میخواهید درباره مدیریت بیشتر بدانید؟
سایر مقالات مدیریت نیز، میتواند به شما کمک کند!
درست است که سازمانها با هم متفاوتند، اما تقریبا همه آنها هدف مشترکی دارند که یک سازمانی پویا و سازنده با رضایت بالای کارکنان داشته باشند و به اهداف سازمان خود دست یابند. در این مقاله به این سوال پاسخ میدهم که رفتار سازمانی (OB) چیست و چرا مهم است؟
به طور کلی رفتار سازمانی مطالعه آکادمیک نحوه تعامل افراد در گروهها است. اصول مطالعه رفتار سازمانی عمدتا در تلاش برای کارآمدتر کردن مشاغل به کار میرود.
سایر مقالات مدیریت نیز، میتواند به شما کمک کند!
مطالعه رفتار سازمانی شامل حوزه های تحقیقاتی است که به بهبود عملکرد شغلی، افزایش رضایت شغلی، ارتقای نوآوری و تشویق رهبری اختصاص دارد. هر کدام اقدامات توصیه شده خود را دارند، مانند سازماندهی مجدد گروه ها، اصلاح ساختارهای جبران خسارت، یا تغییر روش های ارزیابی عملکرد.
مطالعه رفتار سازمانی ریشه در اواخر دهه 1920 دارد، زمانی که شرکت وسترن الکتریک مجموعهای از مطالعات مشهور را در مورد رفتار کارگران در کارخانه هاثورن ورکز خود در سیسرو، ایالت راهاندازی کرد. محققان در آنجا تصمیم گرفتند تا تعیین کنند که اگر محیط آنها با روشنایی بهتر و سایر پیشرفتهای طراحی ارتقا یابد، میتوان بهرهوری کارگران را افزایش داد یا خیر. در کمال تعجب، محققان دریافتند که محیط کمتر از عوامل اجتماعی اهمیت دارد. برای مثال، مهمتر این بود که مردم با همکاران خود کنار بیایند و احساس کنند که رئیسهایشان از آنها قدردانی میکنند.
این یافتههای اولیه الهامبخش مجموعهای از مطالعات گسترده بین سالهای 1924 و 1933 بود. آنها تأثیرات بر بهره وری وقفههای کاری، انزوا، و روشنایی، و بسیاری از عوامل دیگر را شامل می شوند.
اثر هاثورن – که نحوه تغییر رفتار آزمودنیها را وقتی میدانند که مشاهده میشوند را توصیف میکند – شناختهشدهترین مطالعه درباره رفتار سازمانی است. به محققان آموزش داده می شود که بررسی کنند که آیا اثر هاثورن (و تا چه میزان) ممکن است یافتههای آنها را در مورد رفتار انسان تغییر دهد یا خیر.
رفتار سازمانی تا دهه 1970 به طور کامل توسط انجمن روانشناسی آمریکا به عنوان یک رشته مطالعات آکادمیک به رسمیت شناخته نشد. با این حال، تحقیقات هاثورن برای اعتبار بخشیدن به رفتار سازمانی به عنوان یک زمینه مطالعاتی مشروع، اعتبار دارد و اساس حرفه منابع انسانی (HR) است که ما اکنون آن را میشناسیم.
بیشتر بخوانید: ۸ روش کمک کننده کوچینگ اجرایی به شرکت شما
رهبران مطالعه هاثورن چند تصور رادیکال داشتند. آنها فکر می کردند که می توانند از تکنیک های مشاهده علمی برای افزایش میزان و کیفیت کار یک کارمند استفاده کنند و به کارگران به عنوان منابع قابل تعویض نگاه نمی کردند. آنها فکر می کردند که کارگران از نظر روانشناسی و تناسب بالقوه در یک شرکت منحصر به فرد هستند.
در طول سال های بعد، مفهوم رفتار سازمانی گسترش یافت. با شروع جنگ جهانی دوم، محققان شروع به تمرکز بر علم لجستیک و مدیریت کردند. مطالعات مدرسه کارنگی در دهههای 1950 و 1960 این رویکردهای عقلگرایانه را در تصمیمگیری مستحکم کرد.
امروزه، این مطالعات و سایر مطالعات به نظریه های مدرن ساختار کسب و کار و تصمیم گیری تبدیل شده اند. مرزهای جدید رفتار سازمانی مؤلفههای فرهنگی سازمانها هستند، مانند اینکه چگونه نژاد، طبقه و نقش های جنسیتی بر ساخت و بهره وری گروه تأثیر می گذارد. این مطالعات چگونگی تعیین هویت و پیشینه را در تصمیم گیری در نظر می گیرند.
رفتار سازمانی با سایر اشکال تحلیل رفتار روانشناختی تفاوتی ندارد. این به سادگی بر نحوه عملکرد و کار افراد با یکدیگر در یک محیط تجاری تأکید میکند.
