حتما شنیده اید که میتوانید از بازاریابی رسانههای اجتماعی برای رشد کسب و کار خود به طرق مختلف استفاده کنید، از ساختن برند خود گرفته تا تعامل با مشتریان. اما صرف نظر از هدف کسب و کار، باید مطمئن باشید که از ابزار رسانه اجتماعی مناسب برای نیازهای خود استفاده میکنید. در این مقاله به این سوال پاسخ میدهم که چطور از شبکههای اجتماعی برای رشد کسبوکار خود استفاده کنیم؟ پس مثل همیشه با من همراه باشید.
انتخاب بهترین ابزار بازاریابی رسانههای اجتماعی و یادگیری نحوه استفاده مؤثر از آن میتواند به شما حضور آنلاین ثابتی بدهد که میتواند به شما کمک کند تا کسب و کار خود را با یک استراتژی مقرونبهصرفه رشد دهید. بیاموزید که چگونه از رسانههای اجتماعی برای کمک به دستیابی به اهداف درآمد، جذب مشتریان جدید و موارد دیگر استفاده کنید.
بازاریابی رسانههای اجتماعی که به آن بازاریابی دیجیتال یا بازاریابی الکترونیکی نیز میگویند، از پلتفرمهای مختلف رسانههای اجتماعی آنلاین برای ارتباط صاحبان کسبوکار و برندها با مخاطبان موجود یا هدفشان استفاده میکند. رسانههای اجتماعی همچنین تجزیه و تحلیل دادههای هدفمندی را ایجاد میکنند که معیارهای عالی و دقیقی را ارائه میکنند. تا به شما کمک کند بفهمید آیا محصولات، خدمات یا رویکردهای خاصی واقعا مورد تقاضای مشتریان هستند یا خیر.
به صورت آنلاین، می توانید به راحتی اطلاعات را با مشتریان به اشتراک بگذارید، در مورد رقبا بیاموزید، آگاهی از برند ایجاد کنید، فروش آنلاین را بپذیرید و رشد بلندمدت کسب و کار را هدایت کنید. برخی از پلتفرمهای رسانههای اجتماعی حتی برای محتوای جذابی که کاربران را در پلتفرمهای خود و سایتهای رقیب نگه میدارد، پرداخت میکنند. بنابراین، توسعه یک حضور آنلاین قوی میتواند به روشهای متعددی نتیجه دهد.
معیارهای رسانههای اجتماعی را می توان برای به دست آوردن دادههای ارزشمند، مانند دادههای مشتری (آدرس ایمیل، شماره تلفن، و غیره)، تعامل با مخاطب (لایک، نظرات، اشتراک گذاری، کلیک)، ارجاعها و تبدیلها استفاده کرد. این بازخورد میتواند به کسب و کارها در بهبود محصولات و استراتژی های بازاریابی اجتماعی کمک کند. همچنین، میتوانید عملکرد آنلاین برند خود را مقایسه کرده و در زمان واقعی تنظیم کنید.
رسانه های اجتماعی یک فرصت تست بتا و ابزار بازاریابی کم هزینه است که می تواند به منبع درآمد خود تبدیل شود.
پلتفرمهای رسانههای اجتماعی میتوانند به مخاطبان بسیار گستردهای دست یابند، بنابراین وسیلهای عالی برای نمایش محصولات، خدمات و شخصیت برند شما هستند. هویت برند شامل عناصر بصری است که ماموریت، چشم انداز و ارزشهای کسب و کار شما را ترجمه می کند. این میتواند شامل نمادها، رنگها و طرحهای منحصربهفردی باشد که یک کسبوکار به طور مداوم در طول زمان از آنها استفاده میکند. بارزترین عنصر هویت برند، لوگوی شرکت است که باید متمایز از رقبا باشد و به راحتی توسط مشتریان قابل تشخیص باشد.
شعار یا بیانیه ماموریت شما عناصر مکتوب یا گفتاری است که آنچه شرکت برای آن ایستاده و ارزشهای آن را به اشتراک میگذارد. در حالی که بسیاری از صاحبان مشاغل کوچک ممکن است فکر کنند هویت نام تجاری فقط مربوط به بسته بندی است، اما در واقع خیلی بیشتر از این است. هویت به مشتریان کمک می کند تا با افراد پشت سر شرکت – بنیانگذاران، کارمندان، طراحان، و/یا سخنگویان کلیدی آن – و ماموریت اصلی شرکت احساس ارتباط کنند.
بیشتر بخوانید: وفاداری به برند چیست و چطور میتوان آن را ایجاد کرد؟
بر اساس آمار جهانی DataReportal، تا اکتبر 2023، 4.95 میلیارد کاربر رسانههای اجتماعی در جهان یا تقریبا 61.4 درصد از جمعیت جهان وجود داشته است. این مجموع در چندین پلتفرم محبوب که مخاطبان مختلف را هدف قرار میدهند پخش میشود و می تواند برای استراتژیهای بازاریابی مختلف استفاده شود.
