Homa Radfar logoHoma Radfar logoHoma Radfar logoHoma Radfar logo
  • خانه
  • درباره من
  • وبلاگ
  • حمایت از من
  • تماس با من
language
  • فارسی
  • English
  • العربیه
استراتژی کسب و کار چیست-تعریف، اهمیت و سطوح
  • صفحه نخست
  • وبلاگ کارآفرینی
  • استراتژی کسب و کار چیست-تعریف، اهمیت و سطوح
کارآفرینی به چه معناست؟!
کارآفرینی به چه معناست؟!
7 مهر 1401
11 درس استارتاپی فراموش نشدنی از کارآفرین
11 درس استارتاپی فراموش نشدنی از کارآفرین
12 مهر 1401
منتشر شده توسط Homa Radfar در 8 مهر 1401
دسته ها
  • کارآفرینی
  • مدیریت
  • وبلاگ
برچسب ها
  • استراتژی
  • استراتژی کسب و کار
  • استراتژی کسب و کار چیست-تعریف، اهمیت و سطوح
  • سطوح استراتژی
استراتژی کسب و کار چیست-تعریف، اهمیت و سطوح

استراتژی کسب و کار چیست-تعریف، اهمیت و سطوح

استراتژی کسب و کار چیست – تعریف، اهمیت و سطوح

نمونه های زیادی از کسب و کارهای موفق در سطح جهانی وجود دارد. در حالی که یک تیم قوی و امور مالی عوامل مهمی در موفقیت آنها بوده است، یک جنبه دیگر وجود دارد که تضمین می کند کسب و کارها به آنچه قصد انجام آن را دارند دست می یابندو آن چیزی نیست جز یک استراتژی تجاری درست. علاوه بر این، از آنجایی که هر کسب‌وکاری دارای اهداف مشخصی است، استراتژی‌های مختلفی را برای دستیابی به آنها اتخاذ می‌کنند. این استراتژی کسب‌وکار است که کسب‌وکارهای موفق را از «ناموفق» متمایز می‌کند.

بنر دیزل سنسور

 

استراتژی کسب و کار چیست؟

اگرچه تعریف آن آسان است، تشکیل و اجرای آن چیزی است که یک کسب و کار را متمایز می کند. استراتژی کسب و کار به تمام تصمیمات اتخاذ شده و اقدامات انجام شده توسط یک کسب و کار برای دستیابی به چشم انداز بزرگتر اشاره دارد. دانستن اینکه استراتژی کسب و کار چیست و چگونه آن را به درستی اجرا کنید می تواند به کسب و کارها کمک کند تا در حوزه خود رهبر بازار شوند.

یک استراتژی کسب‌وکار ستون فقرات هر کسب‌وکاری است، و هرگونه کاستی می‌تواند به این معنا باشد که اهداف تجاری در میانه راه گم می‌شوند.

 

اهمیت تدوین استراتژی کسب و کار

هنگامی که یک کسب و کار را شروع می کنید، نمی توان اهمیت استراتژی کسب و کار را نادیده بگیرید. هر رهبری كه از اهميت استراتژی برای تجارتش آگاه نباشد، نمي تواند پايداری بلندمدت سازمان خود را تضمين كند. از آنجایی که محیط کسب و کار امروزه به طور فزاینده ای رقابتی است، نمی توان اهمیت استراتژی کسب و کار را نادیده گرفت. در ادامه دلایلی را گردآوری کرده ام که چرا طراحی استراتژی باید اولویت اول شما باشد.

