نقشه های سایت یکی از قدیمی ترین نکات اما خوب سئو است. در حقیقت، نقشه سایت یکی از مهمترین عناصر SEO هستند، زیرا به Google و دیگر موتورهای جستجو کمک می کنند صفحات وب سایت شما را پیدا کنند. ناگفته نماند که همچنین به شما در رتبه بندی بهتر کمک می کنند، زیرا گوگل قادر است صفحات جدید را سریعتر پیدا کرده و به روز رسانی صفحات قدیمی را شناسایی کند.
برای شروع کار با اصول اولیه، نقشه سایت فایلی است که اطلاعات مربوط به صفحات، فیلم ها، تصاویر و سایر فایل های سایت شما را ارائه می دهد. و به دلایل مختلف مهم است، از جمله:
اما قبل از اینکه بیشتر صحبت کنم ، باید بدانید که دو نوع قالب نقشه سایت وجود دارد: HTML و XML. در اینجا تفاوت اساسی وجود دارد:
نقشه های سایت HTML: این نوع بیشتر شبیه نقشه سایت محتوای شما است که کاربران می توانند برای حرکت در سایت شما مشاهده کنند و از آن استفاده کنند. آنها معمولاً به عنوان “بایگانی وب سایت” شما نیز نامیده می شوند. برخی از بازاریابان نقشه های سایت HTML را قدیمی یا حتی غیر ضروری می دانند.
نقشه های سایت XML: این نوعی نقشه سایت است که صرفاً برای فهرست بندی و خزیدن وب سایت شما استفاده می شود و به صورت دستی ارسال می شود. این شیوه مدرن تری برای مدیریت نحوه ذخیره همه محتویات شما در وب سایت شما است.
در حالی که نقشه های سایت HTML ممکن است به کاربران در پیدا کردن صفحات در سایت شما کمک کند، همانطور که جان مولر گفت ، به هر جال باید مراقب پیوند های داخلی سایت باشید. بنابراین تمرکز از منظر SEO باید بر روی نقشه سایت XML باشد.
از بین این دو نوع نقشه سایت که در بالا توضیح داده شد، بخش های فرعی نیز درون آنها وجود دارد. اکنون با جزئیات بیشتری به آن می پردازم.
نقشه سایت صفحه یا نقشه سایت معمولی نمایه سازی صفحات و پست ها را بهبود می بخشد. برای سایتهایی که بر عکس یا فیلم تمرکز ندارند، مانند سایتهای عکاسی و فیلمبرداری، یک صفحه نقشه سایت می تواند شامل تصاویر و فیلمهای هر صفحه باشد.
نقشه سایت بدون تصویر به این شکل است:
<؟ xml version = "1.0" encoding = "utf-8"؟>
<urlset xmlns = "http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9">
<url>
<loc> https://example.com/ </loc>
<lastmod> 2020-09-17 </lastmod>
<changefreq> روزانه </changefreq>
<اولویت> 0.9 </اولویت>
</url>
</urlset>
آدرس های اینترنتی خود را در برچسب های <loc> قرار دهید. <lastmod> نشان می دهد که آخرین صفحه چه زمانی ویرایش شده است. <changefreq> نشان می دهد که چند بار صفحه ویرایش می شود و <اولویت> نشان می دهد که صفحه برای سایر صفحات وب سایت به طور کلی چقدر اهمیت دارد. برای اطلاعات بیشتر در مورد این پارامترها می توانید به فرمت XML نقشه سایت (Sitemaps) نگاهی بیندازید.
نقشه سایت ویدئویی XML شبیه نقشه سایت صفحه است، اما البته تا حد زیادی بر محتوای ویدیویی تمرکز می کند، به این معنی که فقط در صورتی ضروری هستند که فیلم ها برای کسب و کار شما مهم باشند. اگر اینطور نیست ، تمرکز خزیدن سایت خود را (مقدار محدود صفحات و منابع قابل جستجو در سایت خود) ذخیره کنید و پیوند ویدئو را به نقشه سایت صفحه خود اضافه کنید.
اما اگر به نقشه سایت ویدئویی نیاز دارید ، به مثال زیر توجه کنید:
توجه: نقشه سایت ویدئویی به این شکل است. آن را تنها در صورتی اجرا کنید که ویدئوها برای کسب و کار شما مهم باشند.
