این روزها زیاد اصطلاح مسئولیت اجتماعی شرکت یا CSR را میشنویم. این سوال پیش میآید که مگر شرکتها مسئولیت ایجاد ارزش و سودآوری ندارند! پس چرا باید مسئولیت اجتماعی داشته باشند؟ اما واقعا شرکتها مسئولیت اجتماعی دارند؟ اصلا مسئولیت اجتماعی برای شرکتها و سازمانها سودی دارد؟ در این مقاله به بررسی مسئولیت اجتماعی سازمانها و مزایای آن میپردازم.
مسئولیت اجتماعی شرکت به تعهدی اشاره دارد که شرکتها برای عمل به طور اخلاقی و مسئولانه در قبال جامعه و محیط زیست دارند. مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR) یک مدل کسب و کار خودتنظیمی است که به شرکت کمک می کند تا از نظر اجتماعی نسبت به خود، ذینفعان و مردم پاسخگو باشد.
با انجام مسئولیت اجتماعی شرکتی که شهروندی شرکتی نیز نامیده میشود، شرکتها از نحوه تأثیرگذاری بر جنبههای جامعه از جمله اقتصادی، اجتماعی و محیطی آگاه میشوند. مشارکت در CSR به این معنی است که یک شرکت به روشی عمل می کند که جامعه و محیط را بهبود میبخشد به جای اینکه به آنها کمک کند.
دلایل متعددی برای نیاز به CSR وجود دارد:
1. مزایای اخلاقی:
2. مزایای اقتصادی:
3. مزایای قانونی:
4. مزایای رقابتی:
از طریق برنامههای CSR، بشردوستانه و تلاشهای داوطلبانه، کسبوکارها میتوانند در عین تقویت برندهای خود به جامعه کمک کنند. یک شرکت مسئولیت اجتماعی در برابر خود و سهامدارانش پاسخگو است. CSR معمولا یک استراتژی است که توسط شرکت های بزرگ استفاده میشود. هر چه یک شرکت قابل مشاهده تر و موفق تر باشد، مسئولیت بیشتری برای تعیین استانداردهای رفتار اخلاقی برای همتایان، رقابت و صنعت خود دارد.
کسبوکارهای کوچک و متوسط نیز برنامههای مسئولیت اجتماعی ایجاد میکنند، اگرچه ابتکارات آنها به ندرت به اندازه شرکتهای بزرگتر تبلیغ میشود.
برخی از مدلهای مسئولیت اجتماعی شرکتی، مسئولیت مالی را با احساس داوطلبانه جایگزین میکنند. در غیر این صورت، بیشتر مدلها همچنان شامل محیطی، اخلاقی و بشردوستانه به عنوان انواع CSR هستند.
بیشتر بخوانید: آشنایی با اخلاق تجاری و اصول آن
بر اساس مطالعه ای که در مجله روانشناسی مصرف کننده منتشر شده است، مصرفکنندگان به احتمال زیاد نسبت به شرکتی که به نفع مشتریان خود عمل کرده است، رفتار مطلوبی دارند.همانطور که یک شرکت درگیر CSR می شود، احتمال بیشتری دارد که به رسمیت شناختن نام تجاری مطلوبی دریافت کند. علاوه بر این، احتمال بیشتری وجود دارد که کارگران در شرکتی بمانند که به آن اعتقاد دارند.
برای شرکت هایی که به دنبال عملکرد بهتر از بازار هستند، اجرای استراتژی های CSR ممکن است نحوه نگرش سرمایه گذاران به ارزش شرکت را بهبود بخشد. گروه مشاوره بوستون دریافت که شرکتهایی که در زمینههای زیست محیطی، اجتماعی یا حاکمیتی رهبران محسوب میشوند نسبت به رقبای خود 11% حق بیمه ارزشگذاری دارند.
شیوههای CSR به شرکتها کمک میکند تا با اجتناب از موقعیتهای مشکلساز، ریسک را کاهش دهند. این شامل جلوگیری از فعالیتهای نامطلوب مانند تبعیض علیه گروههای کارمند، بیتوجهی به منابع طبیعی، استفاده غیراخلاقی از سرمایههای شرکت، و فعالیتهایی است که منجر به دعوی قضایی و دعوی قضایی میشود. برنامه های CSR می تواند روحیه را در محل کار افزایش دهد.
