میخواهید درباره مدیریت بیشتر بدانید؟
سایر مقالات مدیریت نیز، میتواند به شما کمک کند!
اگر به دنبال بهبود در کار، درس و یا هر بخش از زندگی خود هستید، کایزن به شما کمک میکند. در این مقاله به بررسی ریشه کایزن، نحوه کارکرد آن، و شیوه به کارگیری آن می پردازم.
کایزن یک اصطلاح ژاپنی به معنای تغییر برای بهبود بهتر یا مداوم است. این یک فلسفه تجاری ژاپنی است که به فرآیندهایی مربوط میشود که به طور مداوم عملیات را بهبود می بخشد و همه کارکنان را درگیر می کند. کایزن بهبود بهرهوری را فرآیندی تدریجی و روشمند می داند.
مفهوم کایزن طیف وسیعی از ایده ها را در بر می گیرد. این شامل کارآمدتر و موثرتر کردن محیط کار با ایجاد یک جو تیمی، بهبود روشهای روزمره، اطمینان از مشارکت کارکنان و ایجاد یک شغل رضایت بخش تر، کمتر خسته کننده تر و ایمن تر است.
سایر مقالات مدیریت نیز، میتواند به شما کمک کند!
برخی از اهداف کلیدی فلسفه کایزن شامل کنترل کیفیت، تحویل به موقع، کار استاندارد، استفاده از تجهیزات کارآمد و حذف ضایعات است.
هدف کلی کایزن ایجاد تغییرات کوچک در یک دوره زمانی برای ایجاد پیشرفت در یک شرکت است. این بدان معنا نیست که تغییرات به آرامی اتفاق میافتد. فرآیند کایزن به سادگی تشخیص میدهد که تغییرات کوچک در حال حاضر می تواند تأثیرات بزرگی در آینده داشته باشد.
پیشرفت ها می تواند از هر کارمندی در هر زمانی حاصل شود. ایده این است که همه در موفقیت شرکت سهم دارند و همه باید در هر زمان برای کمک به بهبود مدل کسب و کار تلاش کنند.
بسیاری از شرکت ها مفهوم کایزن را پذیرفته اند. مهمتر از همه، تویوتا از مفهوم و فلسفه کایزن در سازمان خود استفاده میکند. کایزن را یکی از ارزش های اصلی خود می داند. تویوتا برای بهبود سیستم تولید خود، همه کارمندان را تشویق میکند و به آنها قدرت میدهد تا زمینههای بهبود بالقوه را شناسایی کرده و راهحلهای عملی ایجاد کنند.
فرآیند شناسایی راه حل ها توسط تویوتا “کایزن بلیتز” نامیده می شود.
کایزن شامل پنج اصل کلیدی است: مشتری خود را بشناسید، بگذارید جریان پیدا کند، به گامبا (یا مکان واقعی) بروید، افراد را توانمند کنید و شفاف باشید.
این پنج اصل منجر به سه نتیجه عمده می شود: حذف ضایعات (که به عنوان کارایی اقتصادی نیز شناخته می شود )، خانه داری خوب و استانداردسازی. در حالت ایده آل، کایزن آنقدر در فرهنگ یک شرکت جا افتاده است که در نهایت برای کارمندان طبیعی میشود.
معنی کایزن بیان می کند که هیچ پایان کاملی وجود ندارد و همه چیز را می توان بهبود بخشید. مردم باید برای تکامل و نوآوری مداوم تلاش کنند.
ایده اصلی کایزن این است که افرادی که وظایف و فعالیتهای خاصی را انجام میدهند، بیشترین اطلاعات را در مورد آنها دارند. توانمندسازی این افراد برای ایجاد تغییر بهترین استراتژی برای بهبود است.
کار تیمی هسته اصلی کایزن است، جایی که جلسات منظم تیمی شامل بحث در مورد بهبودها، تغییرات و پروژهها برگزار میشود.
کایزن مزایای بسیار ارزشمندی را به شرکت ها ارائه می دهد. بعضی از آنها … هستند:
بهبودها معمولا از قالب چرخه PDCA پیروی می کنند. PDCA مخفف عبارت Plan-Do-Check-Act است. بخش طرح شامل پیشنهاد و ترسیم تغییرات است تا همه بدانند وقتی تیم ها سعی می کنند مشکلی را حل کنند چه انتظاری داشته باشند.
مرحله Do بهترین راه حل را برای مشکل پیاده سازی می کند. مرحله بررسی شامل ارزیابی راه حل مشکل برای دیدن اینکه آیا کار میکند یا خیر.