اگر اخبار را منتشر می کنید و می خواهید مقالات خبری در استوری های برتر و Google News نمایش داده شوند، به یک نقشه سایت خبری نیاز دارید. یک قانون مهم در اینجا وجود دارد: مقاله هایی که بیش از دو روز گذشته منتشر شده اند را در پرونده قرار ندهید.
نقشه های سایت گوگل نیوز در نتایج رتبه بندی معمولی مطلوب نیستند ، بنابراین مطمئن شوید که فقط مقالات خبری اضافه می کنید. همچنین ، آنها از پیوندهای تصویر پشتیبانی نمی کنند، بنابراین Google توصیه می کند از داده های ساختار یافته برای تعیین تصویر کوچک مقاله خود استفاده کنید.
مانند نقشه های ویدئویی ، نقشه های سایت فقط در صورتی ضروری هستند که تصاویر برای کسب و کار شما مهم باشند، مانند یک سایت عکاسی یا عکس. اگر آنها نیستند، می توانید آنها را در نقشه سایت صفحه خود بگذارید و آنها را با طرح تصویر شیء علامت گذاری کنید ، و آنها همراه با محتوا/URL صفحه خزیده خواهند شد.
اگر معتقدید که به نقشه سایت تصویر نیاز است ، به این شکل خواهد بود:
<؟ xml version = "1.0" encoding = "utf-8"؟>
<urlset xmlns = "http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9" xmlns: image = "http://www.google.com/schemas/sitemap-image/1.1">
<url>
<loc> https://example.com/ </loc>
<تصویر: تصویر>
<image: loc> https://example.com/image-url.png </image: loc>
</image: image>
<تصویر: تصویر>
<image: loc> https://example.com/second-image-url.png </image: loc>
</image: image>
</url>
</urlset>
چند محدودیت وجود دارد که باید در مورد نقشه سایت رعایت کنید:
در نتیجه این محدودیت ها، ممکن است لازم باشد بیش از یک نقشه سایت داشته باشید. هنگامی که از بیش از یک فایل نقشه سایت استفاده می کنید، به یک فایل فهرست نیاز دارید که همه آن نقشه های سایت را لیست کند. این فایل فهرست است که در Google Search Console و Bing Webmaster Tools ارسال می کنید. آن فایل باید به این شکل باشد:
تا کنون ، ساختار هر نقشه سایت را مشاهده کرده اید. اکثر وب سایت ها فقط به نقشه سایت صفحه ای نیاز دارند که شامل تصاویر هر صفحه است. این شبیه این است:
افزودن اولویت ها به نقشه سایت شما یکی از کارهایی است که بسیاری از افراد برای تفاوت بین اهمیت صفحات مختلف انجام می دهند ، اما گری ایلیز گوگل اشاره کرد که گوگل این اولویت ها را نادیده می گیرد. به قول دقیق او:
به طور کلی ، تا زمانی که در مورد زمان واقعی تغییر محتوای خود صادق هستید ، آن را در نقشه سایت خود قرار دهید تا گوگل و سایر موتورهای جستجو بدانند که صفحه اصلاح شده را دوباره خزیده و محتوای جدید را فهرست بندی کنند.
در این بخش ، نحوه ایجاد نقشه سایت بدون استفاده از هیچ مولد یا افزونه را به شما نشان خواهم داد. اگر وب سایت شما در وردپرس است یا ترجیح می دهید از ژنراتور استفاده کنید (که این کار را آسان می کند) ، به قسمت بعدی بروید.
این مراحل دقیق برای دنبال کردن یک نقشه سایت به صورت دستی است:
هنگامی که صفحات تکراری دارید ، نسخه های معمولی لازم است. به عنوان مثال، فرض کنید شما یک جامعه بین المللی در خدمت و صفحات برای هر محل با همان زبان و محتوا، مانند example.com/us/page و example.com/ca/page برای بازدید کنندگان ایالات متحده و کانادا بود.
در این مورد ، مهم است که به اصل اشاره کنید ، که ممکن است example.com/page یا یکی از این دو به عنوان قانون اساسی باشد. اگر می خواهید در مورد نحوه عملکرد این دستگاه بیشتر بدانید ، این پست به طور عمیق درباره مقدس سازی توضیح می دهد .
