Homa Radfar logoHoma Radfar logoHoma Radfar logoHoma Radfar logo
  • خانه
  • درباره من
  • وبلاگ
  • حمایت از من
  • تماس با من
language
  • فارسی
  • English
  • العربیه
نمودار موفقیت و اثر (Success and Effect)
  • صفحه نخست
  • وبلاگ مدیریت
  • نمودار موفقیت و اثر (Success and Effect)
شش سیگما چیست؟
شش سیگما چیست؟
7 مرداد 1400
نمودار تمرکز نقص
نمودار تمرکز نقص
9 مرداد 1400
منتشر شده توسط Homa Radfar در 8 مرداد 1400
دسته ها
  • مدیریت
  • وبلاگ
برچسب ها
  • نمودار موفقیت و اثر (Success and Effect)
نمودار موفقیت و اثر (Success and Effect)

نمودار موفقیت و اثر (Success and Effect)

نمودار موفقیت و اثرات ترکیبی از نمودار استخوان ماهی است  که از پنج whats به جای  پنج چرا به عنوان ابزار تجزیه و تحلیل برای کمک به کشف موفقیت اصلی یک فرایند استفاده می کند تا علت اصلی. نمودار موفقیت و اثرات یک ابزار مهم برای بهبود کیفیت است زیرا اغلب، سازمان ها موفقیت ها را نادیده می گیرند در حالی که بر مشکلاتی تمرکز می کنند که نیاز به توجه فوری دارند.

بنر دیزل سنسور

 

استفاده از تکنیک ها و ابزارهای بهبود کیفیت برای تجزیه و تحلیل موفقیت، بعد جدیدی را به  فرآیندهای بهبود مستمر می بخشد. با درک فرآیندهای موفق، می توانید آنچه را که خوب کار می کند کشف کنید و این دانش را به سایر فرآیندها منتقل کنید تا کارآمدتر و موثرتر شوند. استفاده از تکنیک ها و ابزارهای بهبود کیفیت برای درک اینکه چه چیزی باعث موفقیت می شود، نه تنها در زمینه هایی که کوتاه می آیند، بلکه بر کار خوب یک سازمان نیز تأثیر می گذارد.

 

ویژگی های یک فرآیند موفق

ذینفعان مورد بررسی قرار گرفتند و لیست زیر از ویژگیهای فرآیندهای موفق جمع آوری شد. این یک لیست جامع نیست، اما می توان از آن برای شروع تجزیه و تحلیل فرآیندهای موفق استفاده کرد:

  • کارآمد: این فرایند خروجی مورد نیاز را با حداقل هزینه منابع تولید می کند (به عنوان مثال، “انجام درست کارها”)
  • موثر:  این فرایند آنچه را که باید انجام دهد انجام می دهد و خروجی هایی تولید می کند که مطابق با الزامات بیان شده است
  • کنترل هزینه: تمام هزینه ها تحت نظارت و مدیریت هستند
  • قابل پیش بینی: خروجی سازگار است
  • مدیریت شده توسط کارکنان با مهارتها و نگرشهای مناسب: مهارتهای کارکنان الزامات فرایند را برآورده می کنند و هنگامی که روند بهبود می یابد ارتقاء می یابد و نگرش کارکنان مشتری مدار و با کیفیت است
  • به موقع: فرآیند خروجی خود را به درستی و به موقع  تولید می کند.
  • با استفاده از معیارهای قابل مشاهده ردیابی می شود: فرایند در بسیاری از نقاط اندازه گیری می شود، عملکرد ترسیم می شود و نتایج قابل مشاهده است تا نحوه عملکرد آن را به کسانی که این فرایند را انجام می دهند نشان دهد.
  • ناب : صاحبان فرآیندها از اصول ناب استفاده کرده اند و تمام مراحل فرآیند ارزش افزوده دارند.
  • بهینه شده برای همه متغیرها: همه متغیرها مورد مطالعه و بهینه سازی آماری قرار گرفته اند.
  • بهبود مستمر:  این روند همیشه در حال بهبود است.
  • با حمایت از فرهنگ نوآوری: سازمان به کارکنان این توانایی را می دهد که به طور مستمر پیشرفت کنند.
  • با احساس مالکیت :  کارکنان احساس مالکیت بر کار خود را دارند.
  • از 5S استفاده می کند : شواهدی وجود دارد که 5S ها در سازمان و فرآیندهای آن اعمال شده اند.
  • خروجی با کیفیت بالا تولید می کند:  آنچه فرآیند تولید می کند انتظارات مشتری را برآورده می کند یا فراتر می رود.

 

تجزیه و تحلیل یک فرایند موفق

  1. همانطور که در شکل 1 نشان داده شده است، موفقیت را به عنوان یک علامت در سمت راست صفحه بنویسید و یک کادر دور آن بکشید که پیکان به سمت آن حرکت کند. این موفقیت در حال حاضر تأثیر تجزیه و تحلیل است.
  2. ایده هایی در مورد موفقیت های اصلی اثر ایجاد کنید. از لیست ویژگی های ذکر شده در بالا به عنوان نقطه شروع استفاده کنید. اینها را به عنوان سرصفحه های اصلی نمودار نمودار کنید.
  3. برای هر دسته موفقیت اصلی،  ایده هایی را در مورد موفقیت های فرعی مرتبط که ممکن است بیانیه مسئله را تحت تأثیر قرار دهند، طوفان مغزی کنید. با استفاده از پنج دسته روش که یک موفقیت شناسایی شده است: آنچه که باعث این موفقیت؟

 

شکل 1: الگوی نمودار موفقیت و اثر
قالب نمودار موفقیت و اثر

  1. تکنیک پنج whats را  تکرار کنید تا موفقیت دیگری شناسایی نشود. موفقیت های فرعی را با استفاده از فلش لیست کنید. به خاطر داشته باشید که ممکن است چندین موفقیت ریشه ای وجود داشته باشد (به پایین مراجعه کنید).