  • در مرحله اولیه یک کسب و کار، برنامه ریزی زیادی لازم است. در حالی که یک برنامه اهداف را روشن می کند، این استراتژی است که به اجرا و رسیدن به چشم انداز کمک می کند.
  • وقتی رهبران یک استراتژی را تدوین می کنند، به آنها کمک می کند تا نقاط قوت و ضعف خود را درک کنند. به این ترتیب، آنها می توانند از آنچه در آن خوب هستند سرمایه گذاری کنند و جنبه های ضعیف تر خود را بهبود بخشند.
  • تضمین می کند که تمام جنبه های یک تجارت برنامه ریزی شده است. این به معنای بهره وری بیشتر و برنامه های بهتر و موثرتر است. همه اعضای تیم از کارهایی که باید انجام دهند آگاه هستند و سرمایه به درستی تخصیص داده می شود.
  • می تواند به کسب و کارها کمک کند تا نسبت به سایرین در بخش مزیت رقابتی کسب کنند. همچنین آنها را در چشم مشتریان خود منحصر به فرد می کند.
  • تضمین می کند که رهبران بر فرآیندها کنترل دارند. این بدان معناست که آنها نیز طبق برنامه پیش خواهند رفت.

 

 

استراتژی کسب و کار – طرح کسب و کار – مدل کسب و کار: تفاوت آنها

اکنون تفاوت بین سه مورد فوق را درک می کنیم. استراتژی کسب و کار بخشی از یک طرح تجاری است. و هر دوی اینها به نوبه خود بخشی از یک مدل کسب و کار هستند. مدل کسب و کار اساساً طرح کلی است که نشان می دهد یک شرکت چگونه عمل می کند، درآمد کسب می کند و به نتایج مطلوب می رسد. به عنوان بخشی از مدل کسب و کار، یک طرح کسب و کار همه اینها را تعریف می کند و نقشه راه چگونگی دستیابی به همه اهداف را تعیین می کند.

 

سطوح مختلف استراتژی کسب و کار

استراتژی های مختلف کسب و کار در هر سطح از یک کسب و کار به کار گرفته می شود. سطوح استراتژی کسب و کار به هدفی بستگی دارد که هر بخشی از یک سازمان می خواهد به آن دست یابد. بر اساس پارامترهای مشترک، سه سطح استراتژی تجاری وجود دارد.

سطح شرکتی

این استراتژی بالاترین سطح از تمام سطوح است. اهداف و راه های دستیابی به آنها را مشخص می کند. دقیقاً، این سطح مأموریت، چشم‌انداز و اهداف سازمانی را برای کل سازمان تعریف می‌کند.

سطح واحد تجاری

در این سطح، استراتژی کسب و کار برای هر واحد سازمان متفاوت خواهد بود. این به این دلیل است که هر واحد دارای فرآیندها و عملیات متفاوتی است و بنابراین می‌توان استراتژی‌های متفاوتی را برای هر واحد به کار گرفت تا بازدهی بالاتری حاصل شود. با این حال، هر استراتژی تجاری باید با آن اهداف و مقاصد سازمانی همسو باشد.

سطح عملکردی

در سطح عملکردی، استراتژی توسط بخش هایی مانند بازاریابی، فروش، عملیات، مالی و غیره تنظیم می شود. این نوع از استراتژی های سطح عملکردی برای اطمینان از کارایی عملکردهای روزانه در سازمان مورد نیاز است. همه این موارد حرکتی به سمت یک هدف مشترک است.

 

کدام بهتر است: اهداف فردی یا سازمانی؟

کدام بهتر است: اهداف فردی یا سازمانی؟

جنبه های کلیدی یک استراتژی کسب و کار

استراتژی کسب و کار پاسخی به چیستی، چگونه، چرا، کجا و چگونه است. این جایی است که دوره های رهبری همه جانبه به چشم می خورد. این دوره‌ها به رهبران کمک می‌کند تا جنبه‌های کلیدی و سایر نکات مهم یک استراتژی تجاری را درک کنند. شما می توانید این دوره های رهبری را دنبال کنید تا خود را در مورد پیشرفت های اخیر در این حوزه به روز کنید.