علاوه بر این ، نشانی های اینترنتی را که توسط فایل های robots.txt مسدود شده اند ، برای دسترسی به آنها نیاز به ورود به سیستم یا محافظت از رمز ورود ، شامل نمی شود ، زیرا ربات های جستجو نمی توانند آنها را خزنده کنند. در صورت افزودن خطاهای پوشش فقط در GSC دریافت خواهید کرد.
چندین وب سایت از فایل های جداگانه برای صفحات ، پست ها و دسته ها استفاده می کنند. به یاد داشته باشید که اگر بیش از 50،000 URL دارید ، به چندین نقشه سایت نیاز دارید.
این صفحه نحوه استفاده از برچسب های XML را با جزئیات بیشتر توضیح می دهد .
این مورد قبلاً در بخشی با عنوان “فهرست نقشه سایت” توضیح داده شده است.
اکثر ما بازاریابان سابقه توسعه وب نداریم ، بنابراین نمی توانیم کد خود را نجات دهیم. اگر فکر ساخت دستی نقشه سایت باعث سردرد شما می شود ، از یک مولد نقشه سایت استفاده کنید و 12 روز در جستجوی کد نویسی پیچیده صرفه جویی کنید.
چندین مولد نقشه سایت وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید:
برای روشن شدن نحوه استفاده از Screaming Frog ، به تصویر زیر نگاه کنید:
برای ذخیره فایل XML در رایانه خود ، همه گزینه های مربوط به سایت خود را علامت زده و روی “صادرات” کلیک کنید. سپس آن فایل را در سرور خود در فهرست اصلی بارگذاری کنید.
هر دو ابزار به طور خودکار فایل نقشه سایت را به روز نمی کنند. برخی از ابزارها انجام می دهند اما حق بیمه هستند ، بنابراین هزینه خدمات را پرداخت می کنید.
با این حال ، اگر وب سایت شما در وردپرس یا یک پلت فرم تجارت الکترونیک مانند Shopify باشد ، نیازی به برخورد با موارد فوق نخواهید داشت.
برای سایت های وردپرسی ، Yoast و Rank Math افزونه های محبوب SEO هستند که هنگام ویرایش پست ها و صفحات خود و حتی Shopify حتی به صورت خودکار نقشه سایت ایجاد می کند ، نقشه سایت ایجاد می کند و آنها را به روز می کند.
بهترین راه برای ارسال نقشه سایت به Google استفاده از Google Search Console (GSC) است. راههای دیگر و مراحل اضافی نیز وجود دارد ، اما من با GSC شروع می کنم ، زیرا متداول ترین روش است.
این مراحل را دنبال کنید:
به عنوان یک جایگزین ، اگر آن را به GSC ارسال نکرده اید ، راه دیگری وجود دارد که با افزودن این خط در robots.txt خود به Google اطلاع دهید که یکی از آنها را دارد:
نقشه سایت: http://example.com/sitemap.xml
اما مطمئناً URL در اینجا با آدرس واقعی شما موجود است. و اگر فایل فهرست دارید ، فقط فایل فهرست خود را در اینجا قرار دهید.
اگر (به دلایل عجیب) از GSC استفاده نمی کنید ، از سرویس پینگ استفاده کنید تا به Google اطلاع دهید که باید فایل شما را خزاند. برای انجام این کار ، آدرس زیر را در مرورگر خود تایپ کنید:
http://www.google.com/ping؟sitemap=https://example.com/sitemap.xml
آدرس نقشه سایت خود را https://example.com/sitemap.xml جایگزین کنید .
و تمام شد!
اکنون که اهمیت نقشه های سایت ، نحوه عملکرد آنها و گزینه های ارسال آنها را درک کرده اید ، بیایید مطمئن شویم که آخرین موردی که ایجاد می کنید با پیروی از این بهترین شیوه ها ، در حالت فوق العاده قرار دارد.
ایجاد دستی و به روز رسانی نقشه سایت XML به شما زمان زیادی می برد (و بی جهت پیچیده است). برای صرفه جویی در وقت و تمرکز بر موارد دیگر مانند پرخوری بعدی Netflix ، بهتر است از یک مولد نقشه سایت خودکار استفاده کنید.
