سبز، شرکت ها فرصتی عالی برای تغییر سیاره ما به سمت بهتر شدن و حمایت از افرادی که از وضعیت آگاه هستند برای کمک به محیط زیست دارند. با ایجاد محصولات پایدار، شرکت ها میتوانند تأثیر منفی مواد زائد بر طبیعت ما را کاهش دهند. سبز شدن شما را قادر می سازد تا اعتماد و وفاداری مشتریان خود را جلب کنید. به شما کمک می کند:
دانستن مزایای بازاریابی سبز ممکن است کافی نباشد زیرا باید از استراتژی ها نیز آگاه باشید. خوشبختانه راه های زیادی برای سبز شدن وجود دارد. بیایید فورا آنها را مرور کنیم.
شما می توانید استراتژی های زیادی در رابطه با بازاریابی سبز بیابید که می تواند به شما در ایجاد یک برند پایدار برای کمک به سیاره ما کمک کند. برخی از آنها را مرور می کنیم.
اکنون که برخی از استراتژی ها را می دانید، زمان آن رسیده است که نحوه اجرای آنها را یاد بگیرید.
برندهای پایدار اذعان دارند که حفاظت از محیط زیست به شرکتهایشان قدرت میدهد تا حتی درآمد بیشتری و پایگاه مشتری گستردهتری کسب کنند. با این حال، تبدیل شدن به یک شرکت دوستدار محیط زیست به این آسانی نیست. شما باید آماده استفاده از ایده های بازاریابی سبز و سرمایه گذاری بیشتر از آنچه که انتظار دارید چنین سودی را داشته باشید، باشید. اگر هدف شما سبز شدن است، ایدههای عالی را در زیر میبینید.
سعی کنید از مواد بازیافتی استفاده کنید و مصرف محصولات بکر را کاهش دهید. بازیافت پالایش و فرآوری مواد خام را کاهش می دهد که به حذف آلودگی هوا و آب کمک می کند. همچنین به صرفه جویی در انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای کمک می کند.
برای مثال، آلگوری را در نظر بگیریم. این برند از پوست بازیافتی سیب و انبه برای تولید منسوجات از طریق فرآیندهای سازگار با محیط زیست استفاده می کند.
خبرنامه ها به شما فرصتی باورنکردنی می دهند تا بدون نیاز به چاپ بروشورهای تبلیغاتی به مخاطبان هدف خود دست یابید و به شما امکان می دهد درختان بیشتری را ذخیره کنید. علاوه بر این، بازاریابی ایمیلی در دریافت بازخورد از مشتریان در مورد کمپین های شما موثرتر است.
با SendPulse می توانید تعداد لازم کمپین ایمیلی را به پایگاه مشتریان خود ارسال کنید. شما می توانید مخاطبان خود را در مورد تصمیم خود برای تولید کالاهای ایمن برای محیط زیست آگاه کنید. از ویرایشگر کشیدن و رها کردن ما برای ایجاد ایمیل های منحصر به فرد خود استفاده کنید.
وسایل نقلیه ای که معمولاً برای ارائه محصولات خود استفاده می کنید بر محیط زیست ما تأثیر می گذارد. بسیار خوب است که بخشی از منابع خود را برای خرید تجهیزات و وسایل نقلیه جدید اختصاص دهید. توصیه می شود مدل های الکتریکی را تغییر دهید و سطح کربن تولیدی شرکت خود را کاهش دهید. با توجه به این واقعیت، بسیاری از برندها ترجیح می دهند از خودروهای کم مصرف استفاده کنند. فراموش نکنید که لوگوی خود را روی چنین خودرویی درج کنید.
اگر برند شما از شیوه های سازگار با محیط زیست استفاده می کند، مانند تجهیزات اداری کم مصرف، همکاری با فروشندگانی که پایداری را در اولویت قرار می دهند، یا توسعه یک برنامه بازیافت داخلی برای کاغذ و لوازم الکترونیکی، در مورد آن به مردم بگویید. برخی از مشتریان ترجیح می دهند محصولات سبز خریداری کنند، بنابراین لازم است آنها را در مورد شیوه های خود آگاه کنید. این به آنها انتخاب گسترده تری از محصولات و فرصتی برای انتخاب بهترین ها می دهد.
به عنوان مثال، در وب سایت کفش های دکتر شول، یک خریدار می تواند تمام اطلاعات لازم در مورد پایداری برند را بیابد.
