SaaS یک مدل مجوز است که در آن دسترسی به نرمافزار بر اساس اشتراک ارائه میشود، جایی که نرمافزار بر روی سرورهای خارجی قرار میگیرد تا روی سرورهای واقع در داخل.
نرم افزار به عنوان یک سرویس معمولا از طریق یک مرورگر وب قابل دسترسی است و کاربران با استفاده از نام کاربری و رمز عبور وارد سیستم میشوند. به جای اینکه هر کاربر مجبور باشد نرم افزار را روی رایانه خود نصب کند، کاربر می تواند از طریق اینترنت به برنامه دسترسی داشته باشد.
ظهور SaaS با ظهور محاسبات مبتنی بر ابر همزمان شد. رایانش ابری خدمات فناوری را از طریق اینترنت ارائه میدهد که اغلب شامل دسترسی به ذخیره سازی داده ها، شبکه و سرورها میشود.
قبل از SaaS، شرکتهایی که به دنبال بهروزرسانی نرمافزار در رایانههای خود بودند، مجبور بودند دیسکهای فشرده حاوی بهروزرسانیها را خریداری کرده و در سیستمهای خود دانلود کنند. برای سازمان های بزرگ، به روز رسانی نرم افزار یک تلاش وقت گیر بود.
به وسیله SaaS، کاربران میتوانند از طریق اینترنت یا مرورگر وب وارد سیستم شوند و برای دسترسی به سرویس خاص به شبکه ارائه دهنده خدمات متصل شوند. شرکتهای فناوری، شرکتهای خدمات مالی، سرگرمیها و آب و برق، دنیای تجارت را در پذیرش فناوری SaaS رهبری کردهاند.
SaaS میتواند ریشههای خود را در مفهومی به نام اشتراک زمانی جستجو کند که در اواخر دهه 1950 و اوایل دهه 1960 برای استفاده مقرونبهصرفهتر از زمان گرانقیمت پردازنده توسعه یافت. از آنجایی که سختافزار و محاسبات کمهزینهتر شدند، سازمانها با استفاده از نرمافزارهای داخلی به مالکیت فردی رایانههای شخصی روی آوردند، اما به دلیل نرمافزار و نگهداری سختافزاری مداوم رایانههای فردی مانع شدند.
در اواسط دهه 90، رشد اینترنت شاهد آغاز به کار “ابر آنلاین” بود که به سازمانها اجازه میداد از هر کجا به نرم افزار دسترسی داشته باشند. در سال 1999، Salesforce پیشرو در فضای SaaS شد و هر دو استارتاپ و غول های صنعت از جمله مایکروسافت، اوراکل و SAP مشتاق بودند به سمت آن حرکت کنند.
ارائهدهنده SaaS نرمافزار مشتری را میزبانی میکند و آن را از طریق اینترنت به کاربران نهایی تایید شده تحویل میدهد و به مشتریان امکان دسترسی مبتنی بر شبکه به یک نسخه واحد از برنامهای را میدهد که ارائهدهنده به طور خاص برای توزیع SaaS ایجاد کرده است. هنگامی که ویژگیها یا بهروزرسانیهای جدید منتشر میشوند، برای همه مشتریان عرضه میشوند.
امروزه SaaS در همه جا وجود دارد. انتظار میرود با پیشرو بودن شرکتهای بازی خالص مانند Adobe، Salesforce، Shopify و Intuit، بازار SaaS در سال 2022 به 145 میلیارد دلار برسد.
SaaS مزایای مختلفی را نسبت به مدل های سنتی مجوز نرم افزار ارائه میدهد. از آنجایی که نرم افزار روی سرورهای شرکت صادرکننده مجوز کار نمیکند، تقاضای کمتری برای سرمایه گذاری شرکت در سخت افزار جدید وجود دارد. پیاده سازی آن آسان است، به روز رسانی و اشکال زدایی آن آسان است و میتواند هزینه کمتری نسبت به خرید چندین مجوز نرم افزار برای چندین کامپیوتر داشته باشد.
SaaS کاربردهای متعددی دارد، از جمله خدمات ایمیل، عملکردهای حسابرسی، ثبت نام خودکار برای محصولات و خدمات، مدیریت اسناد، و سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، پایگاه داده ای از اطلاعات مشتری و مشتریان احتمالی. از CRM های مبتنی بر SaaS میتوان برای نگهداری اطلاعات تماس شرکت، فعالیت تجاری، تاریخچه خرید محصول و سرنخهای فروش استفاده کرد.
مدل SaaS برای خدمات سطح سازمانی مانند منابع انسانی به خوبی کار میکند. این نوع وظایف اغلب مشارکتی هستند و کارکنان بخشهای مختلف را ملزم میکنند تا مطالب را در حالی که در یک دفتر نیستند به اشتراک بگذارند، ویرایش کنند و منتشر کنند.
معایب پذیرش مرکز SaaS در مورد امنیت دادهها و سرعت تحویل. از آنجایی که دادهها بر روی سرورهای خارجی ذخیره میشوند، شرکتها باید مطمئن شوند که ایمن هستند و توسط اشخاص غیرمجاز قابل دسترسی نیستند.
