این یک واقعیت شناخته شده است که بیش از سی درصد از استارتاپ ها در عرض دو سال شکست می خورند. این به منظور ترساندن شما از اجتناب از شروع مشاغل شخصی شما نیست، بلکه نشان دادن واقعیت کارآفرینی است. کارآفرینی موفق شامل ریسک پذیری است.
کارآفرینان بیشماری ریسک کرده اند تا مشاغل خود را به جای فعلی برسانند. با این وجود، ریسک کردن به این معنی نیست که کورکورانه وارد تجارت شوید و سپس انتظار نتایج عالی را داشته باشید. در عوض، نزدیک شدن موفقیت آمیز به خطرات مستلزم برنامه ریزی دقیق و استراتژی اساسی است.
هر کارآفرین و صاحب مشاغل کوچک دلایل متفاوتی برای شروع کسب و کار خود دارند. این بدان معناست که شما و هر کارآفرین دیگری تصمیم می گیرید ریسک های متفاوتی مخصوص ایده شما داشته باشید. با این حال، دلیل واقعی تصمیم گیری کارآفرینان برای ریسک پذیری را می توان به پنج دلیل زیر محدود کرد.
هیچ کس نمی تواند مطمئن باشد که آیا ریسک ها هر چقدر هم محاسبه شده جواب دهند. اما این نباید شما را از ریسک کردن باز دارد. اگر می خواهید کسب و کار شما موفق شود، ریسک لازم است. طبق نقل قولی از فردریک ویلکاکس، “پیشرفت همیشه ریسک هایی را شامل می شود. شما نمی توانید پایگاه دوم را بدزدید و پای خود را روی اول نگه دارید. “
شما نمی دانید آینده چگونه پیش خواهد رفت یا آیا تجارت شما موفق خواهد بود. با این حال، می توانید از قبل برنامه ریزی کنید تا به کاهش احتمال شکست کمک کنید. توسعه یک استراتژی تجاری ، بررسی سناریوهای مالی و بازبینی عملکرد اولیه تنها چند راه برای کمک به شما در جهت یابی ناشناخته ها است. شما هرگز نمی دانید مگر اینکه سعی کنید، و حداقل می توانید خود را برای اداره شرایط مختلف آماده کنید.
برخی از خطرات ممکن است جوابگو نباشند، اما یک ریسک پذیر خوش بین همیشه به شکست به عنوان فرصتی برای یادگیری نگاه می کند. مایکل استلزنر، مالک Social Media Examiner می نویسد که تمایل به آزمایش ایده های جدید کلید رشد کسب و کار است. همانطور که او می گوید، “هیچ چیز جسور نشد ، هیچ چیز بدست نیامد.”
شکست به شما می آموزد که چگونه استراتژیک فکر کنید و برنامه ریزی کنید. فقط به یاد داشته باشید که همه خطرات خوب نیستند، و در صورت شکست، از آن درس بگیرید و استراتژی خود را تنظیم کنید. در حقیقت، این نوع تفکر باید در طرز کار شما یکپارچه شود. این که آیا موفق می شوید، شکست می خورید یا جایی در وسط فرود می آیید، مهم است که سیستمی را در اختیار داشته باشید که به شما در تجزیه و تحلیل آن عملکرد کمک کند.
نوآوری شامل تغییر نحوه انجام کارها توسط افراد است. این را با این واقعیت ترکیب کنید که مشتریان دائماً در حال تغییر خواسته ها هستند و شما فرصت های ثابتی برای مشاغل جدید دارید. این در مورد به اشتراک گذاری و آموزش آنچه ما می دانیم و به کار بستن ایده های جدید به عنوان یک وضعیت پیشرفت مداوم است.
رهبران تجاری ریسک را به عنوان هزینه فرصت و نوآوری می پذیرند. آنها می دانند که اگر شما خطر شکست تعهد خود را نپذیرید، نمی تواند اتفاق بیفتد. اگر تمام محاسبات ممکن را انجام داده و قبل از اقدام به مرحله بعدی، بهترین گزینه ها را ارزیابی کنید، ممکن است سطح ریسک کاهش یابد. هرچه بتوانید ایده خود یا جهت خاصی را به روشنی تایید کنید، احتمال موفقیت شما حتی اگر خطرناک باشد بیشتر است.