استارباکس ( SBUX ) در گزارش اثرات زیست محیطی و اجتماعی 2022 خود مراقبت از نیروی کار و کره زمین را در اولویتهای CSR خود از طریق کمکهای بلاعوض و مزایای اضافی پزشکی، خانوادگی و آموزشی برجسته می کند. اهداف این شرکت شامل دستیابی به 50% کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، مصرف آب و ضایعات تا سال 2030 است.
Home Depot ( HD ) بیش از 1 میلیون ساعت در سال را برای آموزش برای کمک به کارکنان خط مقدم در پیشرفت شغلی خود سرمایه گذاری کرده است، قصد دارد تا سال 2030 برای بهره برداری از تاسیسات خود 100٪ انرژی تجدیدپذیر تولید یا تهیه کند، و قصد دارد 5 میلیارد دلار هزینه کند. سالانه با تامین کنندگان متنوع تا سال 2025.
جنرال موتورز برنده جایزه رهبری پایداری از گروه هوش تجاری در سال 2022 شد. این خودروساز 60 میلیون دلار کمک بلاعوض به بیش از 400 سازمان غیرانتفاعی ایالات متحده با تمرکز بر مسائل اجتماعی ارائه کرد و توافقاتی برای استفاده 100٪ از برق تجدیدپذیر در سایت های خود در ایالات متحده دارد.
بیشتر بخوانید: رفتار سازمانی (OB) چیست و چرا مهم است؟
بسیاری از شرکتها CSR را بخشی جدایی ناپذیر از تصویر برند خود میدانند، و معتقدند مشتریان بیشتر با برندهایی که از نظر اخلاقیتر هستند، تجارت میکنند. از این نظر، فعالیت های CSR می تواند جزء مهمی از روابط عمومی شرکتها باشد. در عین حال، برخی از بنیانگذاران شرکت نیز به دلیل اعتقادات خود، انگیزه برای مشارکت در CSR دارند.
در سال 2010، سازمان بین المللی استاندارد (ISO) ISO 26000 را منتشر کرد، مجموعه ای از استانداردهای داوطلبانه برای کمک به شرکت ها در اجرای مسئولیت اجتماعی شرکت ها. بر خلاف سایر استانداردهای ISO، ISO 26000 به جای الزامات، راهنمایی ارائه می دهد، زیرا ماهیت CSR بیشتر کیفی است تا کمی، و استانداردهای آن را نمی توان تأیید کرد. ISO 26000 مسئولیت اجتماعی را روشن می کند و به سازمان ها کمک می کند تا اصول CSR را به اقدامات عملی تبدیل کنند.
ابتکارات CRS در تلاش است تا از طریق مزایای مستقیم برای جامعه، طبیعت و جامعه ای که یک کسب و کار در آن فعالیت میکند، تأثیر مثبتی بر جهان داشته باشد. علاوه بر این، یک شرکت ممکن است از طریق ابتکارات، مزایای داخلی را تجربه کند. با دانستن اینکه شرکت آنها اهداف خوبی را ترویج می کند، ممکن است رضایت کارکنان افزایش یابد و حفظ کارکنان ممکن است تقویت شود. علاوه بر این، اعضای جامعه ممکن است تمایل بیشتری به معامله با شرکتهایی داشته باشند که تلاش میکنند تأثیر مثبت آگاهانهتری فراتر از محدوده کسبوکار خود بگذارند.
بیشتر بخوانید: فرهنگ سازمانی چیست؟ و چرا اهمیت دارد؟
از سال 1999، مجله مسئولیت شرکتی هر سال 100 شهروند برتر شرکتی را در بین 1000 شرکت بزرگ دولتی ایالات متحده رتبه بندی کرده است. رتبه بندیها بر اساس روابط کارکنان، تاثیرات محیطی، حقوق بشر، حکمرانی و تصمیمات مالی است. در سال 2023، شرکت های دارای رتبه برتر عبارتند از Hewlett-Packard Enterprise Company، Accenture و Hasbro.
شرکتهایی که تلاش میکنند موفقیت را فراتر از نتایج مالی نهایی اندازهگیری کنند، ممکن است استراتژیهای CSR را اتخاذ کنند که مسئولیتهای زیستمحیطی، اخلاقی، بشردوستانه و مالی را هدف قرار میدهند که فراتر از محصولاتی که میفروشند گسترش مییابد. CSR یک مسئولیت اخلاقی و یک فرصت است. با انجام فعالیتهای CSR مناسب، شرکتها میتوانند به جامعه و محیط زیست کمک کنند و در عین حال به اهداف اقتصادی خود دست پیدا کنند. پیشنهاد میکنم همین امروز برای شروع فعالیتهای CSR خود اقدام کنید.