همچنین نامیده می شود: نمودار سیستماتیک ، تجزیه و تحلیل درخت، درخت تحلیلی، نمودار سلسله مراتب
نمودار درختی یک ابزار برنامه ریزی مدیریت جدید است که سلسله مراتب وظایف و زیر وظایف مورد نیاز برای تکمیل و هدف را به تصویر می کشد. نمودار درختی با یک مورد شروع می شود که به دو یا چند شاخه تقسیم می شود، هر کدام به دو یا چند شاخه تقسیم می شوند و غیره. نمودار به پایان رسیده شباهتی به درخت دارد، با تنه و شاخه های متعدد.
از آن برای تجزیه دسته های گسترده به سطوح دقیق تر و دقیق تر استفاده می شود. ایجاد نمودار درختی به شما کمک می کند تا تفکر خود را گام به گام از کلیات به موارد خاص منتقل کنید.
زمان استفاده از نمودار درختی
- وقتی موضوعی شناخته می شود یا به طور کلی مورد بررسی قرار می گیرد و شما باید به جزئیات خاصی بروید ، مانند هنگام ایجاد مراحل منطقی برای رسیدن به یک هدف
- هنگام توسعه اقدامات برای اجرای راه حل یا برنامه دیگر
- هنگام تجزیه و تحلیل دقیق فرآیندها
- هنگام بررسی علت اصلی مشکل
- هنگام ارزیابی مسائل اجرایی برای چندین راه حل بالقوه
- پس از نمودار قرابت یا نمودار روابط متقابل مسائل کلیدی را فاش کرد
- به عنوان یک ابزار ارتباطی، توضیح جزئیات برای دیگران
رویه نمودار درختی
- بیانیه ای از هدف، پروژه، برنامه، مشکل یا هر چیزی که در حال مطالعه است تهیه کنید. آن را در بالا (برای درخت عمودی) یا سمت چپ (برای درخت افقی) سطح کار خود بنویسید.
- سوالی بپرسید که شما را به سطح بعدی جزئیات برساند. مثلا:
- برای یک هدف، برنامه عملیاتی یا ساختار شکست کار، بپرسید: “برای انجام این کار چه کارهایی باید انجام شود؟” یا “چگونه می توان این کار را انجام داد؟”
- برای تجزیه و تحلیل علت اصلی، بپرسید: “چه چیزی باعث این می شود؟” یا “چرا این اتفاق می افتد؟”
- برای نمودار Gozinto، بپرسید: “اجزای آن چیست؟” (“Gozinto” به معنای واقعی کلمه از عبارت “چه چیزی در آن می گذرد؟”)
- همه پاسخ های ممکن را طوفان فکری کنید. اگر قبلاً نمودار قرابت یا نمودار روابط متقابل انجام شده باشد ، ممکن است ایده هایی از آنجا گرفته شود. هر ایده را در یک خط زیر (برای یک درخت عمودی) یا در سمت راست (برای یک درخت افقی) اولین عبارت بنویسید. پیوندهای بین طبقات را با فلش نشان دهید.
- یک بررسی “ضروری و کافی” انجام دهید. آیا همه موارد در این سطح برای موارد سطح بالا ضروری است؟ اگر همه موارد موجود در این سطح موجود یا کامل بودند، آیا برای موارد فوق کافی است؟
- هر یک از بیانیه های ایده جدید در حال حاضر موضوع می شوند: هدف ، هدف یا بیان مسئله. برای هر یک، دوباره سوال را مطرح کنید تا سطح بعدی جزئیات را کشف کنید. یک سطر دیگر از اظهارات ایجاد کنید و روابط را با پیکان با ایده های قبلی نشان دهید. یک بررسی “ضروری و کافی” برای هر مجموعه ای از اقلام انجام دهید.
- ادامه دهید تا هر ایده جدید را به بیانیه موضوعی تبدیل کنید و سوال را مطرح کنید. تا رسیدن به عناصر اساسی متوقف نشوید: اقدامات خاصی که می توان انجام داد، اجزای غیرقابل تقسیم، دلایل اصلی.
- کل نمودار را “ضروری و کافی” بررسی کنید. آیا همه موارد برای هدف ضروری هستند؟ اگر همه موارد موجود یا تکمیل شده باشند ، آیا برای هدف کافی هستند؟
مثال نمودار درختی
رودخانه مروارید، منطقه مدرسه نیویورک ، 2001 دریافت کننده جایزه ملی کیفیت مالکوم بالدریج ، از یک نمودار درختی برای بیان نحوه تبدیل اهداف کل منطقه به اهداف فرعی و پروژه های فردی استفاده می کند. آنها این رویکرد متصل را “نخ طلایی” می نامند.
این منطقه سه هدف اساسی دارد. اولین مورد، برای بهبود عملکرد تحصیلی، تا حدی در شکل زیر نشان داده شده است. رهبران منطقه دو هدف استراتژیک را مشخص کرده اند که در صورت تحقق، منجر به بهبود عملکرد تحصیلی می شود: پیشرفت تحصیلی و پذیرش کالج.

مثال نمودار درختی
شاخص های تأخیر طولانی مدت و نتایجگرا هستند. شاخص تأخیر برای پیشرفت تحصیلی میزان دیپلم Regents است: درصد دانشجویانی که با گذراندن هشت امتحان Regents دیپلم دولتی دریافت کرده اند.
شاخص های سرب کوتاه مدت و فرآیند گرا هستند. از سال 2000، شاخص اصلی درجه دیپلم Regents عملکرد در آزمونهای دولتی جدید پایه چهارم و هشتم بود.
سرانجام، پروژه های سالانه براساس تجزیه و تحلیل علت و معلولی تعریف می شود که عملکرد را بهبود می بخشد. در سالهای 2000-2001 ، چهار پروژه برای بهبود پیشرفت تحصیلی انجام شد. بنابراین این نمودار درختی مجموعه ای از اهداف و شاخص ها است که علل عملکرد تحصیلی در سطح سیستم را ابتدا از طریق میزان دیپلم دبیرستان ، سپس از طریق عملکرد پایه پایین تر، و به پروژه های بهبود خاص ردیابی می کند.