از آنجایی که بازاریابی رسانه های اجتماعی سازگارتر با محیط زیست است و محبوبیت کمتری نسبت به بازاریابی آفلاین ندارد، سرمایه گذاری در آن برای دستیابی به مشتریان خود با ایده های نوآورانه و محصولات سازگار با محیط زیست قدم بسیار خوبی خواهد بود.
نگاهی به کمپین های The Body Shop علیه آزمایش حیوانات از طریق حساب اینستاگرام خود بیاندازید.
برخی از برندها برای حمایت از سیاره ما کمک های مالی می کنند. برخی از آنها حتی بنیادها و خیریه های خاصی ایجاد می کنند. کمک مالی به شرکت شما امکان می دهد از طرح های زیست محیطی حمایت کند، سیاره ما را به مکانی بهتر تبدیل کند و اعتبار و اعتماد را به دست آورد.
People Tree، برندی که در سال 1991 تأسیس شد و به دلیل لباس هایش از مواد سازگار با محیط زیست شناخته می شود، از ابتکارات مختلفی حمایت می کند. این شرکت دارای بنیاد درخت مردم است، یک موسسه خیریه مستقل با هدف ترویج عدالت زیست محیطی. با کمک این بنیاد، مردم درخت تلاش می کند تا از سیاره ما محافظت کند و در مورد مسائلی که آن را تهدید می کند، آگاهی ایجاد کند.
حال بیایید ببینیم که برندهای معروف چگونه برخی از این ایده ها را اجرا می کنند.
ما چندین نمونه از برندهای مسئولیت پذیر اجتماعی را آماده کرده ایم که از محیط زیست محافظت می کنند، با آزمایش حیوانات مخالف هستند، کالاهای قابل بازیافت تولید می کنند و از روش های تولید پایدار حمایت می کنند.
TOMS، برندی که به دلیل کفش های راحت خود مشهور است، از تجارت خود برای بهبود زندگی و آسیب رساندن به محیط زیست استفاده می کند. اگر از سایت این شرکت بازدید کنید، می بینید که TOMS در پنج سال گذشته با استفاده از مواد سازگار با زمین مانند پنبه پایدار و کاهش ضایعات و مصرف انرژی، تلاش کرده است تا شیوه های پایدار را در زمینه های کلیدی کسب و کار خود گسترش دهد. علاوه بر این، تیم این برند بسته بندی های ساخته شده از مواد بازیافتی را در اختیار مشتریان خود قرار می دهد.
این شرکت فرض میکند که برای تربیت کودکی شاد و سالم، باید محیطی سالم فراهم کنید. این باعث می شود همه به زمین ما و نحوه مراقبت از آن فکر کنند. اسباب بازی های سبز برای کودکان و محیط زیست بی خطر هستند زیرا از مواد 100٪ قابل بازیافت ساخته شده اند.
برند معروف لوازم آرایشی با مبارزه با ظلم و ستم علیه آزمایش حیوانات و فروش محصولات 100% گیاهی. این برند اولین شرکت بین المللی لوازم آرایشی محسوب می شود که از یک سیاست بدون ظلم حمایت می کند.
برندهای جهانی مانند Boden باید به منبع و زنجیره تامین توجه کنند زیرا آنها به طور قابل توجهی بر محیط ما تأثیر می گذارند. به همین دلیل است که این شرکت در مورد پایداری دنبال می کند و از پنبه پایدار و ارگانیک برای تولید لباس استفاده می کند.
یونیلیور یک شرکت کالاهای مصرفی چندملیتی است که برندهای زیادی دارد و Love Beauty and Planet یکی از آنهاست. این برند برای زیباتر کردن مشتریان و کره زمین ایجاد شده است. این شرکت فرض میکند که صنعت زیبایی و تأثیر آن بر محیطزیست جداییناپذیر است و بطریهای خود را برای شامپو، کرم دست و سایر محصولات از پلاستیک بازیافتی طراحی میکند.
آووکادو، یک برند تشک دوستدار محیط زیست، متعهد به استفاده از مواد ارگانیک برای تولید بالش، تشک و ملافه است. این تیم برای محافظت از سلامت مشتریان خود و محافظت از سیاره ما در برابر تأثیرات نامطلوب، چنین اقداماتی را انجام می دهد.
بازاریابی سبز شامل ایده های مترقی است که به دلیل آلودگی آب و هوا، ظلم به حیوانات و سایر مشکلات زیست محیطی برای سیاره ما ضروری است. با سبز شدن، برند شما مردم را قادر میسازد تا زندگی بهتر، آگاهانه و مسئولانهتری داشته باشند.