  • مولفه اول: مأموریت، چشم انداز و اهداف. این موارد دستورالعمل‌های روشنی در مورد اینکه چه زمانی باید انجام شود و چگونه باید انجام شود، خواهد داشت.
  • مولفه دوم ارزش های اصلی یک کسب و کار است که باید در همان ابتدا مشخص باشد.
  • مولفه سوم – تجزیه و تحلیل SWOT است. SWOT به نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها اشاره دارد. که در واقع یک تعیین وضعیت از وضعیت فعلی کسب و کار را ارائه می دهد.
  • مولفه چهارم: تاکتیک های عملیاتی است که به چگونگی دستیابی شرکت به اهداف تعریف شده به طور موثر و موثر اشاره دارد.
  • مولفه پنجم – تهیه و تخصیص منابع است. پاسخ هایی در مورد تعداد منابع مورد نیاز، نحوه توزیع آنها و غیره ارائه می دهد.
  • مولفه ششم – اندازه‌گیری است که به این موضوع اشاره می‌کند که چگونه هر فعالیت کسب‌وکار در مسیر نگه داشته می‌شود و با نقاط عطف تعیین‌شده اندازه‌گیری می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: دلایلی که چرا باید استراتژی برند داشته باشید!

 

دوره های رهبری و مدیریت کسب و کار را کاوش کنید!

راه‌های زیادی برای رهبران و سایر افراد، از جمله فارغ‌التحصیلان، وجود دارد تا بفهمند چگونه یک استراتژی تجاری مؤثر ایجاد کنند. یکی از این راهها، دنبال کردن یک برنامه توسعه رهبری است که بینش دقیقی از رهبری ارائه می دهد. علاوه بر این، یک برنامه توسعه رهبری گسترده همچنین می‌تواند صاحبان کسب‌وکار را ارتقا دهد و آنها را برای اداره یک سازمان آماده کند.

Emeritus India برنامه های رهبری بسیاری را برای تجهیز رهبران به مهارت های مورد نیاز ارائه می دهد.

کلید موفقیت در چشم انداز پویای کسب و کار امروز، درک آینده نگر و تمرین گسترده مفاهیم و استراتژی های مدیریت معاصر است. به این ترتیب می‌توانید پیچیدگی و انتقال به نقش‌های مدیریت ارشد را به طور مؤثر رمزگشایی کنید.

 

بیشتر بخوانید: چرا استراتژی های بازاریابی آنلاین و آفلاین باید همگام باشند؟

اشتراک
0

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /home2/homaradf/public_html/wp-content/themes/betheme[www.20script.ir]/betheme/includes/content-single.php on line 286
Homa Radfar
Homa Radfar
متخصص دیجیتال مارکتر، طراح سایت، سئوکار هستم. روحیه ای مبتکرانه دارم، از کاری که انجام می دهم لذت می برم و دوست دارم چیزهای جدید یاد بگیرم و قصد دارم تجارب و اطلاعاتم را در این سایت به اشتراک بزارم.

مطالب مرتبط

هویت برند چیست و چگونه می‌توان آن را ساخت؟!

هویت برند چیست و چگونه می‌توان آن را ساخت؟!

1 مرداد 1403

هویت برند چیست و چگونه می‌توان آن را ساخت؟!


اطلاعات بیشتر
ارزش ویژه برند: تعریف، اهمیت، تأثیر بر حاشیه سود و مثال‌ها

ارزش ویژه برند: تعریف، اهمیت، تأثیر بر حاشیه سود و مثال‌ها

20 تیر 1403

ارزش ویژه برند: تعریف، اهمیت، تأثیر بر حاشیه سود و مثال‌ها


اطلاعات بیشتر
5 اردیبهشت 1403

تمام آهنگ های ترند اینستاگرام ( ایرانی و خارجی)


اطلاعات بیشتر

2 Comments

  1. حسین گفت:
    9 اسفند 1401 در 23:05

    کاربردی و مفید

    پاسخ
  2. Homa Radfar گفت:
    18 فروردین 1402 در 21:00

    خوشحالم جالب بوده دوست عزیز

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language
  • فارسی
  • English
  • العربیه