از آنجا که اکثر مردم تمایل دارند از ریسک اجتناب کنند، کسانی که شجاعت کافی برای ریسک کردن را دارند از مزیت رقابتی برخوردار هستند. مشابه مفهوم مزیت اولین حرکت کننده، هنگامی که اکثر افراد از خطر دور می مانند، این بدان معناست که رقابت کمتری برای ریسک پذیران وجود دارد. این بدان معناست که اگر فرصتی ارزشمند پیدا کرده اید و هیچ کس دیگری از آن استفاده نکرده است ، شما تنها مشاغل هستید که از مزایای آن استفاده می کنید و با مشتریان ارتباط برقرار می کنید.
بنابراین هر زمان که قصد ریسک کردن دارید، رقبای خود را در نظر داشته باشید. اگر ریسک نمی کنید ممکن است به جای آن این کار را انجام دهند. اما تا زمانی که بازده احتمالی را درک کنید، می توانید مطمئن باشید که آیا این ریسک ارزشمند است یا خیر.
اکثر مردم مایل به ریسک نیستند، اما یک مطالعه در مورد ریسک پذیری نشان داد که بین تمایل به ریسک پذیری و رضایت شخصی رابطه وجود دارد. به عقب نگاه نمی کنید و در مورد آنچه می توانست باشد یا ترسی که هنگام مواجهه با عدم قطعیت احساس می کردید فکر نمی کنید. در عوض، شما می دانید که در آن سوی سناریو “چه-اگر” چه چیزی وجود داشت و می توانید از این واقعیت که مایل بودید برای توسعه کسب و کار خود ریسک کنید، احساس غرور کنید.
حالا دیگر این بدان معنا نیست که شما در هر نوبت ریسک می کنید بلکه در عوض ریسک های محاسبه شده ای را که کاملاً در نظر گرفته شده است، می پذیرید. اجتناب از خطرات غیر ضروری و نه گفتن به خطرات جدید بر اساس تجربیات گذشته می تواند به همان اندازه رضایت بخش باشد. یافتن تعادل مناسب و ریسک پذیری در مواقع منطقی، حتی اگر احتمال شکست وجود داشته باشد ، راهی مطمئن برای دستیابی به موفقیت و رضایت است.
ریسک اغلب هنگام توصیف تصمیماتی که در سطوح مختلف عدم قطعیت گرفته می شود، به عنوان یک کلمه کلی استفاده می شود. اما بسیار گسترده نگه داشتن مفهوم ریسک به شما یا کسب و کار شما هنگام تلاش برای حرکت و تصمیم گیری هیچ لطفی نمی کند. در عوض، شما می خواهید نوع ریسکی که می کنید و چگونه می تواند بر تجارت شما تأثیر بگذارد را درک کنید.
در اینجا انواع مختلفی از ریسک هایی است که می توانید انتظار داشته باشید به عنوان یک صاحب مشاغل با آنها روبرو شوید:
ریسک بازار، که به عنوان ریسک سیستمیک نیز شناخته می شود، به خطر ضرر ناشی از نوسانات در بازار اشاره دارد. برای کاهش این ریسک، یک کارآفرین باید استراتژی های مختلفی را طراحی و اجرا کند که شما را از تغییرات یا اختلالات احتمالی آگاه کند.
این فرآیند به عنوان تحلیل بازار شناخته می شود و به شما امکان می دهد فرصت ها ، چالش ها و ترجیحات احتمالی را کشف کنید. نتیجه نهایی باید به شما در درک بهتر مخاطبان، بازار موجود و همچنین در صورت تمرکز بر محصول یا خدمات خود کمک کند.
ریسک رقابتی به این شانس اشاره دارد که رقابت مستقیم یا غیر مستقیم بر درآمد یا حاشیه کسب و کار شما تأثیر می گذارد. این اغلب به دلیل مزایای رقابتی در مشخصات محصول، قیمت یا استراتژی بازاریابی است.
این نوع ریسک برای استارتاپ ها بیشتر است زیرا معمولاً با شرکت هایی که چندین سال قبل حضور خود را در بازار ایجاد کرده اند ، رقابت می کنند. یک کارآفرین می تواند با انجام تجزیه و تحلیل SWOT این خطر را به حداقل برساند و راهکارهایی برای مقابله با رقبای خود ارائه دهد.