موارد ذکر شده برای وردپرس در بالا با این ویژگی به صورت رایگان ارائه می شود. برای سایت های سفارشی ، باید هزینه پرداخت کنید ، اما به نظر من این چیزی است که ارزش پرداخت آن را دارد.
همه بخش های SEO در واقع یک تلاش مداوم هستند، بنابراین به طور مرتب نقشه های سایت خود را بررسی کنید. کنسول جستجو به خوبی به شما اطلاع می دهد که آیا آدرس های اینترنتی ارسال شده شما دارای مشکل در خزیدن یا نمایه سازی هستند.
بخش “پوشش” را در GSC مرتباً بررسی کنید و در صورت بروز خطا ، سایت یا نقشه سایت خود را به روز کنید. نکته جالب این است که به شما می گوید خطای دقیق چیست و پیشنهاداتی در مورد چگونگی رفع آن وجود دارد.
همچنین می توانید از Screaming Frog برای نگهداری نقشه سایت استفاده کنید. پس از خزیدن وب سایت یا آدرس نقشه سایت ، برگه کد پاسخ را برای خطاهای 404 یا 5xx بررسی کنید.
اگر از ابزار یا افزونه خودکار ایجاد نقشه سایت استفاده می کنید، در صورت موجود بودن به روزرسانی ها ، آن را به روز کنید. علاوه بر این ، به صورت دوره ای نقشه سایت را با مراجعه به آدرس URL نقشه سایت خود و بررسی اینکه آیا صفحه ای گم شده است یا آخرین زمان به روزرسانی شده نادرست است ، مشاهده کنید.
اگرچه گوگل دیگر به برچسب اولویت توجه نمی کند (یا به قول خودشان)، اما شما می توانید آن را اضافه کنید زیرا گوگل بیش از آن موجود است (بله، به عنوان یک SEO من به آن اعتراف می کنم). بینگ ممکن است به آن برچسب توجه کند، بنابراین هنوز اولویت بندی صفحات با کیفیت بالا در نقشه سایت شما عمل خوبی است.
اولویت نقشه سایت نشان می دهد که کدام صفحات باید سریعتر خزیده و نمایه شوند، بنابراین می توانید اولویت ها را با استفاده از مقادیر 0.00 تا 1.00 تنظیم کنید. اما مطمئن شوید که برای همه صفحات از مقدار یکسان استفاده نکنید، در غیر این صورت Google نمی تواند تشخیص دهد که مهمترین کدام است.
برای مقادیر ، می توانید چیزی شبیه به موارد زیر را اجرا کنید:
نقشه سایت شما فقط باید دارای URL هایی باشد که می خواهید موتورهای جستجو آنها را فهرست بندی کنند. این بدان معناست که اگر یک آدرس اینترنتی به عنوان نسخه عادی خود به آدرس دیگری اشاره می کند ، نباید آن را وارد کنید ، زیرا این یک بیانیه برای گوگل و سایر موتورهای جستجو است که شما نمی خواهید این نشانی وب نمایه شود.
نادیده گرفتن آن و درج آن نشانی اینترنتی در نقشه سایت شما اطلاعات متناقضی را در اختیار Google قرار می دهد. نشانی اینترنتی ناخواسته ممکن است نمایه شود، یا خطاهای پوشش در GSC دریافت خواهید کرد. بنابراین ، فقط نسخه های متعارف را وارد کنید، بنابراین می توانید موقعیت خود را در نتایج موتورهای جستجو تثبیت کنید.
من قبلاً به این موضوع اشاره کردم که اگر نقشه سایت خود را از 50 مگابایت بیشتر کنید یا بیش از 50،000 URL داشته باشید، باید نقشه سایت خود را به چند فایل تقسیم کنید. هرگز فایل های XML بزرگ را به گوگل ارسال نکنید ، در غیر این صورت برخی از آدرس های اینترنتی شما فهرست بندی نمی شوند – و شما به خوبی می دانید که هر نشانی اینترنتی اهمیت دارد!
یک نکته سریع در اینجا این است که هر فایل را با اسامی قابل فهم (برای شما) مانند page_sitemap1.xml و page_sitemap2.xml ذخیره کنید.
آرزو می کنم نقشه سایت خوبی بسازید! موفق باشید.