در اینجا برخی از برجسته ترین پلتفرم های ایالات متحده وجود دارد (اگرچه گزینه های جهانی زیادی نیز وجود دارد):
قبل از اینکه به یک پلتفرم متعهد شوید، بدانید که آنها چگونه کار می کنند، چقدر هزینه دارند (بسیاری از آنها رایگان هستند) و مخاطبان هدف شما از کدام پلتفرم بیشتر استفاده میکنند.
بیشتر بخوانید: بهینهسازی شبکههای اجتماعی (SMO) چیست و چرا مهم است؟
ارسال مداوم کلیدی برای استفاده حداکثری از حضور آنلاین شماست. یک تقویم تولید محتوا ایجاد کنید تا به طور منظم پیامها را برای مخاطبان خود برنامهریزی کنید. الگوریتمهای پشت هر پلتفرم دائما تغییر میکنند، اما هرچه محتوای بیشتری تولید کنید، پلتفرمها محتوای شما را به مخاطبان بزرگتری ارتقا میدهند. این به معنای ارسال پست روزانه به مدت حداقل 30 روز در یک زمان است.
وقتی شک دارید، به صفحات رسانههای اجتماعی رقبا نگاه کنید تا از موفقیت ها و شکستهای آنها درس بگیرید، تا محتوای خود را با روندهای صنعت و علاقه مخاطبان تطبیق دهید. کارآفرینان انفرادی ممکن است این آهنگ تولید محتوا و گوش دادن رقبا را بسیار زیاد بدانند. استخدام فریلنسرهای پروژه محور می تواند کمک کننده باشد. مدیران انجمن، کپی رایترها، طراحان گرافیک، فیلمسازان و تدوینگران را می توان با قیمتهای متفاوت برای انجام این کار استخدام کرد.
گردآورندههای رسانههای اجتماعی مانند Hootsuite و Sprout Social همه حسابهای شما را در یک داشبورد مدیریت میکنند. با این کار میتوانند در زمان ارسال چندین بار در روز برای شما صرفه جویی کنند و آماری را ارائه دهند تا به شما در اندازه گیری بازگشت سرمایه (ROI) کمک کند.
تعامل با مشتریان شما فراتر از ارسال محتوا است. شما می توانید مستقیما از طریق نظرات، لایکها، اشتراک گذاریها و پیامها با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. استراتژیهای بازاریابی مانند میزبانی ویدیوهای زنده، جلسات پرسش و پاسخ، و هدایا میتوانند به شما کمک کنند تا ارتباط شخصی با مخاطبان خود را تقویت کنید، که در نهایت میتواند منجر به فروش شود. با پاسخ دادن سریع به نظرات و پیام ها به علاقه آنلاین پاسخگو باشید.
بسیاری از صاحبان کسب و کار یک ربات چت را به حسابهای فیسبوک خود اضافه میکنند تا تبادل خدمات مشتری را شبیهسازی کنند و سوالات متداول را مطرح کنند. این تنها یک راه برای نگه داشتن کاربران در پلتفرم، خارج از صندوق ورودی ایمیل و خارج از خط خدمات مشتری است. به یاد داشته باشید، رسانههای اجتماعی اغلب در مورد ارتباط دو طرفه هستند و شما باید در برنامه رسانههای اجتماعی خود یک استراتژی برای پاسخ به نظرات و پرس و جوها داشته باشید.
رسانههای اجتماعی راهی ایده آل برای جستجوی مشتریان بالقوه ای است که ممکن است به محصول شما علاقهمند باشند. میتوانید آنها را با محتوای منحصر به فرد یا آموزنده جذب کنید و در نهایت آنها را به مشتری تبدیل کنید. رسانههای اجتماعی به شما این امکان را میدهند که حتی قبل از سرمایهگذاری در توسعه محصولات یا خدمات جدید، مفاهیم را با مخاطبان آزمایش کنید.
سعی کنید تصاویر یک نمونه اولیه را برای سنجش علاقه یا پذیرش پیش فروش قرار دهید. نظرسنجیهایی ایجاد کنید تا از مشتریان فعلی بپرسید که در آینده چه چیزی را باید توسعه دهید و چقدر حاضرند برای پیشنهاد جدید بپردازند. رسانههای اجتماعی یکی از بهترین راهها برای کسبوکارها در هر اندازه برای دستیابی به مشتریان جدید و طراحی محصولات و خدماتی است که مردم مایل به خرید آن هستند.