ریسک اعتبار به ریسکی گفته می شود که یک کارآفرین هنگام عرضه محصول یا خدمات جدید در بازار با آن روبرو می شود. اعتبار نام تجاری در ایجاد یک کسب و کار بسیار کمک می کند و می تواند بر تصمیمات خرید مشتریان بالقوه تأثیر بگذارد.
بر اساس یک مطالعه، تقریباً 59 درصد از مصرف کنندگان ترجیح می دهند محصولات جدیدی را از مارک هایی که با آنها آشنایی دارند خریداری کنند و 21 درصد نیز اعلام کرده اند که محصول جدیدی را خریداری کرده اند زیرا از برندی است که آنها دوست دارند.
برای کاهش ریسک اعتبار، چندین استراتژی باید در نظر گرفته شود. این موارد شامل ایجاد یک حضور آنلاین حرفه ای از طریق وب سایت کسب و کار شما و حساب های رسانه های اجتماعی، تمرکز بر محصولات و خدمات با کیفیت و اجتناب از معاملات مشکوک تجاری است.
ریسک فناوری به خطر ضررهایی گفته می شود که صاحبان مشاغل به دلیل خرابی فناوری با آن روبرو می شوند. به عنوان مثال، از دست دادن درآمد به دلیل خرابی وب سایت تجارت الکترونیکی شما ، نقض امنیت منجر به سرقت اطلاعات مشتریان یا عدم انتقال کارکنان به کار از راه دور به دلیل فقدان ابزارهای موجود.
بهترین راه برای به حداقل رساندن این ریسک، سرمایه گذاری در فناوری روز است که هم مقرون به صرفه و هم قابل اعتماد باشد. تعمیرات و نگهداری منظم امنیتی باید انجام شود تا اطمینان حاصل شود که همه چیز بدون مشکل اجرا می شود و همه داده های مشتری محافظت می شود. علاوه بر این، مطمئن باشید که به نیازهای کارمند خود گوش می دهید و اینکه چگونه کمبود ابزار یا منابع منجر به مشکلات یا شکست ها می شود، می تواند به شما در جلوگیری از مشکلات غیر ضروری کمک کند.
منظور از ریسک مالی این است که جریان نقدی شرکت برای انجام تعهدات مالی خود کافی نباشد. این به راحتی بزرگترین نگرانی اکثر صاحبان مشاغل است زیرا جریان نقدینگی سلامت و ثبات تجارت شما را مشخص می کند.
این ریسک فقط به کمبود فروش یا هزینه های عملیاتی بیشتر محدود نمی شود، بلکه منابع مالی شما را نیز شامل می شود. هنگام انتخاب سرمایه گذاران باید مراقب باشید و تعیین کنید که آیا میزان بازده و سهم مشاغل شما برای میزان بودجه مناسب است یا خیر.
شما باید به طور فعال ریسک مالی خود را مدیریت ، تعدیل و پیش بینی کنید زیرا این مستقیم ترین و ثابت ترین ریسک برای تجارت شما خواهد بود.
ریسک پذیری ارتباط تنگاتنگی با کارآفرینی دارد. ممکن است شغلی با درآمد ثابت را ترک کنید ، شهرت خود را با محصولات جدید به خطر بیندازید و با وام یا سرمایه گذاری ریسک مالی را افزایش دهید. علاوه بر این ، خطرات ناشی از استخدام کارکنان، استراتژی های بازاریابی و حتی خدمات به مشتریان وجود دارد.
به جای اینکه دلسرد شوید یا بدون هدف پیش بروید، می توانید به عنوان یک ریسک پذیر حساب شده کار کنید ، که با دقت قدم هایی در جهت اهداف شما بر می دارد. ریسک اجتناب ناپذیر است، اما با درک اینکه می توانید راه هایی برای کاهش ریسک غیر ضروری در کسب و کار خود پیدا کرده و یک برنامه مدیریت ریسک تهیه کنید. این راهنمای مداوم برای هر مشاغل متفاوت خواهد بود و به مرور زمان تنظیم و بهبود می یابد.
در اینجا چند مرحله احتمالی وجود دارد که می توانید برای شروع برنامه خود انجام دهید.
به طور فعال خطرات احتمالی را که بر آنها کنترل ندارید مشاهده کرده و وزن کنید.