برنامه های آکادمیک با تمرکز بر رفتار سازمانی در مدارس کسب و کار و همچنین در مدارس مددکاری اجتماعی و روانشناسی یافت میشود. این برنامهها از حوزههای مردمشناسی، مردمنگاری و مطالعات رهبری استخراج میشوند و از مدلهای کمی، کیفی و رایانهای به عنوان روشهایی برای کشف و آزمایش ایدهها استفاده میکنند.
بسته به برنامه، می توان موضوعات خاصی را در رفتار سازمانی یا زمینههای گسترده تر در آن مطالعه کرد. موضوعات خاص تحت پوشش شامل شناخت، تصمیم گیری، یادگیری، انگیزه، مذاکره، برداشتها، فرآیند گروهی، کلیشهسازی، و قدرت و نفوذ است. حوزههای مطالعه گستردهتر شامل سیستمهای اجتماعی، پویایی تغییرات، بازارها، روابط بین سازمانها و محیطهایشان، نحوه تأثیر جنبشهای اجتماعی بر بازارها و قدرت شبکههای اجتماعی است.
رفتار سازمانی را می توان با استفاده از روش های مختلفی برای جمع آوری داده ها مورد مطالعه قرار داد. نظرسنجی یک روش تحقیق رایج در تحقیقات رفتار سازمانی است. آنها شامل درخواست از افراد برای پاسخ به مجموعه ای از سوالات، اغلب با استفاده از مقیاس لیکرت است. هدف از این نظرسنجی جمع آوری داده های کمی در مورد نگرش ها، رفتارها و ادراکات مربوط به یک موضوع خاص است. به روشی مشابه، شرکتها ممکن است مصاحبههایی را برای جمعآوری دادههایی درباره تجربیات، نگرشها و ادراکات افراد انجام دهند.
شرکت ها همچنین می توانند داده ها را بدون تعامل مستقیم با افراد مورد مطالعه جمع آوری کنند. مشاهدات شامل تماشای افراد در محیطهای زندگی واقعی برای جمع آوری داده ها در مورد رفتارها، تعاملات و فرآیندهای تصمیم گیری آنها است. در همین حال، یک شرکت میتواند مطالعات موردی را برای انجام یک بررسی عمیق از یک سازمان، گروه یا فرد خاص انجام دهد.
در شرایطی که واقعا سابقه ای وجود ندارد، شرکتها میتوانند رفتار سازمانی را با اجرای آزمایشها مطالعه کنند. با دستکاری یک یا چند متغیر در یک زمان برای مشاهده تأثیر بر یک نتیجه خاص، یک شرکت میتواند بهترین درک را از اینکه چگونه ترفندهای رفتار سازمانی باعث تغییر روحیه کارکنان میشود را دریافت کند.
لازم به ذکر است دادههای رفتار سازمانی می تواند کمی یا کیفی باشد.
بیشتر بخوانید: برنامه وفاداری مشتری چیست؟ انواع آن و نمونه
رفتار سازمانی یکی از جنبه های مهم منابع انسانی است. با درک بهتر اینکه چگونه و چرا افراد به روشی خاص عمل می کنند، سازمانها میتوانند بهتر کارگران را برای دستیابی به ماموریت خود جذب، حفظ و مستقر کنند. جنبههای خاص رفتار سازمانی مرتبط با منابع انسانی در زیر فهرست شده است.
تحقیقات رفتار سازمانی برای شناسایی مهارت ها، توانایی ها و ویژگی هایی که برای یک شغل ضروری هستند استفاده میشود. این اطلاعات برای توسعه شرح شغل، معیارهای انتخاب و ابزارهای ارزیابی برای کمک به مدیران منابع انسانی در شناسایی بهترین نامزدها برای یک موقعیت استفاده میشود. این امر به ویژه در مورد نقش هایی که ممکن است جنبه های فنی داشته باشند، اما بیشتر به مهارت های نرم متکی هستند، صادق است.
رفتار سازمانی را می توان برای طراحی و ارائه برنامه های آموزشی و توسعهای که مهارتهای کارکنان را افزایش میدهد، استفاده کرد. این برنامهها میتوانند بر موضوعاتی مانند ارتباطات، رهبری، کار گروهی و تنوع و شمول تمرکز کنند. علاوه بر این، رفتار سازمانی را میتوان برای درک بهتر نحوه برخورد هر فرد به یک آموزش مورد استفاده قرار داد و امکان رویکردهای سفارشی تر بر اساس سبک های مختلف را فراهم کرد.
رفتار سازمانی برای توسعه سیستمهای مدیریت عملکرد استفاده میشود که اهداف کارکنان را با اهداف سازمانی همسو میکند. این سیستم ها اغلب شامل معیارهای عملکرد، مکانیسم های بازخورد و فرآیندهای ارزیابی عملکرد هستند. با اعمال اهرم رفتار سازمانی، یک شرکت بهتر میتواند درک کند که پرسنل آن چگونه در جهت اهداف مشترک کار میکنند و چه چیزی را میتوان به دست آورد.
رفتار سازمانی برای توسعه استراتژی هایی برای بهبود مشارکت و انگیزه کارکنان استفاده میشود. این استراتژیها میتواند شامل برنامههای شناسایی و پاداش، ابتکارات مشارکت کارکنان و فرصت های توسعه شغلی باشد. با توجه به انگیزههای مالی کسب چک حقوق، رفتار سازمانی تلاش میکند فراتر از تشویق افراد با چک حقوق و درک راههایی برای ارتقای محل کار با علایق دیگر باشد.