مثال

شکل 2 یک نمودار موفقیت و اثر است که برای تجزیه و تحلیل فرایند مکاتبات موفق سازمان سطح بالا ایجاد شده است. این تیم سرفصل های مربوط به روند موفقیت آمیزی را که تجزیه و تحلیل می کردند، مشخص کرد: افراد، روش، مواد و ماشین. آنها در چهار سرفصل اصلی سوال کردند که چه چیزی باعث موفقیت این تیم شده است تا به تیم در دستیابی به موفقیت احتمالی ریشه کمک کند.

 

شکل 2: مثال نمودار موفقیت و اثر
مثال نمودار موفقیت و اثرات

برای درک اینکه چگونه فرایند پیدا کردن آثار موفقیت ریشه، در نظر چگونه تیم هدر اصلی “مواد” در شکل 2. اولین تجزیه و تحلیل آنچه با “اسناد در زمان، دقیق، و با سیاست قابل اجرا است.” این موفقیت مشاهده شده است. در مرحله بعد، تیم سوالی را که باید برای موفقیت ریشه ای بررسی شود، تکرار کرد (شکل 3):

  • موفقیت مشاهده شده: اسناد به موقع، دقیق و مطابق با خط مشی قابل اجرا هستند.
  • موفقیت قابل مشاهده:  نیازهای مشتری را برآورده می کند.
  • موفقیت سطح اول:  افرادی که اسناد را پردازش می کنند به طور مناسب آموزش دیده اند.
  • موفقیت در سطح بالاتر: نیازهای مشتری درک می شود و اهداف سطح خدمات تعیین و نظارت می شوند.
  • موفقیت در بالاترین سطح:  نیازهای مشتری به طور مرتب جمع آوری شده و به کسانی که این فرایند را انجام می دهند گزارش می شود.

 

شکل 3: یافتن مثال موفقیت ریشه
با استفاده از پنج whats موفقیت ریشه ای را بیابید

موفقیت های ریشه ای متعدد

ممکن است بیش از یک موفقیت ریشه ای وجود داشته باشد که باعث می شود یک فرایند در سطح مطلوب انجام شود. هر سرفصل اصلی باید تجزیه و تحلیل شود تا مشخص شود چه چیزی باعث موفقیت آن شده است. بسیاری از فرآیندهای موفق دارای موفقیت های ترکیبی هستند، که در آن عوامل مختلف با هم ترکیب می شوند تا روند را به موفقیت برساند. به ندرت یک فرایند موفق دارای یک موفقیت ریشه ای است.

پس از تعیین چند موفقیت اصلی اصلی، ببینید چگونه ویژگی های موفق با یکدیگر با استفاده از نمودار روابط متقابل ارتباط می یابند  تا مشخص شود آیا بین موفقیت های احتمالی ریشه ارتباطات متقابل وجود دارد یا خیر. تعیین این پیوندهای متقابل ممکن است الگوهایی را نشان دهد که تصمیم را در مورد موفقیت (های) ریشه ای این فرایند موثر می کند.

رویکرد دیگر استفاده از فرم رتبه بندی تجزیه و تحلیل موفقیت ریشه ای است که در شکل 4 نشان داده شده است. این ماتریس راهی برای اولویت بندی موفقیت (های) ریشه ای کشف شده با استفاده از نمودار موفقیت و اثر ارائه می دهد. ماتریس به تیم اجازه می دهد تا هر علت ریشه ای بالقوه را در تعدادی از ابعاد تأثیر بالقوه ارزیابی کرده و نمره ای را ایجاد کند. نمره می تواند به رتبه بندی موفقیت های احتمالی ریشه کمک کند، با ویژگی که بیشترین تأثیر را در رتبه 1 دارد.

 

 

شکل 4: فرم رتبه بندی تجزیه و تحلیل موفقیت ریشه
فرم رتبه بندی تجزیه و تحلیل موفقیت ریشه ای

اشتراک
0

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /home2/homaradf/public_html/wp-content/themes/betheme[www.20script.ir]/betheme/includes/content-single.php on line 286
Homa Radfar
Homa Radfar
متخصص دیجیتال مارکتر، طراح سایت، سئوکار هستم. روحیه ای مبتکرانه دارم، از کاری که انجام می دهم لذت می برم و دوست دارم چیزهای جدید یاد بگیرم و قصد دارم تجارب و اطلاعاتم را در این سایت به اشتراک بزارم.

مطالب مرتبط

هویت برند چیست و چگونه می‌توان آن را ساخت؟!

هویت برند چیست و چگونه می‌توان آن را ساخت؟!

1 مرداد 1403

هویت برند چیست و چگونه می‌توان آن را ساخت؟!


اطلاعات بیشتر
ارزش ویژه برند: تعریف، اهمیت، تأثیر بر حاشیه سود و مثال‌ها

ارزش ویژه برند: تعریف، اهمیت، تأثیر بر حاشیه سود و مثال‌ها

20 تیر 1403

ارزش ویژه برند: تعریف، اهمیت، تأثیر بر حاشیه سود و مثال‌ها


اطلاعات بیشتر
5 اردیبهشت 1403

تمام آهنگ های ترند اینستاگرام ( ایرانی و خارجی)


اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language
  • فارسی
  • English
  • العربیه