اخلاق تجاری اصول اخلاقی، خط مشی ها و ارزش هایی است که بر نحوه مشارکت شرکتها و افراد در فعالیتهای تجاری حاکم است. ایجاد یک کد رفتاری که رفتار کارکنان را در همه سطوح هدایت میکند و به ایجاد اعتماد بین یک کسب و کار و مشتریانش کمک میکند، فراتر از الزامات قانونی است.
اخلاق تجاری تضمین می کند که سطح مشخصی از اعتماد بین مصرف کنندگان و اشکال مختلف شرکت کنندگان در بازار با مشاغل وجود دارد. به عنوان مثال، یک مدیر پورتفولیو باید به پرتفوی اعضای خانواده و سرمایه گذاران کوچک فردی توجه کند که به مشتریان ثروتمندتر توجه می کند. این نوع اقدامات تضمین می کند که مردم از رفتار منصفانه برخوردار شوند.
مفهوم اخلاق کسب و کار در دهه 1960 آغاز شد، زیرا شرکت ها از جامعه مصرف کننده رو به رشدی که نگرانی هایی را در مورد محیط زیست، علل اجتماعی و مسئولیت شرکت نشان می داد آگاه تر شدند. تمرکز فزاینده بر روی «مسائل اجتماعی» از ویژگی های این دهه بود.
از آن زمان، مفهوم اخلاق تجاری تکامل یافته است. اخلاق تجاری فراتر از قوانین اخلاقی درست و غلط است. این تلاش میکند تا آنچه را که شرکتها باید از نظر قانونی انجام دهند در مقابل حفظ مزیت رقابتی نسبت به سایر مشاغل تطبیق دهد. شرکتها اخلاق تجاری را به روش های مختلفی نشان میدهند.
اخلاق تجاری سطح معینی از اعتماد بین مصرف کنندگان و شرکتها را تضمین میکند و رفتار عادلانه و برابر عمومی را تضمین میکند.
درک اصول اساسی که رفتار اخلاقی مطلوب را هدایت می کند و اینکه چگونه فقدان این اصول اخلاقی به سقوط بسیاری از افراد باهوش و با استعداد و کسب و کارهایی که آنها نمایندگی می کنند، کمک می کند، ضروری است.
به طور کلی 12 اصل اخلاق تجاری وجود دارد:
دلایل متعددی وجود دارد که اخلاق تجاری برای موفقیت در تجارت مدرن ضروری است. مهمتر از همه، برنامههای اخلاقی تعریفشده، کد رفتاری را ایجاد میکنند که رفتار کارکنان را هدایت میکند – از مدیران اجرایی گرفته تا مدیران میانی تا جدیدترین و جوانترین کارمندان. هنگامی که همه کارکنان تصمیمات اخلاقی میگیرند، شرکت برای رفتار اخلاقی شهرت پیدا میکند. شهرت آن افزایش می یابد، و شروع به تجربه مزایایی میکند که یک نهاد اخلاقی درو میکند:
وقتی همه این عوامل با هم ترکیب شوند، بر درآمد یک کسب و کار تأثیر می گذارد. آنهایی که در تعیین استانداردهای اخلاقی شکست می خورند و آنها را اجرا می کنند محکوم به این هستند که در نهایت خود را در کنار انرون، آرتور اندرسن، ولز فارگو، برادران لمن، برنی مدوف و بسیاری دیگر بیابند.
بیشتر بخوانید: نحوه برگزاری جلسه بازبینی ماهانه برنامه کسب و کار
تئوری های متعددی در رابطه با اخلاق کسب و کار وجود دارد و انواع مختلفی را می توان یافت، اما آنچه که یک کسب و کار را متمایز می کند، شیوه های مسئولیت اجتماعی شرکتی ، شفافیت و قابل اعتماد بودن، انصاف و شیوه های تکنولوژیکی آن است.
مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR) مفهومی است که نیازهای ذینفعان را برآورده می کند و در عین حال تأثیر برآورده شدن این نیازها را بر کارکنان، محیط زیست، جامعه و جامعه ای که کسب و کار در آن فعالیت می کند، در نظر می گیرد. البته، امور مالی و سود مهم هستند، اما باید در درجه دوم رفاه جامعه، مشتریان و کارکنان قرار گیرند – زیرا مطالعات به این نتیجه رسیده اند که حاکمیت شرکتی و شیوه های اخلاقی عملکرد مالی را افزایش می دهد.
کسب و کارها باید خود را در قبال اثرات زیست محیطی، بشردوستانه، اخلاقی و اقتصادی خود مسئول و مسئول بدانند.
برای شرکت ها ضروری است که اطمینان حاصل کنند که عملکرد مالی خود را به شیوه ای شفاف گزارش می کنند. این نه تنها در مورد گزارش های مالی مورد نیاز، بلکه به طور کلی همه گزارش ها صدق می کند. به عنوان مثال، بسیاری از شرکت ها گزارش های سالانه را برای سهامداران خود منتشر می کنند.
بیشتر این گزارشها نه تنها گزارشهای ارائهشده به تنظیمکنندهها، بلکه چگونگی و چرایی تصمیمگیریها، تحقق اهداف و عوامل مؤثر بر عملکرد را تشریح میکنند. مدیران عامل خلاصه ای از عملکرد سالانه شرکت می نویسند و چشم انداز خود را ارائه می دهند.
بیانیه های مطبوعاتی روش دیگری است که شرکت ها می توانند شفاف باشند. رویدادهای مهم برای سرمایه گذاران و مشتریان باید منتشر شود، صرف نظر از اینکه خبر خوب یا بد باشد.
استفاده روزافزون از فناوری از همه اشکال در عملیات تجاری به طور ذاتی با نیاز یک کسب و کار همراه است تا اطمینان حاصل کند که فناوری و اطلاعات جمع آوری شده از نظر اخلاقی استفاده می شود. علاوه بر این، باید اطمینان حاصل کند که این فناوری تا حد توان خود ایمن است ، به خصوص که بسیاری از کسب و کارها اطلاعات مشتریان را ذخیره می کنند و داده هایی را جمع آوری می کنند که افرادی که دارای اهداف پلید هستند می توانند از آنها استفاده کنند.
محل کار باید برای همه کارکنان بدون در نظر گرفتن نژاد، مذهب، عقاید، سن یا هویت، فراگیر، متنوع و منصفانه باشد. یک محیط کاری منصفانه جایی است که هرکسی می تواند رشد کند، ارتقا یابد و به روش خود موفق شود.
بیشتر بخوانید: ۸ روش کمک کننده کوچینگ اجرایی به شرکت شما
ایجاد محیطی از رفتار اخلاقی و تصمیمگیری نیازمند زمان و تلاش است – همیشه از بالا شروع میشود. اکثر شرکت ها برای اعمال رفتار اخلاقی نیاز به ایجاد کد رفتار/اخلاق، اصول راهنما، رویه های گزارش دهی و برنامه های آموزشی دارند.
پس از تعریف رفتار و اجرای برنامه ها، ارتباط مستمر با کارکنان حیاتی می شود. رهبران باید دائماً کارمندان را تشویق کنند تا رفتارهای نگران کننده را گزارش کنند – علاوه بر این، باید این اطمینان وجود داشته باشد که اگر افشاگران با اقدامات متخاصم روبرو نشوند.
خط لوله برای گزارش دهی ناشناس می تواند به کسب و کارها کمک کند تا شیوه های مشکوک را شناسایی کنند و به کارمندان اطمینان دهد که با هیچ عواقبی برای گزارش یک مشکل مواجه نخواهند شد.
