تعریف ، اندازه گیری، تجزیه و تحلیل، بهبود و کنترل (DMAIC) یک استراتژی کیفیت داده محور است که برای بهبود فرایندها استفاده می شود. حروف مخفف نشان دهنده پنج مرحله تشکیل دهنده این فرآیند است، از جمله ابزارهای مورد استفاده برای تکمیل مراحل که در شکل 1 نشان داده شده است. این بخش جدایی ناپذیر از ابتکار شش سیگما است، اما به طور کلی می تواند به عنوان یک کیفیت مستقل اجرا شود. روش بهبود یا به عنوان بخشی از سایر اقدامات بهبود فرآیند مانند ناب.
شکل 1: روش شناسی DMAIC
فرآیند DMAIC
تعریف مشکل ، فعالیت بهبود ، فرصت بهبود، اهداف پروژه و نیازهای مشتری (داخلی و خارجی).
منشور پروژه برای تعریف تمرکز، محدوده، جهت و انگیزه برای تیم بهبود
صدای مشتری برای درک بازخورد مشتریان فعلی و آینده که نشان دهنده پیشنهاداتی است که آنها را راضی، خوشحال و ناراضی می کند.
نقشه جریان ارزش برای ارائه یک نمای کلی از کل فرآیند، شروع و پایان کار در مشتری و تجزیه و تحلیل آنچه برای برآوردن نیازهای مشتری لازم است
اندازه گیری عملکرد فرایند
نقشه فرآیند برای ثبت فعالیتهای انجام شده به عنوان بخشی از یک فرایند
تجزیه و تحلیل توانایی برای ارزیابی توانایی یک فرایند در برآوردن مشخصات
نمودار پارتو برای تجزیه و تحلیل فراوانی مشکلات یا علل
تجزیه و تحلیل فرایند تعیین علل اصلی تنوع و عملکرد ضعیف (نقص).
تجزیه و تحلیل علل ریشه (RCA) برای کشف علل
حالت شکست و تجزیه و تحلیل اثرات (FMEA) برای شناسایی محصول، خدمات و شکست احتمالی فرآیند
نمودار چند متغیره برای تشخیص انواع مختلف تنوع در یک فرآیند
بهبود عملکرد فرایند از طریق رفع و از بین بردن علل اصلی.
طراحی آزمایشها (DOE) برای حل مشکلات فرآیندها یا سیستمهای پیچیده که در آن عوامل زیادی بر پیامد تأثیر می گذارد و در آن جدا کردن یک عامل یا متغیر از عوامل دیگر غیرممکن است.
رویداد کایزن برای معرفی تغییرات سریع با تمرکز بر یک پروژه محدود و استفاده از ایده ها و انگیزه افرادی که کار را انجام می دهند
کنترل روند و آینده بهبود عملکرد فرایند.
برنامه کنترل کیفیت برای مستندسازی موارد مورد نیاز برای حفظ روند بهبود یافته در سطح فعلی
کنترل فرآیند آماری (SPC) برای نظارت بر رفتار فرآیند
5S برای ایجاد یک محل کار مناسب برای کنترل بصری
تصحیح اشتباه (پوکا یوک) برای اینکه خطاها غیرممکن یا بلافاصله قابل تشخیص باشند.
DMAIC در مقابل DMADV
تعریف ، اندازه گیری ، تجزیه و تحلیل، طراحی و تأیید (DMADV) یک استراتژی کیفیت مبتنی بر داده است که بر توسعه محصولات یا خدمات جدید در مقایسه با محصولات موجود تمرکز دارد. روش یا رویکرد DMADV اغلب هنگام اجرای استراتژی های جدید به دلیل مبنای آن در داده ها، توانایی آن در شناسایی زودهنگام موفقیت و روش آن، که نیاز به تجزیه و تحلیل کامل دارد ، اغلب مورد استفاده قرار می گیرد. مانند DMAIC، بخشی جدایی ناپذیر از ابتکار کیفیت شش سیگما است.
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /home2/homaradf/public_html/wp-content/themes/betheme[www.20script.ir]/betheme/includes/content-single.php on line 286
متخصص دیجیتال مارکتر، طراح سایت، سئوکار هستم. روحیه ای مبتکرانه دارم، از کاری که انجام می دهم لذت می برم و دوست دارم چیزهای جدید یاد بگیرم و قصد دارم تجارب و اطلاعاتم را در این سایت به اشتراک بزارم.