می توانید 2-3 اقدام فوری برای کاهش انواع مختلف خطرات انجام دهید. اگر چیزی غیرمنتظره باشد ، مانند بحران بازار یا خرابی تجهیزات، این می تواند به طور بالقوه در زمان و پول تجارت شما صرفه جویی کند.
به کارکنان خود نقش فعالی در شناسایی، مدیریت و کاهش ریسک بدهید. هرچه آمادگی آنها بیشتر باشد ، احتمال انجام اقدامات از پیش تعیین شده شما با موفقیت بیشتر خواهد بود.
اسناد و مدارک کتبی را در مورد نحوه برخورد با انواع مختلف ریسک و نحوه موثر بودن طرح در هنگام وقوع این خطرات حفظ کنید.
ریسک کردن قطعاً می تواند منجر به موفقیت شود – به شرطی که ریسک های مناسب را انجام دهید. به عنوان مثال، اگر شما در حال حاضر صاحب یک رستوران هستید، COVID-19 به احتمال زیاد بستن غذاخوری خود را ضروری کرده است. اگر در گذشته تحویل یا تحویل را بررسی نکرده اید، ممکن است ریسک قابل قبولی داشته باشید. از سوی دیگر، گسترش به مکان دیگر، شاید در این برهه از زمان ، دارای ریسک مالی بیش از حد باشد، و نیاز به اکتشاف و پیش بینی بیشتری دارد تا مشخص شود که آیا امکان پذیر است یا خیر.
حقیقت این است که ما در طول زندگی خود با خطرات احتمالی در داخل و خارج از حرفه خود روبرو هستیم. برخی از آنها پیروزی های آشکار هستند، در حالی که برخی دیگر ممکن است از نظر مالی از جهش ایمانی برخوردار شوند. آنچه مهم است، بررسی جوانب مثبت و منفی ریسکی است که در نظر گرفته اید و درک اینکه آیا در نهایت شما را پیش می برد.
اگر رقبای شما همان ریسک هایی را که شما قصد انجام آن را دارید انجام نمی دهند ، پس شما در حال حاضر شانس موفقیت بیشتری را دارید. با این حال، تفاوت بین ریسک پذیری در برابر احتمالات در مقابل شما در مقابل ریسک با شانس بهتر به نفع شما وجود دارد. پذیرش ریسک های محاسبه شده که کاملاً اندیشیده شده اند و مزایای آن بیشتر از منفی است، دقیقاً همان ریسک هایی است که منجر به موفقیت شما می شود.
آگاه باشید که اگر خطرات شما موفق نشوند چه اتفاقی می افتد. آیا هنوز نتیجه قابل کنترل است؟ اگر شما اصلا ریسک نکنید، چه اتفاقی می افتد و اگر این کار را بکنید چه اتفاقی می افتد؟ صرف نظر از تصمیم ، به خطرات خود به صورت کارآفرینانه فکر کنید.
در نهایت چه چیزی با کمترین خطای احتمالی در طول راه شما را بیشتر می کند؟ برای ریسک پذیری از خود الهام بگیرید و هیجان زده شوید و در عین حال سلامت شرکت خود را در سرلوحه کار خود قرار دهید.
صرف نظر از ریسک هایی که می کنید، مهم این است که توانایی تحمل آنها را ارزیابی کنید. مهم نیست که چقدر آمادگی دارید ، با چالش هایی روبرو خواهید شد و مهم این است که برای مقابله با آنها آمادگی داشته باشید. خانواده، کارکنان، شرکا و سرمایه گذاران خود را برای مشکلات احتمالی آماده کنید. داشتن حمایت و درک اطرافیان به سهولت کار برای هر دوی شما کمک می کند.
سرانجام ، رویای خود و دلیل تصمیم گیری در قبال چنین ریسک هایی را به خاطر بسپارید. ریسک مالی به احتمال زیاد یک عامل مهم در طول سفر شما به عنوان یک کارآفرین خواهد بود، اما دانستن اینکه چرا وارد تجارت شده اید و بر اساس آن برنامه ریزی کرده اید ، شما را به جایی می رساند که می خواهید.
کارآفرینی موفق نه تنها ایده بلکه شجاعت می خواهد. درک بازار ، دارایی های شما، و جنبه های هدف شما به شما در تصمیم گیری هوشمندانه در مورد ریسک پذیری کمک می کند.