هنگام جلوگیری از رفتار غیراخلاقی و ترمیم عوارض جانبی نامطلوب آن، شرکت ها اغلب به مدیران و کارمندان نگاه می کنند تا هر گونه اتفاقی را که مشاهده یا تجربه می کنند گزارش دهند. با این حال، موانع در فرهنگ شرکت (مانند ترس از تلافی برای گزارش تخلف) میتواند از وقوع این اتفاق جلوگیری کند.
نظرسنجی جهانی اخلاق کسب و کار در سال 2021 که توسط Ethics & Compliance Initiative (ECI) منتشر شده است، از بیش از 14000 کارمند در 10 کشور در مورد انواع مختلف رفتار نادرست که در محل کار مشاهده کردند، نظرسنجی کرد. 49 درصد از کارکنان مورد بررسی گفتند که رفتار نادرست را مشاهده کرده اند و 22 درصد گفتند که رفتاری را مشاهده کرده اند که آنها را به عنوان توهین آمیز طبقه بندی می کنند. 86 درصد از کارمندان گفتند که تخلفاتی را که مشاهده کرده اند گزارش کرده اند. هنگامی که از آنها پرسیده شد که آیا آنها برای گزارش دادن تلافی جویانه را تجربه کرده اند یا خیر، 79٪ گفتند که از آنها تلافی شده است.23
در واقع، ترس از تلافی یکی از دلایل اصلی کارمندان برای گزارش نکردن رفتار غیراخلاقی در محل کار است. ECI می گوید شرکت ها باید با تقویت این ایده که گزارش تخلف مشکوک برای شرکت سودمند است، در جهت بهبود فرهنگ شرکتی خود تلاش کنند. علاوه بر این، آنها باید شجاعت کارمند در تهیه گزارش را تصدیق کرده و به آنها پاداش دهند.
بیشتر بخوانید: ۵ نکته برای بهبود ارتباطات در کسب و کار
اخلاق تجاری به معضلات اخلاقی یا مسائل بحث برانگیز پیش روی یک شرکت مربوط می شود. اغلب، اخلاق تجاری شامل سیستمی از شیوه ها و رویههایی است که به ایجاد اعتماد با مصرف کننده کمک میکند. در یک سطح، برخی از اخلاق تجاری مانند حداقل دستمزدها، محدودیتهای تجارت داخلی و مقررات زیستمحیطی در قانون گنجانده شدهاند. از سوی دیگر، اخلاق تجاری می تواند تحت تأثیر رفتار مدیریت قرار گیرد که تأثیرات گسترده ای در سراسر شرکت دارد.
اخلاق کسب و کار مدیران، مدیران و کارکنان را در اقدامات و تصمیم گیری های روزانه خود راهنمایی می کند. به عنوان مثال، شرکتی را در نظر بگیرید که تصمیم گرفته است زباله های شیمیایی را که توانایی پرداخت درست آن را در زمین خالی که در جامعه محلی خریداری کرده است، دفع کند. این اقدام عواقب قانونی، زیست محیطی و اجتماعی دارد که می تواند به یک شرکت آسیبی غیرقابل تعمیر وارد کند.
اخلاق کسب و کار یک موضوع در حال تحول است. به طور کلی، حدود 12 اصل اخلاقی وجود دارد: صداقت، انصاف، رهبری، صداقت، شفقت، احترام، مسئولیت، وفاداری، رعایت قانون، شفافیت و نگرانی های زیست محیطی.
اخلاق تجاری به کارکنان، مشتریان، جامعه، محیط زیست، سهامداران و ذینفعان مربوط می شود. بنابراین، هر کسبوکاری باید مدلها و شیوههای اخلاقی را توسعه دهد که کارکنان را در اقداماتشان راهنمایی کند و اطمینان حاصل کند که آنها منافع و رفاه افرادی را که شرکت به آنها خدمت میکند در اولویت قرار میدهند.
انجام این کار نه تنها باعث افزایش درآمد و سود می شود، بلکه یک محیط کاری مثبت ایجاد می کند و باعث ایجاد اعتماد بین مصرف کنندگان و شرکای تجاری میشود.