از تحقیقات رفتار سازمانی برای توسعه و حفظ فرهنگ سازمانی مثبت استفاده میشود. این شامل ابداع استراتژیهایی است که از رفاه کارکنان، اعتماد و چشم انداز مشترک برای آینده حمایت میکند. از آنجایی که هر فردی ممکن است به شیوه منحصر به فرد خود عمل کند، رفتار سازمانی بستگی به ترکیب شخصیت ها، ادغام پیشینهها و گرد هم آوردن افراد برای یک هدف مشترک دارد.
بیشتر بخوانید: مدیریت بر مبنای هدف چیست و چه کاربردی دارد؟
رفتار سازمانی و نظریه سازمانی رشته های تحصیلی مرتبط هستند، اما تفاوت های مهمی با هم دارند. در حالی که رفتار سازمانی به درک و بهبود رفتار افراد مربوط می شود، تئوری سازمانی با توسعه و آزمایش تئوری هایی در مورد نحوه عملکرد سازمان ها و نحوه ساختاردهی موثر آنها سروکار دارد.
نظریه سازمانی از مفاهیم و نظریه های اقتصاد، جامعه شناسی، علوم سیاسی و سایر علوم اجتماعی بهره می گیرد. هدف آن درک چگونگی ساختار سازمانها و نحوه عملکرد آنهاست. از برخی جنبهها، رفتار سازمانی را می توان زیرمجموعه ای از نظریه سازمانی در نظر گرفت.
هر دو زمینه برای درک و بهبود عملکرد سازمانی مهم هستند و اغلب در موضوعات و روشهای تحقیق با یکدیگر همپوشانی دارند. با این حال، نظریه سازمانی اغلب بسیار گسترده تر است و بر افراد تمرکز نمی کند.
یافتههای حاصل از تحقیقات رفتار سازمانی توسط مدیران اجرایی و متخصصان روابط انسانی برای درک بهتر فرهنگ یک کسبوکار، چگونگی کمک یا ممانعت از آن فرهنگ به بهرهوری و حفظ کارکنان، و نحوه ارزیابی مهارتها و شخصیت نامزدها در طول فرآیند استخدام استفاده میشود.
تئوریهای رفتار سازمانی به ارزیابی و مدیریت واقعی گروههای مردم کمک میکند. چندین مؤلفه وجود دارد:
رفتار سازمانی چگونگی تعامل افراد با یکدیگر در داخل یک سازمان، مانند یک کسب و کار را توصیف می کند. این تعاملات متعاقبا بر نحوه رفتار خود سازمان و نحوه عملکرد آن تأثیر میگذارد. برای کسبوکارها، رفتار سازمانی برای سادهسازی کارایی، بهبود بهرهوری و ایجاد جرقه نوآوری برای ایجاد مزیت رقابتی به شرکتها استفاده میشود.
چهار عنصر رفتار سازمانی افراد، ساختار، فناوری و محیط بیرونی هستند. با درک نحوه تعامل این عناصر با یکدیگر، می توان بهبودهایی ایجاد کرد. در حالی که برخی از عوامل به راحتی توسط سازمان کنترل میشوند – مانند ساختار آن یا افراد استخدام شده – هنوز باید بتواند به عوامل خارجی و تغییرات محیط اقتصادی پاسخ دهد.
اولین سطح فردی است که شامل روانشناسی سازمانی و درک رفتار و مشوقهای انسانی است. سطح دوم گروهها هستند که شامل روانشناسی اجتماعی و بینش جامعه شناختی در مورد تعامل انسانی و پویایی گروه میشود. سطح بالا، سطح سازمانی است، جایی که نظریه سازمان و جامعهشناسی برای انجام تحلیلهای سطح سیستم و مطالعه نحوه تعامل شرکتها با یکدیگر در بازار وارد عمل میشوند.
بیشتر بخوانید: مدیریت عملکرد: تعریف، هدف، مراحل و مزایا
رفتار سازمانی می تواند توسط مدیران و مشاوران برای بهبود عملکرد یک سازمان و رسیدگی به برخی مسائل کلیدی که معمولا ایجاد میشود مورد استفاده قرار گیرد. اینها ممکن است شامل فقدان جهت یا چشم انداز استراتژیک برای یک شرکت، مشکل در جذب کارکنان با آن چشم انداز، آرام کردن تعارض در محل کار یا ایجاد یک محیط کاری مناسبتر، مسائل مربوط به آموزش کارکنان، ارتباطات یا بازخورد ضعیف و غیره باشد.
رفتار سازمانی مطالعه رفتار انسان در یک محیط سازمانی است. این شامل نحوه تعامل افراد با یکدیگر و همچنین نحوه تعامل افراد با خود سازمان است. رفتار سازمانی بخش مهمی از منابع انسانی است، اگرچه در یک شرکت تعبیه شده است.