هنگامی که یک شرکت عمل می کند، تعیین می کند که آیا راه حل باید به استاندارد شرکت تبدیل شود یا نیاز به تغییرات بیشتری دارد. اگر مدیران تصمیم به اعمال تغییرات بیشتری داشته باشند، کایزن به مرحله پلان باز می گردد و فرآیند از نو شروع میشود.
بیشتر بخوانید: آشنایی با اخلاق تجاری و اصول آن
یکی از اهداف کلیدی فرآیند کایزن کاهش ضایعات و افزایش کارایی در چرخه تولید است. استراتژی موجودی بهموقع (JIT) به مدیریت اجازه میدهد تا با تطبیق تحویل مواد خام از تامینکنندگان با برنامههای تولید، موجودی اضافی را به حداقل برساند.
استراتژی JIT بخشی از سیستم تولید تویوتا (TPS) است که به نام شرکتی است که آن را محبوب کرده است. JIT به شرکت ها کمک می کند تا هزینه ها را کاهش دهند زیرا تولید کنندگان مجبور نیستند هزینه های حمل موجودی را بپردازند. همچنین ضایعات را کاهش می دهد زیرا در صورت لغو یا به تعویق انداختن سفارش، شرکت ها با موجودی اضافی باقی نمی مانند.
Kanban یک سیستم کنترل موجودی است که در ارتباط با استراتژی JIT استفاده میشود. به کارمندان نشانههای بصری ارائه میکند که به آنها میگوید وقتی قطعات و مواد تمام میشوند زمان سفارش فرا رسیده است.
این سیستم به کارتهای رنگی متکی است که تولید را ردیابی میکنند و به کارکنان هشدار میدهند که زمان آن است که یک قطعه یا ماده مورد نیاز را دوباره پر کنند. کارمندان را قادر می سازد تا به سرعت تعداد صحیح قطعات را از تامین کننده سفارش دهند و آنها را به محل مورد نیاز کارخانه تحویل دهند.
هدف کانبان اطمینان از اجرای کارآمد خط مونتاژ کارخانه و جلوگیری از ایجاد گلوگاه است.
بیشتر بخوانید: استراتژی کسب و کار چیست-تعریف، اهمیت و سطوح
پنج عنصر یا اصل کایزن عبارتند از: مشتری خود را بشناسید، اجازه دهید جریان پیدا کند، به سمت گمبا بروید، افراد را توانمند کنید و شفاف باشید. مردم همچنین گاهی می پرسند کایزن 5S به چه چیزی اشاره دارد. این فرآیندی است که اغلب در تولید ناب استفاده میشود و به پنج مرحله بهبود مربوط میشود: مرتبسازی، تنظیم در نظم، درخشش، استانداردسازی و پایداری. یک رویداد 5S هر یک از این مراحل را یک روز در یک زمان دنبال می کند.
بیشتر بخوانید: مدیریت بر مبنای هدف چیست و چه کاربردی دارد؟
این یک فلسفه تجاری با اصول و ابزارهای راهنما است که به دنبال مشارکت همه کارکنان در بهبود تدریجی و مستمر حوزه های مختلف یک شرکت است. روش کایزن بر درگیر کردن کارکنان و استفاده از کار گروهی برای ایجاد یک محیط کاری موفق و لذت بخش تمرکز دارد.
تویوتا نمونه معروف شرکتی است که از کایزن برای حفظ موفقیت خود استفاده می کند. یکی دیگر از نمونههای رایج شناخته شده کایزن در عمل، شرکت فورد موتور را شامل میشود، که کایزن را برای کاهش زمان لازم برای تکمیل فرآیندهای مختلف تولید، پذیرفت.
روش کایزن بسته به هدف از ابزارهای مختلفی استفاده می کند. به عنوان مثال، ابزار 5S اغلب در تولید ناب و برای اطمینان از کارآمد، سازنده و ایمن بودن محل کار استفاده می شود. JIT و Kanban برای کنترل موجودی استفاده می شود. پنج چرا (چه، کی، کجا، چرا و چه کسی) ابزاری است که برای آشکار کردن علت اصلی یک مشکل استفاده میشود. نقشهبرداری جریان ارزش یک ابزار تحلیلی است که برای شناسایی مکانهای حذف زباله استفاده میشود. رویدادهای پیگیری ابزارهایی هستند که برای حفظ بهبودها استفاده می شوند.