همارادفر, هما رادفر,لوگو همارادفر,Homa Radfar, HomaRadfarهمارادفر, هما رادفر,لوگو همارادفر,Homa Radfar, HomaRadfarهمارادفر, هما رادفر,لوگو همارادفر,Homa Radfar, HomaRadfarهمارادفر, هما رادفر,لوگو همارادفر,Homa Radfar, HomaRadfar
  • خانه
  • درباره من
  • وبلاگ
  • حمایت از من
  • تماس با من
چرخه Plan-Do-Check-Act (PDCA) چیست؟
  • صفحه نخست
  • وبلاگ مدیریت
  • چرخه Plan-Do-Check-Act (PDCA) چیست؟
تضمین و کنترل کیفیت
تضمین و کنترل کیفیت
28 تیر 1400
مدیریت کیفیت جامع (TQM) چیست؟
مدیریت کیفیت جامع (TQM) چیست؟
30 تیر 1400
منتشر شده توسط Homa Radfar در 29 تیر 1400
دسته ها
  • مدیریت
  • وبلاگ
برچسب ها
  • PDCA
  • چرخه Plan-Do-Check-Act (PDCA) چیست؟
چرخه Plan-Do-Check-Act (PDCA) چیست؟

چرخه Plan-Do-Check-Act (PDCA) چیست؟

تنوع: چرخه برنامه انجام، مطالعه-عمل (PDSA)، چرخه دمینگ، چرخه شوارت. تکامل این تغییرات را درک کنید.

چرخه برنامه انجام، بررسی کنید (شکل 1) یک مدل چهار مرحله ای برای انجام تغییرات است. همانطور که یک دایره پایان ندارد، چرخه PDCA باید بارها و بارها برای بهبود مستمر تکرار شود. چرخه PDCA یک ابزار برنامه ریزی پروژه محسوب می شود.

 

چرخه PDCA

شکل 1: چرخه برنامه ریزی ، بررسی و عمل کنید

  • زمان استفاده از چرخه PDCA
  • مثال PDCA
  • منابع PDCA

زمان استفاده از چرخه PDCA

از چرخه PDCA در موارد زیر استفاده کنید:

  • شروع پروژه بهبود جدید
  • توسعه طرح جدید یا بهبود یافته یک فرآیند، محصول یا خدمات
  • تعریف یک فرایند کار تکراری
  • برنامه ریزی برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها به منظور بررسی و اولویت بندی مشکلات یا علل اصلی
  • اجرای هرگونه تغییر
  • کار در جهت بهبود مستمر

 

رویه برنامه انجام، بررسی، عمل کنید!

  1. برنامه ریزی: یک فرصت را بشناسید و برای تغییر برنامه ریزی کنید.
  2. انجام دهید: تغییر را آزمایش کنید. یک مطالعه در مقیاس کوچک انجام دهید.
  3. بررسی: آزمایش را مرور کنید، نتایج را تجزیه و تحلیل کنید و آنچه آموخته اید را مشخص کنید.
  4. عمل: بر اساس آموخته های خود در مرحله مطالعه اقدام کنید. اگر تغییر کار نکرد، دوباره چرخه را با یک برنامه متفاوت طی کنید. اگر موفق شدید، آموخته های خود را از آزمون در تغییرات وسیع تری قرار دهید. از آنچه آموخته اید برای برنامه ریزی پیشرفت های جدید استفاده کنید و چرخه را دوباره شروع کنید.

 

مثال برنامه ریزی، بررسی، عمل کنید!

رودخانه مروارید، مدرسه مدرسه نیویورک، 2001 دریافت کننده جایزه ملی کیفیت مالکوم بالدریج، از چرخه PDCA به عنوان الگویی برای تعریف بیشتر فرایندهای کاری خود، از اتاق هیئت مدیره تا کلاس درس استفاده کرد.

مدل PDCA ساختار اصلی برای منطقه بود:

  • برنامه ریزی کلی استراتژیک
  • نیاز به تحلیل دارد
  • طراحی و ارائه برنامه درسی
  • تعیین اهداف و ارزیابی کارکنان
  • ارائه خدمات دانشجویی و خدمات پشتیبانی
  • آموزش کلاس درس

 

شکل 2 “رویکرد A+ به موفقیت در کلاس درس” آنها را نشان می دهد. این یک چرخه پیوسته از طراحی برنامه درسی و ارائه آموزش در کلاس درس است. بهبود یک فعالیت جداگانه نیست – در فرایند کار تعبیه شده است.