هرچند تبلیغات پولی پلتفرمها در ایران در دسترس نیست. اما فراموش نکنید که راههایی برای انجام آن وجود دارد؛ که البته در این مقاله به آن نمیپردازم. در حالی که دسترسی ارگانیک بسیار ارزشمند است، بسیاری از کسبوکارهای کوچک میتوانند با پرداخت هزینهای ناچیز برای تبلیغ برای مخاطبان جدید سود ببرند. هر پلتفرم دارای مجموعه متفاوتی از گزینههای تبلیغات پولی است، اما اکثر آنها شامل کمپینی میشوند که ویدیو یا محتوای بصری شما را در مقابل جمعیت هدف شما قرار میدهد. این امر میتواند ترافیک را به سایت یا فروشگاه کسب و کار شما هدایت کند و منجر به افزایش فروش شود. همچنین میتواند نیاز به یک شرکت گران قیمت روابط عمومی یا مشاور بازاریابی را برطرف کند.
تنها با چند دلار در روز، کسب و کار شما میتواند خدمات خود را برای صدها، بلکه هزاران مشتری بالقوه، تبلیغ کند. اغلب، میتوانید گروه سنی، جنسیت و مکان مورد نظر را مشخص کنید و پلتفرم محتوای شما را در مقابل مخاطبان مناسب قرار میدهد. بودجه برای تبلیغات پولی می تواند از نظر قیمت (معمولا 1 تا 50 دلار در روز، بسته به تعداد افرادی که می خواهید به آنها دسترسی پیدا کنید) و حداقل دوره زمانی برای اجرای کمپین ها (معمولاً حدود 30 روز) متفاوت است.
تبلیغات پولی در رسانه های اجتماعی یک نوع ابزار بازاریابی «تنظیم و فراموش کن» نیست. در عوض، میتوانید کلمات کلیدی، جمعیتشناسی، تصاویر و حتی عبارات را در طول کمپین تغییر دهید. برخلاف رادیو و تلویزیون، شما بر تغییر تبلیغات خود کنترل دارید.
بیشتر بخوانید: ۸ کمپین تبلیغاتی بسیار موفق
پلتفرمهای رسانههای اجتماعی میتوانند نقش مهمی در کمک به رشد کسبوکار از طرق مختلف ایفا کنند. آنها میتوانند به شما در افزایش دیده شدن برند، بهبود تعامل با مخاطب و ایجاد سرنخ کمک کنند. پلتفرمهای رسانههای اجتماعی همچنین میتوانند راهی برای استفاده از تبلیغات هدفمند و جمعآوری بینش مشتری ارائه دهند. در نهایت، می تواند به توزیع محتوا، فروش و تبدیل کمک کند.
هر کسب و کار مخاطبان و اهداف متفاوتی خواهد داشت و پلتفرم های رسانه های اجتماعی ایده آل متفاوتی خواهد داشت. با این حال، برخی از محبوب ترین پلتفرم ها برای مشاغل عبارتند از فیس بوک، اینستاگرام، لینکدین، پینترست، تیک تاک، ایکس و یوتیوب.
هر کسب و کاری باید اهداف و مخاطبان خاص خود را برای تعیین تعداد دفعات ارسال در رسانههای اجتماعی مشخص کند. همچنین، الگوریتمهای حاکم بر هر سایت رسانه اجتماعی در نحوه پاداش دادن به پوسترهای مکرر یا حسابهای پولی کمی متفاوت است. سازگاری و تعامل با مخاطب هدف بیش از تعداد پست ها اهمیت دارد. طبق تحقیقات Hootsuite، برخی از محدوده های هدف ایده آل عبارتند از:
شما می توانید کسب و کار خود را در شبکه های اجتماعی به صورت رایگان تبلیغ کنید. بسیاری از پلتفرمهای رسانههای اجتماعی به کسبوکارها اجازه میدهند تا پروفایلهای رایگان ایجاد کنند و محتوا را بدون هیچ هزینهای ارسال کنند. دسترسی ارگانیک میتواند به شما کمک کند با مخاطبان فعلی خود ارتباط برقرار کنید، اما ممکن است به تعداد مشتریان احتمالی که میخواهید دسترسی نداشته باشد. با گذشت زمان، ممکن است بخواهید برای دستیابی به مخاطبان گستردهتری، هزینه کمی از تبلیغات هدفمند را بپردازید.
استفاده از پلتفرم های رسانههای اجتماعی مناسب به بهترین شکل میتواند به رشد قابل توجهی کسب و کار شما کمک کند. همانطور که همه گزینههای خود را برای استفاده از رسانههای اجتماعی مرور میکنید، اهداف و بودجه اصلی کسب و کار خود را در نظر داشته باشید. بازاریابی از طریق رسانههای اجتماعی میتواند به شما در دستیابی به مخاطبان گسترده برای ایجاد سرنخ، ایجاد نام تجاری، جذب مخاطبان و هدفگذاری تبلیغات، از جمله مزایای دیگر کمک کند.