اتصالات آهسته اینترنت میتواند عملکرد را کاهش دهد، به خصوص اگر از فواصل دور به سرورهای ابری دسترسی داشته باشید. شبکههای داخلی معمولا سریعتر از اتصالات اینترنتی هستند. راه حلهای SaaS به دلیل ماهیت راه دور، از دست دادن کنترل و عدم سفارشی سازی نیز رنج می برند.
• پرونده های گوگل
Google Docs که در سال 2021 راه اندازی شد، واژه پرداز آنلاین رایگان گوگل است که افراد برای دسترسی فوری فقط باید از طریق مرورگر وب وارد سیستم شوند. Google Docs به شما امکان میدهد هرجا که هستید بنویسید، ویرایش کنید و حتی با دیگران همکاری کنید.
• دراپ باکس
Dropbox که در سال 2007 تأسیس شد، یک سرویس ذخیره سازی ابری است که به کسب و کارها امکان ذخیره، اشتراک گذاری و همکاری روی فایلها و دادهها را میدهد. برای مثال، کاربران میتوانند از عکسها، ویدیوها و سایر فایلها نسخه پشتیبان تهیه کرده و آنها را در فضای ابری همگامسازی کنند و از هر دستگاهی، بدون توجه به مکان، به آنها دسترسی داشته باشند.
SaaS گسترش یافته و امروزه از دفاتر خانگی و سرگرمیهای روزانه پشتیبانی میکند زیرا کاربران به Netflix، Zoom، DocuSign، Adobe، Shopify و Slack وارد میشوند.
همانطور که شرکتها مدلهای مبتنی بر ابر را برای محصولات نرمافزاری اتخاذ میکنند، نگرانیهایی در مورد امنیت و حریم خصوصی ایجاد میشود. جایی که مدیریت زمانی مسئول بهروزرسانیهای نرمافزار داخلی بود، شرکتها اکنون باید به مدیریت شخص ثالث رمزگذاری، مدیریت هویت و دسترسی (IAM)، حریم خصوصی دادهها، و زمان خرابی یا واکنش حادثه تکیه کنند. آنها همچنین باید به سطح مناسبی از ارتباط با کمک فنی وابسته باشند.
یک محصول SaaS معمولا برای یک شرکت مقرون به صرفه تر از مجوز نرم افزار سنتی است، زیرا نیازی به راه اندازی و نصب نیست. ارائهدهندگان SaaS برای مشتریان به مدلهای قیمتگذاری مبتنی بر اشتراک مانند قیمتگذاری در سطح هر فرد یا گروه یا کارمزد سالانه نرخ ثابت متکی هستند. کاربران همچنین ممکن است یک مدل مبتنی بر تبلیغات را انتخاب کنند که در آن SaaS از طریق تبلیغات در فضای ابری درآمد کسب می کند.
محصولات “به عنوان یک سرویس” در یکی از سه دسته اصلی قرار می گیرند: SaaS، IaaS و PaaS.
SaaS از اینترنت برای ارائه خدمات نرم افزاری اشتراکی استفاده میکند که توسط یک فروشنده شخص ثالث مدیریت میشود. نمونه های معروف SaaS عبارتند از Dropbox، Google Workspace و Salesforce.
Infrastructure-as-a-service (IaaS) دسترسی به منابعی مانند سرورها، ذخیره سازی، حافظه و سایر خدمات را ارائه میدهد. به سازمانها اجازه میدهد منابع را در صورت نیاز خریداری کنند. برخی از نمونههای رایج IaaS شامل خدمات وب آمازون (AWS)، Microsoft Azure و Rackspace هستند.
Platform-as-a-service (PaaS) یک پلت فرم توسعه نرم افزار را از طریق وب فراهم میکند. به طور خاص، به توسعه دهندگان این امکان را میدهد تا بدون نگرانی برای ذخیره سازی و زیرساخت، روی ایجاد نرم افزار تمرکز کنند.
بازاریابی SaaS از شیوههای بازاریابی استاندارد برای ترویج و به دست آوردن سرنخ برای برنامههای کاربردی نرمافزاری مبتنی بر ابر و خدمات اطلاعاتی استفاده میکند.
B2B SaaS به سادگی به شرکتهایی اطلاق میشود که خدمات نرم افزاری را به سایر شرکتها و مشاغل میفروشند. این محصولات به سازمانها کمک میکنند تا طیف گستردهای از عملکردها از جمله بازاریابی، فروش و خدمات مشتری را بهینه کنند.
درآمد تکرارشونده ماهانه (MRR) یک معیار مهم برای مشاغل SaaS است که از مدل قیمت گذاری اشتراک ماهانه استفاده میکنند. محاسبه MRR ساده است: میانگین درآمد هر مشتری را در تعداد کل حسابهای آن ماه ضرب کنید.
SaaS یا Software as a Service از محاسبات ابری برای دسترسی کاربران به یک برنامه از طریق اینترنت استفاده میکند. بدون نیاز به نصب نرم افزار در داخل، SaaS به هر کاربر اجازه میدهد تا به برنامهها معمولا از طریق یک سرویس اشتراک دسترسی داشته باشد. SaaS دارای برنامههای تجاری بسیاری از جمله اشتراک فایل، مدیریت حفظ مشتری و منابع انسانی است و توسط برنامه هایی مانند Netflix، Slack، Dropbox و Google Workspace استفاده میشود.