کاربران انتظار دارند 77٪ از عناصر ساده تر طراحی وب به شیوه خاصی رفتار کنند. متأسفانه ، سردرگمی برای بسیاری از مسائل طراحی سطح بالاتر حاکم است.
کل مفهوم “طراحی وب” یک نام اشتباه است. تیم های پروژه فردی بیش از مورچه های جداگانه در حال طراحی یک مورچه خوار نیستند. طراحان سایت اجزای یک مجموعه را تشکیل می دهند، به ویژه اکنون که کاربران به کل وب به عنوان یک منبع واحد و یکپارچه نگاه می کنند. متأسفانه، بسیاری از وب مانند مورچه ای است که توسط مورچه ها روی LSD ساخته شده است : بسیاری از سایت ها در تصویر بزرگ قرار نمی گیرند و استفاده از آنها بسیار دشوار است زیرا از هنجارهای مورد انتظار منحرف می شوند.چندین عنصر طراحی به اندازه کافی مشترک هستند که کاربران انتظار دارند آنها به روشی خاص کار کنند. در اینجا تعریف من از سه سطح استانداردسازی متفاوت است:
بهتر است به جای شمارش تعداد وب سایت ها ، درصد کل تجربه کاربری که در هر رویکرد طراحی در نظر گرفته شده است ، محاسبه شود. به عبارت دیگر، سایتهایی که مردم مرتباً از آنها بازدید می کنند وزن بیشتری نسبت به سایتهایی که افراد به ندرت یا هرگز از آنها بازدید نمی کنند، دریافت می کنند. استفاده از نمرات موزون نتیجه گیری من را کمی تغییر می دهد و عناصر طراحی بیشتر را استاندارد می دانم زیرا سایت های بزرگتر تمایل دارند در طراحی رابط کاربری خود به اصول اولیه پایبند باشند.
برای برآورد میزان مطابقت طراحی وب با استانداردهای رابط، دو مطالعه را با یکدیگر مقایسه کردم. جالب است که با وجود بررسی دو زمینه فرعی مختلف طراحی وب، این دو مطالعه اعداد تقریباً یکسانی به دست آوردند. بنابراین من در اینجا فقط میانگین دو مجموعه اعداد را گزارش می کنم.
در زیر میزان استانداردسازی وب سایت ها در 57 روش طراحی مورد مطالعه آورده شده است:
در نگاه اول، ممکن است فوق العاده به نظر برسد که فقط 1/4 مسائل طراحی باعث سردرگمی شده است. برای اکثریت قریب به اتفاق تصمیمات طراحی وب سایت، یک کنوانسیون یا استاندارد وجود دارد، به این معنی که مردم ظاهراً می دانند که چگونه از این سایت استفاده کنند وقتی این قراردادها یا استانداردها رعایت شوند.
اما به نمونه های عنصر طراحی در هر سطح استاندارد نگاه کنید. متأسفانه، استانداردترین موضوعات ساده ترین و موضعی ترین موضوعات هستند، مانند محل قرار دادن لوگو یا نحوه نمایش مسیرهای خرده نان.
عناصر طراحی مسائل بزرگتر گیج کننده هستند که به شدت بیشتر کمک به توانایی کاربران به کارشناسی کارشناسی ارشد کل سایت، به برخورد با صفحات فرد مخالف است. ناوبری گیج کننده است. جستجو گیج کننده است. ورود به سیستم گیج کننده است. حتی Help گیج کننده است و قابلیت استفاده از آخرین راه حل کاربر را در مواردی که همه موارد دیگر شکست خورده است، کاهش می دهد.
باید عناصر گیج کننده طراحی را حذف کنیم و تا آنجا که ممکن است به حوزه قراردادهای طراحی برویم. حتی بهتر، باید استانداردهای طراحی را برای هر کار مهم وب سایت ایجاد کنیم.
استانداردها اطمینان می دهند که کاربران
این مزایا حس تسلط کاربران بر وب سایت را افزایش می دهد، توانایی آنها را برای انجام کارها افزایش می دهد و رضایت کلی آنها را از تجربه افزایش می دهد.
یک دلیل ساده:
در بازدید از همه این سایت های دیگر، مردم با استانداردها و قراردادهای رایج طراحی عادت می کنند. بنابراین، وقتی کاربران به سایت شما می رسند، تصور می کنند که این سایت همانند سایر سایت ها کار می کند. در تحقیقات اخیر در مورد رفتار کاربران در سراسر وب، کاربران به طور متوسط بعد از 1 دقیقه و 49 ثانیه وب سایت ها را ترک کردند و در آن زمان به این نتیجه رسیدند که وب سایت نیازهای آنها را برآورده نمی کند.
با این زمان بسیار اندک برای متقاعد کردن مشتریان احتمالی که شایسته کسب و کار آنها هستید، نباید حتی یک ثانیه را نیز با یک رابط کاربری نامناسب هدر دهید.
در ادامه، ما باید قراردادها و الگوهای طراحی پرکاربرد را برای مسائل بزرگتر در طراحی وب تولید و دنبال کنیم، از جمله:
همه چیز را نمی توان استاندارد کرد، اما بیشتر از آنچه فکر می کنید در رفتار کاربران در سایت ها وجود دارد. به عنوان مثال، تحقیقات با سرمایه گذاران فردی و تحلیلگران مالی به سه معماری اطلاعات توصیه شده برای اطلاعات روابط سرمایه گذاران یک شرکت منجر شد. سه IA مختلف ممکن است چندان استاندارد به نظر نرسد. با این حال، این سه IA کاملاً مشابه هستند و از یک مدل اساسی پیروی می کنند زیرا سرمایه گذاران وقتی از سایت های IR شرکت های مختلف بازدید می کنند، تقریباً همان کارها را انجام می دهند. باید بتوان الگوهای طراحی سطح بالا را برای حوزه های دیگر نیز استخراج کرد. چنین الگوهایی باید هم انعطاف پذیری کافی را حفظ کرده و هم حس انسجام و تسلط به کاربران را در موارد مهم ایجاد کند.
یک چیز واضح است: هرچه بیشتر از قوانین طراحی پیروی کنید و خواسته های کاربران را در اختیار آنها قرار دهید، موفقیت بیشتری کسب خواهید کرد. البته تفاوت بین محتوا، خدمات و محصولات مهم است، اما در رابط کاربری این مطالب، بهترین استراتژی شما این است که از دیگران پیروی کنید.