 

شکل 2: مثال برنامه ریزی-مطالعه-عمل
شکل 2: مثال برنامه ریزی ، بررسی ، عمل کنید

 

طرح

رویکرد A+ با یک مرحله “برنامه ریزی” آغاز می شود ، که منطقه مدرسه آن را “تجزیه و تحلیل” می نامد. در این مرحله، نیازهای دانش آموزان با بررسی طیف وسیعی از داده های موجود در “انبار” داده های الکترونیکی Pearl River تجزیه و تحلیل می شود. داده های مورد بررسی شامل همه چیز از نمرات تا عملکرد در آزمون های استاندارد است. داده ها را می توان برای دانش آموزان جداگانه تجزیه و تحلیل کرد یا بر اساس درجه، جنسیت یا هر زیرگروه دیگر طبقه بندی شد. از آنجا که PDCA نحوه تجزیه و تحلیل داده ها را مشخص نمی کند، از فرایند تجزیه و تحلیل داده های جداگانه (شکل 3) در اینجا و همچنین در سایر فرایندهای سراسر سازمان استفاده می شود.

شکل 3: رودخانه مروارید: فرایند تجزیه و تحلیل
شکل 3: فرایند تجزیه و تحلیل رودخانه مروارید

 

انجام دادن

رویکرد A+ با دو مرحله “انجام” ادامه می یابد:

  1. گام “همسویی” می پرسد که استانداردهای ملی و ایالتی به چه چیزی نیاز دارند و چگونه ارزیابی می شوند. کادر آموزشی همچنین برنامه های درسی را با نگاهی به آنچه در مقاطع قبلی و بعدی آموزش داده می شود و در سایر رشته ها تدوین می کند تا از تداوم واضح آموزش در طول دوران تحصیل دانش آموز اطمینان حاصل کند. معلمان برای بهبود تدریس خود اهداف فردی را توسعه می دهند که در آن مرحله “تجزیه و تحلیل” شکاف هایی را نشان داد.
  2. مرحله “عمل” جایی است که آموزش ارائه می شود، و برنامه آموزشی و اهداف آموزشی را دنبال می کند. در محدوده پارامترهای تعیین شده، معلمان میزان آموزش را بر اساس میزان و سبک های یادگیری هر دانش آموز تغییر می دهند.

 

بررسی

ارزیابی های رسمی و غیر رسمی به طور مداوم انجام می شود، از ارزیابی روزانه معلمان گرفته تا گزارش پیشرفت شش هفته ای تا آزمون های استاندارد سالانه. معلمان همچنین می توانند برای شناسایی روندها به داده های مقایسه ای پایگاه داده الکترونیکی دسترسی پیدا کنند. دانش آموزان با نیازهای شدید توسط یک تیم مطالعه ویژه کودکان نظارت می شوند.

در طول سال تحصیلی، اگر ارزیابی ها نشان دهند که دانش آموزان آنطور که انتظار می رود یاد نمی گیرند ، اصلاحات در اواسط دوره انجام می شود (مانند آموزش مجدد، تغییر روشهای تدریس و راهنمایی بیشتر معلمان). داده های ارزیابی برای مرحله بعدی چرخه ورودی می شوند.

 

عمل کنید

در این مثال ، مرحله “عمل” “استانداردسازی” است. هنگامی که اهداف برآورده می شوند، طراحی برنامه درسی و روش های تدریس استاندارد تلقی می شوند. معلمان بهترین شیوه ها را در محیط های رسمی و غیر رسمی به اشتراک می گذارند. نتایج حاصل از این چرخه به مرحله “تجزیه و تحلیل” چرخه بعدی A+ Approach تبدیل می شود.

 

اشتراک
0
Homa Radfar
Homa Radfar
متخصص دیجیتال مارکتر، طراح سایت، سئوکار هستم. روحیه ای مبتکرانه دارم، از کاری که انجام می دهم لذت می برم و دوست دارم چیزهای جدید یاد بگیرم و قصد دارم تجارب و اطلاعاتم را در این سایت به اشتراک بزارم.

مطالب مرتبط

انیمیشن لاک پشت قرمز

انیمیشن لاک پشت قرمز

19 اردیبهشت 1402

انیمیشن لاک پشت قرمز


اطلاعات بیشتر
شاهکاری به نام قلعه متحرک هاول

شاهکاری به نام قلعه متحرک هاول

12 اردیبهشت 1402

شاهکاری به نام قلعه متحرک هاول


اطلاعات بیشتر
با آدم سمی در ارتباطید؟ رنفیلد را تماشا کنید!

با آدم سمی در ارتباطید؟ رنفیلد را تماشا کنید!

12 اردیبهشت 1402

با آدم سمی در ارتباطید؟ رنفیلد را تماشا کنید!


اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *